Borst weigeren na 3 mnd, help!

Discussion in 'Borstvoeding' started by lijstertje, Jan 22, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lijstertje

Aug 18, 2016
    29
    0
    1
    Sinds afgelopen donderdag heeft baby van nu net 3 mnd een zeer moeizame relatie met mijn borsten. Bij aanleggen begint hij te huilen en hapt niet/draait z'n hoofd weg.
    Verschillende voedingshoudingen geprobeerd, blijft hetzelfde. Tips van m'n lk waren om samen in bad te gaan (heb geen bad, maar afgelopen vrijdag bij m'n ouders geweest, daar heeft baby uiteindelijk 3 kwartier liggen drinken!), baby te voeden als ie nog beetje slaapt en baby af te leiden door te dansen en zingen. Beide werken soms een beetje, maar elke voeding zit ik weer te hopen dat het zal lukken. Ene keer wel, andere keer niet en dan kolf ik, waarna hij m'n melk uit een flesje krijgt.

Ik vind dit enorm intensief en hoop hier wat extra motivatie, succesverhalen en mogelijk extra tips te vinden om dit vol te houden. Heb nu vooral het gevoel falen, samen met verdriet: m'n kind wordt heel ongelukkig van mìjn borsten, waarmee ik hem biologisch gezien in leven zou moeten kunnen houden...

Nog even als extra informatie: ik heb nu nog één week verlof, daarna weer 3 dagen per week werken; naast baby loopt er nog een peuter rond; ik voed met een tepelhoedje ivm slechte combi mondje-borst (overbeek en kleine borsten); geen idee wat dè aanleiding voor het weigeren is geweest, maar merk wel dat hij heel boos wordt als hij zich verslikt of als hij te lang op z'n voeding moet wachten en hij dan niet (meer) wil drinken; heb verder het idee dat hij het beter doet in een rustige omgeving (ver weg van z'n enthousiaste, luidruchtige broer).

2. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

Apr 21, 2014
    2,083
    295
    83
    Emmeloord
    O meid, echt naar als je kindje weigert. En je faalt echt niet als moeder hoor!! Sommige kindjes hebben er last van dat op die leeftijd het zuigreflex verdwijnt. De automatische piloot is dan weg. En die hebben we weer op het moment dat ze slaperig zijn of afgeleid door wiegen of in bad oid. Dit houd een paar dagen tot weken aan. Wat hier hiel is lopend wiegen en sussen. Soms kan het ook iets zijn als oorpijn of keelpijn...heb je dat al uitgesloten?
    Kolf je na met ivm tepelhoedje zodat je productie op peil blijft?

3. lijstertje

Aug 18, 2016
    29
    0
    1
    Oorpijn en keelpijn niet door een arts uitgesloten, maar zie verder helemaal niets wat daar op zou kunnen wijzen. Al herhaaldelijk aan z'n oortjes geroken omdat oorontsteking vaak vies ruikt, maar ruik echt niets. Drinken uit de fles en gewoon op z'n zij liggen zijn ook geen probleem, dat zou je bij oor-/keelpijn wel verwachten toch?
    Ik gebruik al sinds 3 dagen na z'n geboorte een tepelhoedje, productie is daarmee normaal gesproken goed op peil altijd. Nu is drinken zo rommelig, en kolven eigenlijk ook dat ik niet zo goed weet of ik voldoende productie heb. Maar ben ook bang dmv kolven te veel te stimuleren...twee bijna-borstontstekingen door overproductie gehad die echt nìet fijn waren.
    Valt me wel op dat ie veel scheten laat na de voeding nu, ken ik niet zo van m. Gaat er helemaal ven overtrekken en moet ook daar erg van huilen.
    Maar begrijp ik uit jouw verhaal Iris86 dat jij dit ook hebt meegemaakt en het echt weer goed is gekomen?? :)

4. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

Apr 21, 2014
    2,083
    295
    83
    Emmeloord
    Fijn dat je kindje niet ziek is. Dat scheelt.
    Ja mijn meiden hebben dit beide heftig gehad. Elk heeft het een week of twee geduurd. Werd wanhopig. Ik liep rond door ons huis met een dametje op m'n arm 'schuddende' tot ze rustig had gepakt. En als sussend pratend tot ze klaar waren met drinken. De nachten in bed gingen dan wel goed. Maar overdag, verschrikkelijk. Fles dan wel want dat liep gewoon hun mond in bij wijze van. Dus ben toen even gestopt met de fles en heb veel 'slaperige momenten' geprobeerd te voeden en vooraf eerst laten zuigen op m'n pink hihi. Maar het was slopend. En ineens zoals het begon was het over. Heel bizar.
    O scheetjes kan ook komen door het vaak proberen aan te happen en huilen hoor. Krijgen ze een hoop extra lucht mee binnen.
    Blijf rustig hoor dan schiet je melk makkelijker toe, scheelt misschien ook iets...

5. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

Apr 21, 2014
    2,083
    295
    83
    Emmeloord
    O ja het is zeker goed gekomen. Heb 15 mnd gevoed ;)

6. Soumayyaah

Soumayyaah Bekend lid

Aug 8, 2011
    547
    33
    28
    Mijn zoontje had hier ook last van toen hij ing 3 ' maanden was. Kreeg het idee dat hij ineens geen geduld meer had om te wachten tot mijn tsr kwam (kan bij mij soms wat langer duren) ik was echt bang dat dit het einde van de bv zou betekenen. Maar wilde koste wat kost alles proberen. Proberen aan te leggen wanneer bij net wakker werd of slaperig was.. of een rustige (donkere) plek opzoeken . In mijn geval hielp (voor) masseren van m'n borsten ook wel, zodat hij niet lang hoefde te wachten .. het duurde denk ik een week of twee, voelde me heel erg onzeker over m'n productie.. echt n paar keer op het punt gestaan kunstvoeding te halen.. (kolven is hier niet zon succes) maar uiteindelijk begon hij overdag steeds weer beter te drinken. En zag hij in dat hij in dat hij wel moest drinken om z'n honger te stillen. Nu is ie tijdens de voeding vaak druk aan het 'masseren' met z'n handjes wat heel stimulerend werkt, haha. Dus houd hoop! Het komt vast weer goed, en niet te snel opgeven.. en ook niet te snel gekolfde melk geven als he niet lukt.. want dat is natuurlijk wel heel makkelijk binnen te krijgen ipv moeite doen aan de borst.. mijn zoontje dronk echt dagen haast niks overdag.. maar haalde het snachts vaan weer in, en zoals ik al zei.. later trok het langzaam bij..

Wat. Betreft het tepelhoedje. Heb je het al eens zonder geprobeerd onlangs? Bij mijn eerste dacht ik ook dat ik niet kon voedenzonder th,maar bij de tweede nu niet eens gebruikt! En de techniek van die kleintjes wordt ook steeds beter naarmate ze ouder worden.. dus die weet lukt het nu wel?

Succes! Ik hoop dat je kleintje gauw weer lekker vrolijk aan se borst gaat!

7. lijstertje

Aug 18, 2016
    29
    0
    1
    Even een update, mocht er nog eens iemand komen met vergelijkbare vraag. In overleg met de lk heb ik 2 dagen time-out gehouden: alle voedingen muv 1 nachtvoeding gekolfd en met flesje gegeven. De nachtvoeding heb ik beide dagen wel live gegeven. Daarna weer gewoon de borst aangeboden en dat gaat goed! In eerste instantie nog heel voorzichtig en in complete rust, inmiddels ook weer gewoon in kamer waar oudste ook speelt. Van verslikken wordt ie nog steeds een beetje boos, maar na even huilen hapt ie wel steeds weer aan. Ik geniet enorm, wat een fijn momentje toch en wat ben ik blij dat het weer lukt!!

8. EmyL

EmyL Actief lid

Feb 4, 2015
    149
    13
    18
    NULL
    NULL
    Fijn om te lezen zeg! Geniet ervan!

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013