Ik heb een auto waar ik een beetje mee in mn maag zit. Het is een grote station (eigenlijk te groot naar mn zin). Ik heb em in 2011 gekocht in een redelijk conditie. Ondertussen staat er 160.000 km op de teller en ik weet niet zo goed meer wat ik ermee moet. Binnenkort moet de distrubitieriem vervangen worden. Behoorlijk kostbaar maar ja, met een gare riem kan ik em natuurlijk toch niet verkopen. Ik wilde em eigenlijk inruilen. Maar met zo'n nieuwe riem kan ik er natuurlijk nog wel even mee door rijden. Met de afgelopen APK was ik ook een behoorlijk bedrag kwijt. Mijn man zegt nu dat ik em beter op kan rijden ipv inruilen. Ik moet wat dingen aan mn huis laten doen waaardoor ik even geen geld heb voor een nieuwe. Heeft iemand ervaring met oprijden (hoe lang doe je dat?), of andere ideeen? Als ik deze auto nu inruil zou ik er ongeveer 1200 voor krijgen. Particulier verkopen ongeveer 1800-2200 volgens mijn zwager die er verstand van heeft (koop en verkoopt ongeveer ieder half jaar zn auto).
Ik zou hem oprijden. Hoelang dat duurt hangt van vele factoren af. Zie het zo, de dingen die net vervangen zijn hoeven de eerst komende tijd niet vervangen of gemaakt te worden. Heb zelf een redelijk grote auto uit 2004 gekocht in 2011 voor na flink onderhandelen 1100. Was een importauto met veel zichtbare schade. Na 2 bezoekjes aan de sloop was ie voor 200 euro weer als nieuw. De apk kost me max 100 euro per jaar. Dit jaar heb ik wel de accu en startmotor moeten laten vervangen. Kost wat maar dan heb je ook wat. Ik zou hem kunnen verkopen voor zo'n 2000. Maar ik houd hem lekker zelf, de grootste dingen qua onderhoud zijn net gebeurd en wie zegt dat een andere auto niet binnenkort dezelfde onderdelen heeft die vervangen moeten worden? Ik rij lekker door in mn bakkie zodra hij écht op is koop ik gewoon een nieuwe importauto met schade voor een prikkie.
Een distributie riem is duur maar een nieuwe auto is veel duurder, als ze auto verder prima functioneert en je hebt geld voor een nieuwe dan zou ik hem oprijden. Wij hebben een auto uit 2006 met 150.000 op de teller, ook een station. . We willen graag een nieuwe omdat hij toch al wat op leeftijd is en aardig wat kilometers weg heeft, helaas hebben we in december de hele zolder laten verbouwen dus t spaargeld was een beetje op, maar omdat er kosten aan zitten te komen willen we hem snel weg hebben en hebben we gekeken voor private lease maar dit komt maandelijks zo zuur uit dat we hem nog een jaar langer rijden.. Misschien is hij dan op dan gaat hij naar de sloop maar denk dat hij nog wel even mee kan. Weet niet hoe oud je auto is? En hoe hij word onderhouden, het aantal kilometers wat ermee wordt gereden e.d. sommige auto zijn super sterk! Een kennis heeft dezelfde auto als ons, uit 1994 met 280.000 km en rijd nog prima.
Er zijn verschillende zaken die meespelen in een dergelijk dilemma: wat verwacht je te krijgen aan onderhoud om hem door de APK te krijgen, naast de reguliere beurt natuurlijk. Wat is het interval voor de vervanging van de distributieriem? En wat kost de vervanging bij jouw type autp? Daarnaast wat betaal je aan verzekering en wegenbelasting? Ik lees tussen de regels door dat je wel een kleinere wilt... over het algemeen goedkoper in verzekering en wegenbelasting, dus daarmee bespaar je dan ook nog een X-bedrag in je uitgaven. Dat zou je in feite bij een andere auto kunnen "neerleggen". Kan je de auto niet laten beoordelen wat het moet kosten om hem APK-klaar te krijgen? En op basis van dat kostenplaatje bekijken wat de opties zijn. Soms loont het alsnog om onderhoud te plegen en kort daarna in te ruilen. Soms is het zelfs beter om de auto van te voren "weg" te doen. Al kan ik natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken. Op zich maken de gereden kilometers niet direct iets uit, tegenwoordig zijn de auto's zo goed en sterk dat je prima veel kilometers kunt maken. Wij hebben een Skoda Octavia uit 2006 (diesel), ik heb er inmiddels een ton mee gereden en zelf heeft de auto nu 226.000 gehad. Vooralsnog geen mega-kosten aan gehad. Afgelopen november moesten de remschijven, remblokken en een lager-manchet worden vervangen (voor) incl grote beurt en aircocheck was ik 900 euro kwijt. as November moet ie voor de TÜV-keuring en van tevoren moet: nieuwe voorruit (scheur en ster), banden en accu. Mijn partner rijdt een Mercedes C220 uit 2003 met 3ton op de klok, goedkoop op de kop getikt. Afhankelijk van de uitkomst deze week moeten we óf een andere kopen óf alsnog onderhoud plegen, dit is afhankelijk van de verwachte kosten.
Tja dat ligt eraan.. Wij wouden onze Vectra station uit 1997 ook oprijden. Nieuwe distributieriem erop gegooid en bij 190000 op de klok loopt de riem eraf.. We hebben hem in Parijs op de sloop achtergelaten. Ze wouden hem daar voor ons maken voor een bedrag van 900!!! Dat was die auto waard, dus hebben hem laten staan. Je hebt ook auto's die met gemak de 4 ton redden
Tja, hier een auto met bijna 3 ton op de teller en ga ook binnen twee weken de distributieriem laten vervangen. Nu doet een vriend van ons dat, dus dat scheelt een hoop centjes. Maar het is een heerlijke auto die nooit wat heeft, behalve regulier onderhoud. Eigenlijk is tie te duur elke maand (diesel, dus hogere wegenbelasting), maar omdat het zo'n goede auto is, is die het echt waard. Het ligt voor mij dus echt aan de gehele staat van je auto
Ligt aan de dagwaarde van de auto en of ie verder gewoon goed is. Distributieriem hoeft niet duur te zijn. Mijne kostte me 320 euro dus is niet de wereld. Echter vind ik het wel raar dat hij vervangen moet worden bij 160.000. Vaak is het 120.000 km en dan bij 220.000 km. Bij een benzinevariant dan, of om de 5 jaar. Je weet niet wat je ervoor terugkoopt he.. onze auto's hebben beide 225.000 gereden en zijn echt topautos verder dus waarom wegdoen. 160.000 km is tegenwoordig echt peanuts voor een auto. Kijk als je hem toch wilt verkopen kan dat beter met een lagere km stand omdat dat aantrekkelijker is voor kopers maar in alle andere gavallen maakt t geen drol uit. Moderne benzinewagens redden makkelijk de 3,5 ton zonder extreme kosten. Wat koop je terug voor 1800 euro tegenwoordig?