Hallo Even een vraagje hoe hard moet een klap/ stomp zijn voordat het kwaad kan? Ik heb een kindje van 1,5 en ben rhesus negatief en ik krijg best vaak een knietje/ voetje/ elleboog met aardig wat geweld in mijn buik. Het is namelijk echt een wildebras. Ik heb daarna geen bloedverlies en voel de baby ook goed. Maar ik vraag me af wanneer je antistoffen gaat maken. Mijn placenta ligt achter weet niet of dat nog van belang is? Voor het kindje ben ik niet zo bang dat is vast goed beschermt, maar die rhesus zit mij echt niet lekker.. Bedankt dat we met vragen bij jullie terecht kunnen, heel fijn!
Hoi Lydian, hele goede vraag. Ik weet er het antwoord niet precies op. Wel goed inderdaad dat je placenta achter ligt. Dat verkleint de kans op bloedingen achter de placenta als je een stoot in je buik krijgt. Desalniettemin kan een harde stoot ook gevolgen hebben voor een placenta op de achterwand. Maar dan heb ik het meer over echt een schop in je buik of een stuur van een auto of fiets oid. Ik weet dat kinderen wild op je kunnen springen en zolang je inderdaad geen buikpijn, bloedverlies hebt en goed leven voelt denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken. De kans is klein dat het daarvan komt. Ik heb het zelf nog niet meegemaakt dat een moeder om die reden antistoffen is gaan maken. Het komt niet vaak voor, maar ja, je weet het nooit helemaal zeker natuurlijk. Probeer hele heftige bespringen te vermijden... en twijfel je over een voorval; overleg met je vk. Groeten Brigitte
Bedankt voor je antwoord.. Verduidelijkt al een hele boel! Het is gewoon een hele spannende tijd.. Vanavond reed ik op een 80 km weg en sprong er een hert voor mijn auto ik remde best hard. En dan trekt de gordel natuurlijk strak is dit ook een probleem? Ik vind het echt moeilijk om in te schatten wanneer je de VK moet bellen! En als je al antistoffen hebt gemaakt kan dat op deze termijn kwaad? Vind het maar balen hoor dat ik die rhesus negatief hebt.. Zijn er geen richtlijnen bijvoorbeeld voor als je een klap oid hebt gehad zoals bloedverlies buikpijn ofzo? Als je niks geen klachten hebt en je voelt je kindje goed, mag je er dan vanuit gaan dat de klap geen schade heeft aangericht?
Hoi Lydian, Over het strak trekken van je gordel na hard remmen hoef je je geen zorgen te maken. De druk hierbij op je buik verdeelt zich, het gaat met name om een 'stomp' buiktrauma zoals wij dat noemen. Zoals bij een harde klap wanneer je bijvoorbeeld op je buik valt of een stuur in je buik krijgt bij een auto ongeluk of een zeer harde stomp in je buik krijgt. Duidelijke richtlijnen zijn hier niet over aangezien het niet heel duidelijk vast te stellen is wanneer het wel gevolgen kan hebben en wanneer niet. Bij twijfel altijd even overleggen met je verloskundige. Bij 27 weken wordt er sowieso gecheckt of je antistoffen aan hebt gemaakt. Voor een zwangerschap waarbij het optreedt verwacht je geen hele grote problemen. Met name een zwangerschap nadat er antistoffen aangemaakt zijn kan consequenties hebben. Ik hoop dat dit je een beetje geruststelt, maar nogmaals bij twijfel gewoon even overleggen met je verloskundige. Zo nodig kan er eerder bloed geprikt worden om antistoffen te bepalen. Groetjes Gea