1 borst afbouwen

Discussion in 'Borstvoeding' started by Shenanigans, Jan 23, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Shenanigans

Shenanigans Actief lid

Jan 10, 2017
    132
    7
    18
    NULL
    NULL
    Hallo,

Mijn dochter is 13 maanden. Ik heb vanaf het begin één borst per voeding gegeven, omdat ik anders erg snel last van overproductie krijg. Vanaf 9 maanden kwamen er minder voedingen, maar omdat ze vanaf dat moment zoooo vaak wakker werd in de nacht (5 keer was geen uitzondering), ben ik gewoon zo door blijven gaan. Sinds kort slaapt ze soms nog maar 1 keer overdag en vorige week heeft ze ineens twee keer een hele nacht geslapen (12 uur)! Zelf heb ik bijna geen oog dicht gedaan, omdat mijn borsten zo vol waren. ;)

Het aantal voedingen is dus gehalveerd. Van 6-8 voedingen zitten we nu ineens op 3 (soms 2, soms 4). Eén borst per keer is nu echt niet te doen, want dan kan er dus zomaar 16 uur tussen zitten. Twee borsten per keer is geen optie, want dan zit er ook lang tussen, bovendien zou ik dan helemaal een andere manier van voeden aan moeten leren en het zit er dik in dat ik dan weer overproductie krijg.

Nu had ik dus bedacht om nog maar met 1 borst te voeden. Mijn beste borst. Dus die andere wil ik afbouwen. Ik dacht wel gewoon even te kunnen stoppen, maar holy moly, die borst doet nog meer dan ik verwacht had. Kan ik die borst nog aanbieden als het echt te bar wordt, zonder dat ik de productie in stand hou? En dan alleen even de druk eraf, of helemaal leeg?

2. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

Apr 21, 2014
    2,083
    295
    83
    Emmeloord
    Je zou even kort de eerste borst kunnen geven zodat de druk er af is. En dan je kindje de andere 'leeg' laten drinken. Zo kun je ook afbouwen door minder te vragen ipv uitstellen/ overslaan.
    Ik weet nog dat ik gelijk ontstekingen kreeg bij het traditionele afbouwen. Ik moest dus eerst in hoeveelheid minderen voor ik iets kom laten vervallen. Misschien heb je er wat aan

3. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

Dec 1, 2014
    7,394
    5,298
    113
    Ik zou het op gevoel doen, alleen de druk eraf als je stuwing voelt en misschien afentoe een keer wel leeg laten drinken om ontsteking te voorkomen. Lijkt me lastig, ik herken het verder niet, bij mij neemt de productie vanzelf af met de behoefte. Maar als ik om een of andere reden versneld zou moeten stoppen, zou ik het op bovenstaande manier doen.

4. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

Aug 17, 2015
    2,126
    405
    83
    Ik had bij de eerste ook overproductie en toen ik naar 2 of 3 voedingen ging ben ik wel twee borsten per voeding gaan geven ipv 1. Dit ging eigenlijk prima, kreeg niet opeens weer een overproductie. Dit was met 9 maanden. Je kindje is al 13 maanden dus de boel is al veel beter afgesteld dan toch?

5. Shenanigans

Shenanigans Actief lid

Jan 10, 2017
    132
    7
    18
    NULL
    NULL
    Allemaal goede tips, bedankt daarvoor!

Ik ga dan gewoon af en toe die ene geven tegen stuwing en soms leeg laten drinken tegen borstontsteking.

De boel is overigens wel goed afgesteld, maar mijn dochter heeft een zeer wisselende behoefte, het gaat niet echt geleidelijk.

6. Shenanigans

Shenanigans Actief lid

Jan 10, 2017
    132
    7
    18
    NULL
    NULL
    Heb eergisteren nog een keer de borst leeg laten drinken en sindsdien niks meer. Ik denk zondag nog een keertje en dan is het klaar. Echt fijn dat het zo goed gaat. Bedankt voor het meedenken!

7. Typicalme

Typicalme Fanatiek lid

Dec 11, 2014
    1,158
    442
    83
    Female
    Fijn dat het goed gaat!

Ik heb geen ervaring net overproductie maar wel met het afbouwen naar 1 borst. Ik voed al bijna een jaar met 1 borst, om dezelfde reden als jij aangeeft. Ik heb mijn 'slechtere' borst af laten bouwen, wat overigens heel gemakkelijk en snel ging en ben met mijn 'goede' borst verder gegaan. Mijn dochter is inmiddels net 2 geworden en drinkt nog 1 keer voor het slapen.

Share This Page