Heey, Ik was wat aan het lezen over zwangerschap enzo en ik las dat je vanaf rond je 13 weken best je borsten (tepels) beginnen schuren en hard maken... Waarvoor is het dan wel en hoe doe je dat dan... want dat stond er niet bij.... liefs. Xx
Hi Tienagemum, dat is een advies dat vroeger wel werd gegeven om je tepels voor te bereiden op het geven van borstvoeding (het 'harden' van je tepels), bijvoorbeeld door je borsten wat harder af te drogen met een ruwe handdoek. Tegenwoordig zeggen ze (verloskundigen, lactatiekundigen) eigenlijk allemaal dat je dit beter niet kunt doen, omdat het juist beter is als je tepels gevoelig blijven. Ik zou het niet doen dus... (moet er zelf ook niet aan denken: auw!)
ooow, daar moet ik echt niet aan denken zeg. die dingen zijn al zo pijnlijk. Ik blijf wel fijn deppen hoor
hmm moet er ook niet aan denken maar volgens mijn krijg je dan ook allemaal droge velletjes als je dat doet het lijkt mijn geen prettig gevoel hoor. ik doe het lekker niet haha
Heel toevallig heb ik afgelopen week net een boek gelezen over borstvoeding. Heel interessant! Er staat in dat je meestal niets hoeft te doen, maar als je erg gevoelige borsten of tepels hebt, je zeker niet met scherpe dingen moet 'harden'. Wat hier voor tips instonden: zo nu en dan met wat olie inwrijven (helaas stond er niet bij met welke olie). Met je borsten in de zon (maar da's nou wel wat moeilijk in de winter) Je kon ook onder de zonnehemel proberen, maar dan wel heel langzaam opvoeren, beginnend met 30 seconden per dag. En als dat geen problemen of pijn geeft, dan steeds na een week opvoeren met 10 seconden erbij. En oja, zoveel mogelijk zonder bh lopen, zodat je borsten wennen aan de bewegingen van je kleding, want eigenlijk worden ze te gevoelig van onze moderne bh's.
Ow, jah ok als het niet hoeft doe ik het niet! Lijkt me inderdaad ook erg pijnlijk! zou het ook niet gedaan heben, nu ik weet wat het is! Bah!
Is een fabeltje. Als je meer wilt weten over bv, is www.borstvoeding.com een goede pagina en anders kun je altijd je vragen stellen op bv forum, bij voeding, bijna helemaal onderaan de zwschpagina...
Auw zeg, daar moet ik niet aan denken... In mijn boek stond het ook en heb het eens aan de gyn gevraagd. Zij zei dat het niet nodig is van dit te doen. Gelukkig ...
De enige voorbereiding wat je moet doen (voor je borsten dan) is je borsten niet met zeep wassen. Rond je tepel zitten de klieren van Montgomery deze scheiden een olie-achtige of talg-achtige substantie uit, die de tepels zacht en soepel houdt. Ook beschermt deze substantie de tepels tegen uitdroging, bacteriën en schimmels. En als je zeep gebruikt was je dat weg. Verder hoef je niets te doen om je tepels voor te bereiden. Jezelf en je partner voorbereiden is vaak wel handig. Je kunt een cursus doen bij een lactatiekundige bij de VBN of LLL of bij een thuiszorginstelling.