Volgende week krijg ik een groei/liggingsecho bij de verloskundige om te kijken of de baby nog in stuit ligt. Op het moment nog wel, ik kan duidelijk het hoofdje voelen en voel de harde schopjes heel laag. Ligt beeb volgende week nog in stuit, dan word ik doorverwezen naar de gyn. Ik ben erg benieuwd naar ervaringen: - bij wie is de baby nog na de 32 weken gedraaid? Hoe voelde dit/hoe merkte je dit? - bij wie was de baby al ingedaald (in stuit) en hoe merkte je dat? - wie heeft een externe versie gehad? Hoe ging dat en was die geslaagd? - wie stond voor de keuze: ks of natuurlijke stuitbevalling? Wat heb je gekozen, hoe ging het? Was je achteraf blij met je keuze?
Roos is bij 36,4 weken uit zichzelf omgedraaid. Ik hoop voor je dat jouw kindje zich ook omdraaid, gelukkig is daar nog wel tijd voor.
Ik kan je vertellen dat van een vriendin van mij haar baby (wonder boven wonder) van zelf is gedraaid met 33 weken. Daarvoor lag de baby al die tijd in stuit. Is het je 1e kindje? Bij haar haar 2e en dan schijnt de baby ook wat meer ruimte te hebben zij VK. Als het niet vanzelf gedraaid zou zijn zou ze een draaipoging gaan proberen rond week 36/37. Als dat niet zou zijn gelukt zou ze voor een KS gaan. Gr vruchtje ps vriendin heeft zelf niets van draaien gevoeld
Er is inderdaad nog tijd, maar wil me er wel al een klein beetje op voorbereiden (voor zover dat kan) als dat niet zo is.. Heb jij het gevoeld toen Roos draaide? Hoe voelde dat?
Bij mij is ze rvorige week uit zich zelf gedraaid. Bij mij lag ze vanaf het begin in stuit en volgens de VK was de kans dat ze nog uit zich zelf zou draaien heel klein.... hahaha niet dus ! Ik heb van het hele draaien niets gevoeld dus ik denk dat dat in mijn slaap gebeurt is....
Dit lijkt me wel wat! De behandeling Acupunctuur bij stuitliggingen Ongeveer 3,5% van de babys die geboren worden, ligt vlak voor de bevalling in een stuit. Soms probeert de gynaecoloog de baby in de buik te draaien. Voor de aanstaande moeder kan dit vervelend zijn. 80% Van de vrouwen die zwanger zijn van een baby in stuitligging, bevalt uiteindelijk met een keizersnede. De meesten vinden dat jammer: ze willen graag een natuurlijke bevalling meemaken. Daarom maken steeds meer vrouwen gebruik van een behandelmethode die moxa-therapie heet. Moxa-therapie is geheel pijnloos en is thuis uit te voeren. En het allerbelangrijkste is: uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat door moxa-therapie de kans dat het kind spontaan draait, vergroot wordt van 50% naar 75%.
ben op het laatste moment nog gaan draaien lag tot week 35 in stuit, en 2 dagen voor de bevalling vond ik het leuk om toch nog even om te draaien, m moeder vond het iets minder ze kreeg een lelijke steek in haar heup maar vertrok wel gelijk weer
Hmm.. dat zou lekker zijn.. De vk zei dat ik het wel zou gaan voelen als beeb nog besloot te gaan draaien en als ik beeb zo voel bewegen, is dat ook wel zo.. Pff.. beeb is me aan het pijnigen sinds gisteren zeg.. En van jouw naam loopt het water me in de mond zeg =P~... Nog éven en ik mag weer! =D>
Mijn dochter is met 36 weken ook nog (uit zichzelf) gedraaid met behulp van moxatherapie, ik raad het zeker aan! Op www.stuitlig.nl hebben we alle spullen besteld, hadden het binnen 2 dagen in huis en zijn meteen begonnen. Was toen 34+ weken. De man achter de site kan je ook altijd bellen/mailen, hele aardige man!
hoi, misschien is de kleine ondertussen al gedraaid, maar wilde toch nog even reageren op je vragen. Mijn dochtertje lag eigenlijk vanaf het begin al zo`n beetje in een stuit en heb haar ook nooit voelen draaien, altijd op dezelfde plek de schopjes. Met 35 weken hebben ze geprobeerd haar te draaien, maar dit is toen niet gelukt. Dus moest ik gaan kiezen een ks of een vb. Voor mij was al snel de keuze gemaakt, een ks leek me echt verschrikkelijk dus ging ik voor de gewone bevalling. En ik kan je zeggen (heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal ) maar het was heel goed te doen. Mijn vliezen braken spontaan en moest toen naar het ziekenhuis, mocht niet te veel lopen want ze was nog niet ingedaald. Werd in het ziekenhuis aan de wee-opwekkers gezet (machtig spul!) en binnen 4,5 uur was ze er. Zonder knip of andere gekkigheden en maar 1 hechting! Dus voor mij een super bevalling. wel had mijn dochter was opstart problemen En heeft ze nu heupluxatie omdat ze al die tijd in stuit heeft gelegen. Maar de bevalling op zich was erg goed te doen. Nou geniet nog even lekker van de laatste weekjes en hopelijk draait het kindje zelf nog. groetjes joyce
Over Moxa therapie heb ik gelezen inderdaad, wie weet besluit ik om dat te proberen. Ik wacht even de afspraak (groei/liggingsecho) af volgende week en dan zie ik weer verder. Joyce; bedankt voor je verhaal. Fijn om ook een positief verhaal te lezen over een stuitbevalling, maar ik blijf toch best huiverig. Ik ben klein en tenger (nou ja, dat laatste op het moment wat minder.. ) en ik vind het zo eng als ik eraan denk dat het hoofdje blijft steken.. Och, heb nog even de tijd.. tenminste, daar ga ik vanuit! Even nog een andere vraag: bij wie is de baby vrij vroeg in stuit ingedaald (en hoe voelde dat?) en als de baby in stuit indaalt, is dan ook nog een draaipoging mogelijk?
Ik ben trouwens ook nog benieuwd naar hoe het voelt als de baby uit zichzelf draait na de 32/33 weken. Ik voel beeb regelmatig om de as draaien en dat voel ik toch al flink! Ook de schopjes zijn ineens errug hard, lekker zo naar beneden tegen mijn blaas en ... sja ... waartegen schopt beeb nog meer wat zo gevoelig is..?
Mijn kindje ligt ook in stuit sinds 32 weken. Daarvoor lag het mooi met het hoofdje naar beneden. Ik ben afgelopen woensdag naar de gyn. geweest voor een uitwendige versie. WAT DEED DAT ZEER ZEG! . Dat is mijn ervaring dan. Het is niet gelukt helaas. Volgende week moet ik terug naar de gyn. en dan gaan we de bevalling bespreken. Ik ga kiezen voor een keizersnee. Een stuitbevalling zie ik echt niet zitten.
Hier draaipoging gedaan, maar helaas. Was niet leuk, wel gevoelig/beurs/blauwe plekkengevoel en wat krampen maar niet heel heftig. Toen gekozen voor gewoon bevallen, maar helaas toen t zover was zakte meneer niet ver genoeg. Hij bleef te hoog liggen, ik ik bleef steken op 9 cm ontsluiting. Na 8 uur weeenopwekkers en al 4 uur persweeen hebben.. (niet grappig) is het toch een KS geworden. Die is me 100% meegevallen Als deze weer in stuit ligt gaan we nix doen, dan kies ik meteen voor een KS.
kikibo, mijn dochter was ook in stuit ingedaald, maar lag nog niet vast. Het indalen voelde als erge steken in m'n .... heb er verder niet veel last van gehad. Ben begonnen met moxatehrapie omdat het er ook voor zorgt dat je baarmoederwand soepel wordt, waardoor je kindje zelf makkelijker kan draaien of makkelijker gedraaid kan worden. Terwijl ze al behoorlijk ingedaald lag is ze toch uit zichzelf gedraaid.
- bij wie is de baby nog na de 32 weken gedraaid? Hoe voelde dit/hoe merkte je dit? Nee beeb heeft altijd in stuit gelegen en voelde schopjes altijd op zelfde plaats. - bij wie was de baby al ingedaald (in stuit) en hoe merkte je dat? Merkte ik niet. Achteraf zag je het aan de billetjes van mn dochter, daar zat een 'puntje' aan..leek wel vacuüm getrokken zeg maar. - wie heeft een externe versie gehad? Hoe ging dat en was die geslaagd? Heb externe versie gehad met 37 weken. Het was een hel, echt vreselijk. Hartslag van dochter daalde ook heel hard en was een uur erna nog heel vlak. Ze hebben het een aantal keer geprobeerd (mn vriend viel echt bijna flauw van alleen al de aanblik van al dat geweld) Zou het nooit meer doen. Twee weken na de geboorte kreeg ze een grote bult in haar nek...dit bleek littekenweefsel te zijn omdat er wat gescheurd was; hoogstwaarschijnlijk tijdens de draaipoging. Overigens heb ik vanalles geprobeerd om de baby te laten draaien waaronder ook moxa therapie maar niks hielp. - wie stond voor de keuze: ks of natuurlijke stuitbevalling? Wat heb je gekozen, hoe ging het? Was je achteraf blij met je keuze? Heb gekozen voor ks (mede in verband met verslechterde gezondheid ivm pre eclampsie). De gyn zei dat stuitbevalling wel kon omdat ze een klein kindje was. Achteraf was de ks maar het beste hoorde ik want haar hoofd was naar verhouding erg groot en had een typische stuit-vorm en had zeker voor problemen kunnen zorgen. Mijn mening: aan een stuitbevalling zitten teveel risico's voor het kind, ook al zijn er natuurlijk ook succesverhalen. De ks viel me wel tegen maar als de volgende ook in stuit blijft liggen dan weer een ks en zeker geen draaipoging. Succes met je eventuele keuze maar ik hoop dat je baby nog vanzelf draait.
Bedankt voor jullie antwoorden.. Sniffy; op dit moment denk ik er ook zo over, dat ik dan kies voor ks. Wat rot dat die draaipoging zo'n pijn deed zeg! Dat gaat eerlijk gezegd helemaal tegen mijn gevoel in.. Chrissie; bij jou is de draaipoging dus niet gelukt.. Geloof dat het bij 50% lukt en dat dan nog eens 10% terugdraait? Heb ik ergens gelezen. Voor mij, samen met dat het veel pijn kan doen, een reden om het niet te proberen. Ks is je meegevallen? Ook die verhalen zijn fijn om te horen. Hoe ging het herstel? Paprika; ah, dus ook na indalen kán een kindje in stuit nog draaien, we zullen het zien! Alica; bedankt voor je uitgebreide antwoord. Dus jij voelde de schopjes altijd alleen op 1 plek? Of op meerdere plekken? Ik voel beeb namelijk wel op meerdere plekken; voel het hoofdje draaien, beentjes schoppen flink hard richting beneden en in mijn zijen voel ik regelmatig gekriebel. Dus indalen heb je niet gemerkt. Ik hoor hier verschillende verhalen over, de ene heeft veel pijn en de ander voelt niks. Maar goed, ervaringen zijn wel fijn om te lezen! En jouw verhaal over de versie is voor mij weer een bevestiging van mijn gevoel. Nu hopelijk alles goed met je dochtertje? En ook jij bent blij met de keuze voor een ks (achteraf dan). Hoe was jouw herstel? Alles bevestigigt mijn gevoel toch wel: geen draaipoging en zo nodig een ks. Maar goed, er kan nog vanalles gebeuren..
Ik voelde idd het schoppen altijd aan de kant van rechterzij, in ieder geval de laatste weken. Dus ze zat gewoon steeds op dezelfde manier. Ik denk dan ook achteraf: ze zat niet voor niets zo.....dus dit moet je niet van buitenaf proberen te veranderen. Het kan trouwens ook aan de vorm van de baarmoeder liggen dat het kind in stuit blijft liggen. (hartvormige baarmoeder) Nu gaat alles gelukkig goed met mn dochter, dankjewel! Ik zal in de toekomst in ieder geval nooit meer het risico nemen. Ik vond de ks best wel heel erg zwaar en heb zeker 4/6 weken moeten herstellen en nog lang last gehad van gevoelig litteken. Maar mijn lichaam was erg afgezwakt door de zwvergiftiging dus wellicht dat daardoor herstel ook moeizamer ging. Het verschilt echt per persoon heb ik ook gelezen. Maar als het de volgende keer weer nodig is doe ik het zeker. Succes hoor!
@kikibo: Ik wilde één draaipoging proberen. Dan heb ik in ieder geval het gevoel iets te hebben gedaan om een ks te voorkomen.