Schuldig voelen over eetpatroon

Discussion in 'Zwangerschap' started by Fleetwood, Oct 29, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Fleetwood

Fleetwood Bekend lid

Oct 24, 2013
    752
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi dames,

De titel zegt het al: ik voel me de laatste dagen schuldig over mijn eetpatroon. Ik ben nu zeven weken zwanger en door de misselijkheid en de vermoeidheid ben ik gaan schakelen in mijn eetpatroon die voorheen gezond was. Al een tijd voor mijn IVF poging ben ik meer gaan sporten (3x cardio en 3-4x per week krachttraining) en ben ik al jaren bezig om zo gezond mogelijk te leven. De boeken van Amber Albarda spraken mij destijds aan om bepaalde voedingsmiddelen te bannen of te verminderen.

Ik heb maatje 38/40 en daar voel ik mij wel prettig bij. Maar zoals ik nu eet zie ik mij daar niet meer op belanden als het zo doorgaat tot aan de bevalling.

Zo ben ik weer brood gaan eten vanwege de vezels, maar merk ik dat wit brood wat lichter is om te verteren dus neem ik dat ook wel eens mee. Ook melk drink ik nu weer, omdat ik merk dat ik dat nu makkelijk drinken kan (sapjes en thee verdraag ik niet goed nu). Terwijl ik daar eigenlijk niet geheel achter sta. Ook koude schotel en salades zijn lekker koel, dus eet ik dat nu ook graag. En chips omdat het een lekkere opkikker geeft na een dag werken.

Het enige gezonde dat ik nu eet is fruit. Groente eet ik nagenoeg bijna niet meer, het ruikt vaak heftig en ben ik in de avond ook bekaf om te gaan koken. Vriend kan ook koken en doet dat ook heel lief, maar ook niet alle dagen. Ook hij heeft storingsdiensten en cursussen van het werk.

Ik hoop dat dit na 12 weken een beetje voorbij trekt, maar ik ken mijzelf ook wel een beetje. Als ik eenmaal ongezond eet dan moet ik de knop ineens kunnen omdraaien. Maar dan moet ik wel energie hebben en dat heb ik nu nagenoeg niet. Dus ik heb er schrik voor straks tonnetjerond te worden. Ik had een goede balans gevonden tussen genieten en op gewicht blijven/afvallen, maar nu is dat echt lastig.

Heeft iemand tips? Ik voel me namelijk schuldig tegenover mijzelf (zo hard gewerkt om nog wat af te vallen), mijn vriend (is ook zijn baby) en onze kleine. Of moet ik er aan toegeven (al dan beperkt, dat probeer ik wel)?

Bedankt alvast!

2. JeetjeB

JeetjeB Fanatiek lid

Mar 26, 2011
    3,214
    1
    38
    Freelance vertaler
    Buitenland
    Ik zou er zeker gewoon aan toegeven op dit moment en je niet schuldig voelen. Blijkbaar heeft je lichaam die dingen nu gewoon nodig. Als je straks minder misselijk bent, zal het vanzelf wel weer wat veranderen. En brood en melk lijken me juist goed om nu wel te eten en te drinken.

3. deesje84

deesje84 Actief lid

Dec 17, 2012
    244
    0
    0
    huisvrouw
    ter aar
    hoi

ik begrijp je probleem

ik ben in het begin alleen maar misselijk geweest en daardoor ben ik zelfs 1,5 kilo afgevallen

mijn verloskundige zei tegen me het maakt niet uit wat je eet als je maar zorgt dat je genoeg voedingstoffen voor de baby binnen krijgt en
    dat mocht ook via een vitamienen preperaat natuurlijk is dat niet zo gezond als gewoon lekker vers je eten opeten maar wat niet gaat gaat niet
    ik ben inmiddels 17 weken zwanger en eet me helemaal klem aan snoepjes en chips niet heel gezond maar ik kan het ook niet laten het moet gewoon een soort van inmiddels ben ik ook niet meer misselijk en kan ik ook wel weer wat fruit en groenten eten en helemaal leuk ik kan weer koken en maak ik alleen waar ik echt zin in heb

het is denk ik een stadium dat je wel weer voorbij gaat in die misselijkheid moet je je gewoon even aanpassen eet wat wel lukt ook al is dat niet de standaard die je normaal eet
    ik hoop voor je dat je er snel doorheen bent
    groetjes daisy

4. zomerwondertje

zomerwondertje Actief lid

Jul 19, 2013
    248
    1
    0
    Goh, ik bewonder je 'schuldgevoel' en je ambitie hoor, maar je moet nu echt even naar je lichaam luisteren.

natuurljk niet de hele dag door chips gaan eten, maar eet wat je binnen krijgt en kan houden zonder er in te overdrijven.

Heb ook e tijdje op die voedingsgewoontes geleefd van geen koolhydraten, veel groenten en eiwitten, maar dat bleek in het dagelijkse drukke leven met kids nauwelijks haalbaar, en ja, dan komt je natuurlijk weer kilo's bij. die kilo's gaan er wel weer af met de juiste instelling, NA debevalling dan wel :)

geniet maar lekker van het zwanger zijn en alles wat er bij komt kijken, die voedingsgewoontes beteren wel hoor. De eerste 11 weken kon ik ook weinig gezonds binnenkrijgen (warme groenten, jakkie!) en is inmiddels helemaal goed! Hier wel een zoetebekje, dus veel snoepen :) :)

5. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Je lichaam heeft nu ook meer vetten nodig dan voor je zwangerschap,anders kijken ipv chips naar noten?brood is goed voor je stoelgang,je kunt evt ook crackers eten.en met groenten,anders groenten eten die je rauw kunt eten zoals paprika's, komkommer, tomaten, en zo. Verder komt de energie wel nog wat terug in je tweede trimester. luister naar je lichaam naar wat je nodig hebt,de een komt 20 kilo aan zonder echt veel te eten en de ander komt nauwelijks aan en eet zich een slag in de rondte.je lichaam moet ook hard werken om dat minimensje in je lichaam te laten groeien,ik zou zeggen gewoon een beetje op letten wat je eet en strakjes als de kleine er is pas weer aan je gewicht denken.

6. Zuidriem

Zuidriem Niet meer actief

Ik herken heel veel in je verhaal.
    Ik heb er 5 keer aan toe gegeven en alle 5 keren ben ik na mijn bevalling gewoon weer gezond/bewust gaan eten. Ook tijdens de bv periode.
    Binnen no time zat ik gewoon weer op mijn oude gewicht.
    Ik ben nu 5 kinderen rijker, ben 5 keer bijna 20 kg aangekomen en weeg op dit moment minder als voor mijn 1e zwangerschap! :)

7. Fleetwood

Fleetwood Bekend lid

Oct 24, 2013
    752
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sannebc: dat soort berichten stemmen mij goed!

Ik merk, ondanks dat ik meer en ongezonder eet en niet meer sport, toch tot nu maar 0.3 kilo ben aangekomen. Dus ik merk wel dat mijn lichaam de energie gewoon hard gebruikt (voor de misselijkheid aansloeg, merkte ik ook dat ik veel meer honger had, maar toen at ik nog gezonder).

Dus duidelijk mag ik er mij gerust aan toegeven. In mijn hoofd moet ik dat echt gaan loslaten. Maar daar ben ik sowieso slecht in, de eerste weken vond ik de vermoeidheid ook een lastig iets en merkte ik dat ik echt mijn mindset moest veranderen en er aan toe moest geven.

Ik eet wel vaker komkommer en cherry tomaatjes, zeker in de ochtend is dat lekker met de misselijkheid.

Share This Page