borst zelfonderzoek

Discussie in 'De lounge' gestart door sunshine100, 18 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

onderzoek jij je borsten?

1. ja elke maand

2. af en toe

3. nooit

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Af en toe. Ik heb ook kleinere borsten en nog erg stevig. dus ik voel altijd veel weefsel. Ik heb nog nooit iets raars gevoeld qua bobbeltjes of whatever.

Een link met een filmpje voor uitleg over hoe je een zelfonderzoek kunt doen.
    Zelfonderzoek : Borstkankervereniging Nederland

2. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik voel wel regelmatig, maar ik denk niet dat ik het op de officiele manier doe. Gewoon een beetje de boel aftasten, eigenlijk.
    Mijn moeder heeft twee jaar geleden ook borstkanker gehad, en dat kon je nog niet voelen, ze kwam er per ongeluk achter bij zo'n bevolkingsonderzoek. Dus nu ben ik wel bang dat het in de familie zit, hoewel het op zich geen erfelijke variant was en ik in totaal al 6 jaar borstvoeding geven achter de rug heb.

3. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Af en toe.....als ik eraan denk om het te doen. Geen specifieke reden om het niet te doen.

4. Drieka

Drieka Niet meer actief

Ik deed het voor de zwangerschap wel af en toe maar niet echt met regelmaat :)

Ik weet dat het sowieso 1 week na de menstruatie moet, dan zijn je borsten het rustigste.
    Ik heb ook wel eens op een ander tijdstip gevoeld maar voel dan vaak opgezette klieren en daar word ik nerveus van.

Een keer dacht ik iets te voelen maar toen heb ik de huisarts laten voelen en het was gewoon een klier die opgezet was, is toen ook vanzelf weg gegaan.

5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Yep,hier iedere maand een week na mijn laatste menstruatie dag.Dan zijn mijn borsten rustig en slap om het maar even plastisch uit te drukken.Ik doe het dan gewoon even voor de spiegel.

6. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Ja ,elke maand. Ook twee keer mammografie laten doen,maar gelukkig vals alarm.

7. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Nee. Ik heb mijn borsten natuurlijk wel 'in de hand' onder de douche en als ik BH aan/uit doe, maar niet structureel of volgens een bepaalde routine.

Zover ik weet is inmiddels ook bewezen dat het GEEN meerwaarde heeft voor het opsporen van borstkanker. Als het goed is zal ook niemand het nu nog adviseren. Zo belangrijk is het niet.

8. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Luppy Borstvoeding geeft geen bescherming voor borstkanker. Vrouwen die borstvoeding geven of dat lang gedaan hebben, kunnen net zo goed borstkanker krijgen.

9. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Bv zou de kans verkleinen. ik geloof er niks van. werk in de thuiszorg en best veel ouderen met afgezette borsten. die hebben vroeger allemaal BV gegeven. we hebben er mensen bij die 10 kinderen aan de borst gehad hebben en nog borstkanker.

10. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik voel wel regelmatig. te vaak eigenlijk. bijna elke dag en ik ben er helemaal panisch voor. en ik weet, het heeft geen nut. ik voel zo vaak dat het helemaal gevoelig is daar. ik denk elke keer wat te voelen. heb al veel gevallen van kanker mee gemaakt in de omgeving en op mijn werk. ben er echt heel erg bang voor. 2 collega's gehad met borstkanker. en die voelden braaf elke weer hun borsten af en alles voelde normaal. niet dus. tijdens bevolkingsonderzoek kwam boven dat ze borstkanker hadden. ze waren net op tijd.
    mijn vorige manager checkte de boel ook altijd. voelde nooit wat. toen een brief van het bevolkingsonderzoek. foute boel. in beide borsten kanker en waarschijnlijk al uitgezaait. ze kreeg het allerzwaartste scenario te horen. borsten eraf, lymfeklieren eruit, chemo en bestraling en nog een kans dat het niet goed zou komen. gelukkig was het niet uitgezaaid en hoefde "alleen" haar borsten eraf en bestralingen. ze is er goed vanaf gekomen gelukkig.

een kennis van me werd ziek tijdens de laatste maanden van de zwangerschap. ze konden niet achter de oorzaak komen dus ZH. ook zij voelde altijd braaf alles af. ook foute boel. borstkanker wat uitgezaait was naar eierstokken, baarmoeder en botten.

ik heb ook ergens gelezen dat zelf onderzoek niet veel nut meer heeft. ik geloof er eerlijk gezegt niet echt meer in. (en toch voel ik dagelijks;))

11. sunshine100

31 aug 2012
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja ik vind t ook lastig. Heb nu weer iets nieuws gevonden en weer panisch. Damay, ga jij er vaak voor naar de huisarts? Ik mocht niet meer voelen, toch gedaan en weer wat gevonden. Bleh. Irritant toch. En ik vraag me ook af of je überhaupt weet wat je hoort te voelen. Is zo lastig!

12. linnim

linnim Fanatiek lid

24 mrt 2009
    2.027
    367
    83
    in nederland
    Ik doe het af en toe. Maar dit topic is voor mij een trigger om het vaker te gaan doen

13. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ja echt meerdere keren per maand.
    Ook omdat ik nogal gevoelige borsten heb, die erg reageren op mijn hormonen ( mastopathie ).
    Daardoor ook al een aantal keer een echo gehad, gelukkig nooit wat uitgekomen.
    Maar liever 100 x te veel dan 1 x te weinig.

14. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Elke maand wel, heb al eens een keer een mammografie gehad maar daar was gelukkig niets uitgekomen.

Deel Deze Pagina