Dag beste mensen, Ik weet dat misschien niet op de volledig juiste pagina ben, maar bijna geen enkele man gaat me hier mee verder kunnen helpen. Dus ik hoop dat een van jullie lieve dames met jullie kennis en ervaring deze jonge gast uit de nood kunnen helpen.... Ik zal mij eventjes voorstellen, Ik ben joske en ben sinds kort mijn eigen huishouden aan het doen, waaronder mijn was, nu viel me op telkens als ik iets was (met het gewoonlijk product, tandil) vind ik dat de was niet zo frisjes ruikt, zeker niet als het nog nat is en na het drogen is het niet veel beter... Ik heb al de binnenkant van de wasmachine gepoetst met azijn en 'baking soda' door dit te laten draaien op 90 graden voor een uur, allebei 2 maal geprobeerd + heb ik de rubberen band in de machine gepoest. Het machien zelf rook ook een beetje zuur nu weet ik niet of dat aan de kleren lag of aan het machien zelf, maar in ieder geval na het poetsen was de geur al wat beter.... Maar nog steeds telkens als ik was heb ik een zurige geur in mijn kleren... Ik draag voornamelijk zwarte of donkere kleren, en avontoe een kleurtje zoals blauw ... dus heb ik wasmiddelen voor zwarte kleren en gekleurde kleren uitgetest. namelijk robijn black velvet.. robijn color vloeibaar robijn color pink sensation Dash black Fleuril (hiervan vond ik dat het de neutraalste / friste geur had) en wasverzachters zoals: robijn wasverzachter paarse orchidee en bosbes robijn wasverzachter sensation tiarebloem en wilde bessen robijn wasverachter summer pink Als jonge gast wil ik liefst geen over-geparfumeerde kleren ik wil niet als een wandelend bloemetje ruiken... Het liefste zou ik mijn kleren gewoon fris hebben, maar tot nu toe heb ik geen product gevonden dat ik aangenaam vind. ofwel zijn ze te fel geparfumeerd... ofwel gewoon helemaal niet mijn geur(gewoon vies, totaal niet fris)... Ik heb schrik als ik een compleet neutrale wasmiddel zou gebruiken zou de zure geur niet meer gemaskeerd zijn... Heeft iemand toevallig tips? Hoe ik ALLE zure geuren uit mijn was krijg? -meer manieren voor het wasmachine volledig te poetsen? -manieren voor de kleren volledig geurloos te maken? (al geprobeerd in azijn te weken maar dan ruikt het gewoon naar de azijn, zelfs een paar machines later -en heeft iemand misschien een goed wasmiddel? dat niet te geparfurmeerd is en de was gewoon fris terug geeft? (op andere sites zag ik ariel en persil aangeraden en als wasverzachter lenor...)?? Ik ken hier echt helemaal niks van en alle hulp is welkom!!!
Ik gebruik zelf Fleuril voor donkere was, maar ik doe sowieso bij elke wasbeurt een schep soda erbij. En wasverzachter van Lenor..(de blauwe) Nu is mijn ervaring wel dat de donkere was altijd wel wat muffer blijft ruiken dan bijv. de witte was. Heb je een nieuwe machine of een wat oudere?
Azijn én baking soda tegelijk? Dat kan niet, omdat een zuur en een base elkaar neutraliseren. Dus of azijn of soda (voor de wasmachine zou ik liever geen baking soda gebruiken).
Ik had ook een tijdje dat mijn was stonk. Ik doe nu om de +/- 10 wasjes een lege trommel op 90 graden en dan doe ik er 1 of 2 vaatwastabletten in. Schijnt te helpen tegen het vuil wat achterblijft. Ik was altijd met onderstaande Sunil (hebben ze altijd bij de Action). Ruikt heerlijk. Niet te overheersend, maar toch lekker fris. Ik gebruik geen wasverzachter trouwens. Lenor heb ik een tijdje gebruikt, maar die vond ik juist wel heel overheersend. Rook mezelf de hele dag Bekijk bijlage 481781
Ik gebruik altijd ariel. Heeft gewoon een neutrale wasmiddel geur en niet allerlei bloemetjes geuren. Ik gebruik eigenlijk ook geen wasverzachter omdat ik de wasmiddel lekker vind ruiken. Voor de geur van je wasmachine heb ik eigenlijk geen tips. Alleen een kookwas met azijn maar dat heb je allemaal al geprobeerd. Doe je je machine ook niet te vol?
Ik doe eens in de maand m'n wasmachine leeg laten draaien op 80 graden ofzo met wat azijn. Sindsdien heb ik geen last meer van stink was. Ik gebruik het liefste Ariël vloeibaar wasmiddel,die in die knijpfles, en de roze of blauwe wasverzachter van Robijn. Succes!
Je zou de producten van Neutral kunnen gebruiken. Die zijn parfum-vrij. Wel wat prijziger,maar als je moet kiezen als vent tussen een duurder product of ruiken als een bloemenstal, zou ik het wel weten Zelf was ik met Ariël waspoeder en alle witte wasverzachters. Die ruiken niet zo sterk naar bloemen. Kleine toevoeging; ik draai eens per maand de wasmachine zonder was of met 1 handdoek op een kookwas. Je kan er dan nog wat azijn bijgooien.
De wasmachine is toch al een aantal jaar oud. Kan het vuil zich nog ergens anders opstapelen als in de trommel zelf misschien? Ik ga eventueel ook eens kijken voor blauwe lenor dan ^^ En ja dat ik nog al eens gehoord dat de trommel niet te vol mag zijn, daar let ik alvast op
Komt het niet door de manier waarop je droogt? Als het drogen te lang duurt of je de was te lang (meer dan een uur of 2) in de machine laat zitten voor je hem ophangt kan hij ook gaan stinken. Vooral donkere was.
De azijn en baking soda had ik in aparte machientjes gebruikt. Dus als andere optionele wasmiddels heb ik tot zo ver: ariel sunil Neutral en als wasverzachter: blauwe lenor wasmachine: maandelijkse kookwas met azijn of vaatwastablet ik probeer altijd ook eerst enkel en alleen een wasmiddel uit vooraleer ik dit met een wasverzachter combineer, naar het schijnt zijn extra wasverzachters niet al te goed voor je machine? En kan de geur van de 2 tezamen te overwelvend zijn. Ik zorg ook dat mijn was altijd direct opgehangen word en meestal is het binnen de 6 uur droog (wat is hier de maximale tijd eigenlijk op?)
Misschien wasmiddelenbakje ook een keer goed schoonmaken als je dat nog niet gedaan hebt. En dan met keukenrol of zo die drab uit de machine halen.
Ja dat heb ik ook al een paar keer schoongemaakt en azijn in gegoten toen ik de kookwas deed, normaal is het dan toch volledig proper, niet?
Misschien vetluis? En anders zou ik toch eens naar een ander machine gaan kijken. Zou daar niet tegen kunnen haha, mijn was moet lekker ruiken...
Onze oude wasmachine (tweedehands) stonk ook. Ik kreeg het maar niet weg. Uiteindelijk hebben we maar een andere wasmachine aangeschaft en nu ruikt mijn was lekker fris. Zonder wasverzachter. Als je alles al geprobeerd hebt, zou ik eens kijken naar een andere wasmachine. Succes
Met poeder wassen in plaats van vloeibaar wil ook wel helpen. En heb je de rubber van de deur ook goed schoongemaakt? Gaat ook vaak smerigheid onder zitten.. Van internet gehaald: In wasmachines blijft altijd ongeveer een halve literwater achter na het wassen. De meeste wasmachines hebben onderin aan de voorzijde een soort plug met een klein dun slangetje eraan om de machine bij pech leeg te kunnen laten lopen. Trek dit slangtje eens voorzichtig een stukje uit de machine en trek de plug eruit, laat het water in een lege colafles lopen tot al het water uitde machine is. Ruik maar eens aan dit water, vaak is het ook nog troebel door vieze algen. Plug weer op het slangetje, dan 2 liter heet water met soda in de machine doen, na een uurtje of wat de wasmachine met een afwasblokje laten draaien en weg is de stank.
Dat is ook mijn gedachte inderdaad. Dan zou je er in de zomer minder last van moeten hebben omdat het dan gewoon sneller droogt. Of in de droger doen, dat helpt dan ook. Mocht dat het niet zijn, zou die azijn op 90 graden toch moeten helpen om je machine schoon te krijgen. En niet te veel wasmiddel gebruiken in een niet te volle trommel als je weer gaat wassen.
Ja het kan wel goed zijn dat het alsnog aan de machine ligt.. Ik zal dan in ieder geval in het weekend dan eens de tip van twingia toepassen en het onderste resevoir laten leeglopen en poetsen. Graag zou ik nog niet direct een nieuwe wasmachine kopen vooraleer ik alle mogelijk opties heb geprobeerd, want de machine werkt in principe nog perfect en ik als ik dit om de paar jaar met iedere nieuwe wasmachine aan de hand ga hebben word het een duur zaakje Maar als niks anders werkt dan zal dat de enige optie zijn. Hoe te sneller het droog is hoe te beter het riekt heb ik afgelopen zomer gemerkt, maar kan een paar uur meer of minder drogen zoveel invloed op je kleren hebben? of geeft het dan aan dat er nog teveel bacteriën in je machine leven en overgedragen worden op je kleren?