Het lijkt mij toch vroeg maar kan ik werkelijk al moedermelk aan het produceren zijn? Er komt vocht uit mijn tepels en soms lijkt er wel een 'stuwing' te zijn. Mijn oudste zoon heb ik 3 weken zelf gevoed, bij de jongste durfde ik niet meer omdat ik borstontstekingen had op beide borsten van de oudste. Enerzijds zou ik nu graag terug zelf voeden, anderzijds heb ik toch wat schrik. Is het zo dat borstvoeding bij voorbaat al mislukt als je er als moeder niet 100 % overtuigd bent?
Hallo, In de zwangerschap kan je inderdaad al een melkproductie hebben. Onder invloed van de hormonen. Je borsten worden namelijk al in de zwangerschap klaar gemaakt voor de borstvoeding. Ook als je niet 100% achter borstvoeding staat kan het lukken. Het blijft natuurlijk een samenwerking van moeder en kind. Ga evt. in de zwangerschap naar een borstvoedingscursus die kan je al een hoop vertellen en uitleggen wat je kan doen om een borstontsteking te voorkomen en natuurlijk ook andere tips e.d of neem al contact op met een lactatiekundige. Dan ga je hopelijk met een rustiger en zekerder gevoel de borstvoedingsperiode in. Succes met de keuze. Groetjes Ineke
Bedankt voor de snelle reactie. Ik wist niet of ik me zorgen moest maken of niet want normaliter is vocht uit de tepels niet zo'n goed teken, dacht ik. Ik ga inderdaad eens meer informatie en steun zoeken opdat het wel goed zou lukken, ik vond het zo sneu en voelde me toch gefaald toen ik moest stoppen. Anderzijds gaf ik niet genoeg mijn grenzen aan, ik durfde mijn bezoek destijds niet naar huis sturen als ik onrustig werd en als de voeding niet wilde lukken. Ik wist ook niet wanneer hij wel of niet genoeg had, of ik best afkolfde of juist beter niet...
Hallo, Borstvoeding kan inderdaad een onzeker proces zijn. Vertrouw op jezelf en natuurlijk op de baby. En geef je grenzen aan, zeker de eerste week is het belangrijk om veel met de borstvoeding bezig te zijn. Heb je daarna profijt van. Voorbereiden is goed om te doen. Sta je er zekerder in. Succes. Groetjes Ineke