Hoi allemaal, Ik studeer verloskunde en doe mijn scriptie over het pessarium om vroeggeboorte te voorkomen. Ik zou graag ook wat meer te weten komen over hoe dit door de (aanstaande) mama's ervaren wordt. Wie van jullie heeft dit tijdens de zwangerschap gehad?
Ik heb hem deze zwangerschap gehad met 22 weken, vanwege een verkorte bmhals (25mm). Dit was in het kader van een studie, volgens mij heette dat de quadruplet study. Ik kreeg na plaatsing erge rugpijn en ook een heel gespannen buik. Het pessarium bleek niet goed te zitten en is 2 dagen later weer verwijderd... Ze hebben hem toen geprobeerd nogmaals te plaatsen maar dit lukte niet, omdat de baarmoederhals te hoog lag in de schede en ze hier niet goed bij konden...
Bij mij is er een pessarium geplaatst aan 22 weken (tweelingzwangerschap), baarmoederhals was op dat moment al zo goed als verstreken. Het heeft niet mogen baten, enkele dagen later ben ik bevallen.
Bedankt voor je reactie! Ik heb nog een paar vraagjes (als je dat oké vind natuurlijk, je moet er niet op antwoorden als je niet wil) Werd het pessarium verwijderd omdat je teveel pijn had? Hoe hebben ze gecontroleerd dat het niet goed geplaatst was? Vond je het plaatsen pijnlijk? Wat zou er volgens jou moeten veranderen om het voor jou aangenamer/minder pijnlijk te maken? Goede zwangerschap nog!!
Bedankt voor je reactie! Wat erg voor je dat het niet heeft mogen baten... Ik heb nog een paar vragen (als je niet wil antwoorden, moet dat natuurlijk niet!) Hoe heb je het ervaren? Voelde het pijnlijk? Wat zou er volgens jou nog kunnen verbeteren?
Werd het pessarium verwijderd omdat je teveel pijn had? Nee, in eerste instantie omdat t verkeerd zat. Dit werd gecontroleerd 2 dagen na plaatsing. Hoe hebben ze gecontroleerd dat het niet goed geplaatst was? Door vaginaal te voelen. Vond je het plaatsen pijnlijk? Ja, ik vond het plaatsen redelijk pijnlijk... Wat zou er volgens jou moeten veranderen om het voor jou aangenamer/minder pijnlijk te maken? Geen idee... Nooit meer een pessarium voor mij. Ik kon het echt niet verdragen en het bleef niet goed zitten ondanks goed geplaatst... Liever een preventieve cerclage
Het plaatsen was behoorlijk onaangenaam, maar gelukkig zat 'ie snel goed. Het vervelende is dat ik 'm constant voelde zitten, en er fysiek behoorlijk op reageerde (veeeeel witverlies door irritatie ofzo - ik had dat bij gebruik van de nuvaring ook). Verbeteren... Goh. Het heeft gewoon niet geholpen... Hier de volgende keer dus ook geen pessarium meer maar een preventieve cerclage.