Twee miskramen, maar geen onderzoeken..Wie ook?

Discussie in 'Miskraam' gestart door RoAn1981, 6 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Zoals in mijn onderschrift te lezen staat, heb ik in de laatste 8 maanden 2 miskramen gehad. De eerste keer had ik een MA bij 6 weken, en ben ik gecurreteerd. De tweede keer, nu 3 weken geleden, ben ik tot 7 weken gekomen en een dag voor de curretage kwam het vruchtje vanzelf los.

We zijn nu weer aan het proberen opnieuw zwanger te raken, maar ik ben erg onzeker. Dit forum is fijn maar kan ook verwarrend werken. Ik lees allerlei verhalen van meiden die allerlei pillen en hormonen slikken, ter voorkoming van een nieuwe miskraam en dan denk ik: moet ik dat ook gaan doen? Volgens mijn eigen gyn en de gyn die ik na de miskraam bij de verloskamers trof, is het in ons geval pech. Ik ben nog jong (30), raak vrij snel zwanger (elke keer binnen 2 maanden), mijn baarmoeder ziet er normaal uit, mijn bloedwaarden zijn prima en ik leef gezond (ben wel iets te zwaar maar daar moet ik het niet in zoeken, volgens de gyn). En ik vertrouw haar ook op haar oordeel, zij heeft er toch voor geleerd?
    Maar als ik sommige topics hier lees, moet ik juist niet teveel op haar oordeel varen omdat 'de dokters' miskramen snel als pech afdoen.

Wij hebben er op dit moment voor gekozen om geen onderzoeken te laten doen, omdat het volgens de gyn niet aannemelijk is dat daar voor ons iets uitkomt (geen stollings-problemen in de familie, geen miskramen, heb voor de rest totaal geen klachten). Maar doen wij hier goed aan? Wie kan hierover meepraten?

2. minimuis

minimuis Fanatiek lid

17 aug 2007
    4.066
    5
    38
    Vrouw
    Roan Ik denk dat je moet doen waar jij je goed bij voelt. Wij hebben zelf na de 2de miskraam de onderzoeken laten doen die ze voorstelde en na de 3de de rest. Ik ben daarna nog in rotterdam in het erasmus geweest en een water echo gehad daarna zijn er geen onderzoeken meer gedaan alleen bij geertgen utrogestan voor geschreven gekregen en nu gaat het goed. Ik vroeg me in de tijd ook wel af of ik al die onderzoeken wel wilde behalve de standaard. Heel veel succes en wat ik al zei ga in dit geval gewoon op je gevoel af dan doe je het voor jezelf altijd goed

3. jv23

jv23 Actief lid

16 mei 2012
    415
    0
    16
    belgie
    mijn gyn zei ook dat we gewoon pech gehad hebben, soms moet je op de mensen vertrouwen en hopen dat het wel lukt. als het nu nog eens fout loopt zou ik wel onderzoeken doen, maar weet dat er in veel gevallen niets gevonden wordt...
    ik hou me sterk dat het op een dag wel mag lukken...

4. radiogirl80

radiogirl80 Bekend lid

6 jul 2012
    687
    0
    16
    NULL
    NULL
    @roan1981 ik heb ook binnen een half jaar twee miskramen gehad, eerste was bij 6 weken en de tweede bij 5 weken. Volgens mijn gyn was het brute pech, kon wel via de huisarts een test laten doen maar daar kwam volgens haar maar bij 15% iets bruikbaars uit. Advies was gewoon nog een keer proberen. Dus dat doen we dan maar :)

5. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Waarom gyn's zeggen dat het pech is, is omdat er weinig bekend is over habituele abortus. In veel gevallen is het ook 'gewoon' pech en gaat een volgende zwangerschap gewoon goed. Een reden wordt er dan niet gevonden. Als je beseft hoeveel er goed moet gaan voor er een kindje ontstaat dan zijn dat enorm veel factoren, dat betekend dus dat eem kleine kink in de kabel al genoeg is om bij de pech gevallen te horen.

Toch zijn er wel zeker veel dingen die een goede zwangerschap in de weg kunnen staan zoals stollingsafwijkingen, vitamine tekorten, progesteron tekort en zelfs organen die stoffen aanmaken tégen je zwangerschap. Je ziet dan ook vaak dat mensen ineens een goee zwangerschap beleven na medicatie. Gelukkig!

Maar of jij al aan onderzoeken moet beginnen is de volgende vraag. Ik denk dat je helemaal achter de onderzoeken moet staan en de 1e heeft dat na 2 miskramen en de andere pas na 4 of meer. Doen wat je gevoel je ingeeft, dat is altijd het beste!

6. Kwebbel

Kwebbel Bekend lid

13 jul 2011
    692
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hey Roan,

Ook wij hebben besloten het nog een keer te proberen, ook al is het de derde miskraam.
    Wij hebben geen zin om 3 maanden te wachten op een onderzoek waar vaak niks uit komt.
    Dus mocht het nogmaals misgaan, dan wil ik eigenlijk graag naar Gent.
    Ik hoop voor je dat de volgende zwangerschap goed mag gaan!

Knuffel Kwebbel

7. boeboe

boeboe Bekend lid

23 apr 2012
    628
    0
    0
    Hi,

ik heb zelf ook 2 miskramen achtereen gehad..
    ja ik ga het gewoon laten onderzoeken, wellicht dat er niks uitkomt zei de Gyn..en ja inderdaad Domme pecht is, dus ik had al zoiets van laat maar zitten dan..maar volgend de gyn., is het wel verstandig het te doen..ook ivm met eigen vragen etc..dus in aug. heb ik mijn eerste afspraak staan..als ik jullie was zou ik het doen..kan geen kwaad verder..Success..

8. IngridE

IngridE Fanatiek lid

31 okt 2011
    1.214
    0
    36
    Brabant
    Ik heb 'maar' 1 miskraam gehad en inmiddels ben ik zwanger en gaat alles wel goed. Ik vond het ook moeilijk om te accepteren dat het soms gewoon pech is en ik wil je dan ook een hart onder de riem steken en succes wensen met een volgende zwangerschap; bij kwam het ook goed, zonder onderzoek / aanvullende vitaminen/medicijnen. Het was echt domme pech.

9. Kwebbel

Kwebbel Bekend lid

13 jul 2011
    692
    0
    16
    NULL
    NULL
    Domme pech geloof ik wel bij 1 miskraam.
    Maar bij 3 miskramen gaat dat er bij mij niet meer in.

10. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Mijn schoonzusje kreeg in een kort tijdsbestek 3 miskramen en daarna een goede zwangerschap zonder ook maar iets veranderd te hebben. Dus, het kán wel zeker maar je moet doen wat voor jou goed voelt.
    Ik voelde na 2 miskramen heel sterk dat ik de onderzoeken moest doen en door de progesteron heb ik nu een prachtige dochter...

11. radiogirl80

radiogirl80 Bekend lid

6 jul 2012
    687
    0
    16
    NULL
    NULL
    @loki09 dit soort verhalen geeft me weer moed :D

12. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

13 feb 2012
    2.787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Ik heb 2 miskramen gehad en nu de derde keer gaat het helemaal goed. Het enige wat ik veranderd heb is extra vitamine E slikken omdat mijn moeder dat adviseerde (zij kreeg ook miskramen en na het slikken van vitamine E ging het goed). Bij mij ook, maar dat kan net zo goed toeval zijn. Vitamine E zit ook in tarwekiemolie, dat hoor je wel vaker.

Wij hebben geen onderzoeken aangeboden gekregen we dachten: we kijken het nog één keer aan. En met succes.
    Toch viel het niet mee vertrouwen te houden in je lichaam en dat deze zwangerschap wel goed zou gaan...

Heel veel succes, ik hoop echt dat alles goed gaat bij een volgende zwangerschap!

13. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik heb na 2 miskramen onderzoeken laten doen, maar ik had dan ook klachten: mijn lijf deed raar en dat was begonnen na de eerste miskraam. Voor mij was dat dus een duidelijke reden om te zorgen dat er dingen onderzocht werden, (waar ik hard voor heb moeten soebatten, omdat onderzoek standaard pas na 3 miskramen gedaan wordt eigenlijk).
    Chromosomen-onderzoek werd ons trouwens wel aangeboden na de 2e miskraam, vanwege herhaalde miskramen in de familie ook.
    Hier dus allerlei redenen gehad om verder te zoeken, (en achteraf terecht).

Neem dat dus vooral wel mee in je afweging: heb je zelf ook het idee dat het toeval is, of voel je aan dat er wel eens meer achter zou kunnen zitten?

14. lien123

lien123 Niet meer actief

#14 lien123, 6 jul 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jul 2012
    Hier ook 2 miskramen en mijn gyn vond het ook niet nodig om dingen uit te zoeken. Na vaker aandringen nog steeds niet. Toevallig zat ik een keer bij een andere gyn, en mocht het stollingsonderzoek dus wel. Mooi dat daar dus wel wat uit kwam. Nu 1e ronde met aspirine bezig en heb eergisteren positief getest. :)

Dus ik ben heel blij dat ik er wel achter aan ben gegaan, ik heb ook echt niet maanden hoeven te wachten op de uitslagen, binnen een paar weken had ik de uitslagen. Met resultaat. Of het allemaal nu wel goed gaat is de vraag, maar ik vind het anders wel heel toevallig dat ik nu zwanger ben.

15. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Bij mij is er ook iets uit de stollingsonderzoeken gekomen en na 4 miskramen zie nu mijn banner:D
    Ik prik elke dag fraxiparine in mijn been en slik dagelijks ascal.
    Ook voor de zekerheid utrogestan.;)

16. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    In ned zeiden ze tegen mij na 3 missed abortions (ICSI) dat ik gewoon pech had, sommige mensen gooien drie keer achter elkaar zes waren hun letterlijke woorden..

Ben overgestapt naar Gent daar zijn ze mij pas gaan onderzoeken, omdat het zaad van mijn man niet goed was en ik wel zwanger werd, hebben ze mij nooit verder onderzocht in ned.

In Gent werd ik helemaal binnenste buitengekeerd, en wat bleek ik heb Hashimoto.

Een autoimmuunziekte.
    Die legt je schildklier plat.

Nou waren mijn TPO antistoffen ook torenhoog, boven de 2500 terwijl die onder de 100moeten zitten. Ik ben na jaren eindelijk goed ingesteld, TPO was nu onder de 60, en zie mijn banner!!

Heb nog wel in totaal 5 missed abortions gehad omdat ik toch niet voldoende goed ingesteld was ws.

17. chantal85

chantal85 Fanatiek lid

2 jan 2012
    3.310
    1
    38
    gezondheidszorg
    Zie mijn laatste blog voor info, wij zijn voor onderzoek naar hh mkn naar gent gegaan

18. Ik heb drie miskramen gehad, maar aangezien de eerste miskraam 10 jaar geleden met het zaad van een andere man was werd mij verteld dat dat niet meetelt, dat moet kennelijk altijd met dezelfde partner gebeuren.. verder werd mijn vroege miskraam die net na 4 weken plaatsvond ook niet meegeteld als echte miskraam :)$)
    Normaal gesproken mag je na 2 miskramen chromosoomonderzoek krijgen en na 3 miskramen pas uitgebreider onderzoek maar als je altijd MA's hebt rond dezelfde termijn zouden bij mij wel de bellen gaan rinkelen.
    Stollingsproblemen en immuniteitsproblematiek (auto-immuunziekten) komen meer voor dan je denkt! Het hoeft niet altijd duidelijk in de familie voor te komen. Bloedwaarden prima? Hier in NL wordt lang niet alles geprikt wat een miskraam op kan leveren. Ik had zelf een tekort aan vitamine B12, volgens de artsen kon dat niet maar blijf nu wel weer mooi zwanger. Als ik niet zwanger had gebleven ook deze keer had ik ook absoluut naar Gent gegaan.

19. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Bedqnkt voor al jullie reacties. Ik vind het ontzettend moeilijk; ik heb geen zin in onderzoeken, zeker niet als we ondertussen niet zwanger mogen raken, als de kans dat er iets uitkomt, niet groot is en dat er vaak nog niets aan gedaan kan worden ( bijv. bij chromo-onderzoek, je weet dan dat er iets mis is met de chromosomen, en dan?). Anderzijds zie ik enorm op tegen een volg zwangerschap zonder iets verandert te hebben aan de situatie...

20. radiogirl80

radiogirl80 Bekend lid

6 jul 2012
    687
    0
    16
    NULL
    NULL
    @roan1981 je situatie is erg herkenbaar. Ik zit nu op het wachtendebankje voor de 3de ronde na 2 mk's, en twijfel nog steeds of ik er goed aan gedaan heb om niet de test te doen.. denk dat dit per persoon verschillend is wanneer ze dit pad gaan bewandelen. Mocht de evt. volgende zwangerschap weer niet goed gaan, dan wil ik zeker gaan testen, want 3x op een rij pech lijkt me onwaarschijnlijk. En mocht het dan blijken dat het niet zou kunnen dan weet ik het iig...maar daar ga ik niet van uit:)

Deel Deze Pagina