help! Onverwachts moeten stoppen met borstvoeding door antibiotica. Hoe?

Discussion in 'Borstvoeding' started by blauwespeen, May 18, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

May 20, 2012
    2,133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Ik heb een fikse borstontsteking en kan tegen geen enkele antibiotica waar borstvoeding bij gebruikt mag worden. Dus ik ben verplicht om te stoppen, alleen hoe doe ik dat?
    Weinig kolven, veel kolven, regelmatig, lang kort ect... Ik wil er zo snel mogelijk vanaf wantdeze pijn is echt niet fijn!

alleHulp is welkom

2. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

Feb 8, 2011
    3,738
    8
    38
    Female
    flevoland
    opzich hoef je niet te stoppen met borstvoeding je zou er ook voo kunnen kiezen om de tijd dat je de antibiotica slikt te kolven en de melk weg te gooien.
    als je klaar bent met de antibiotica dan kan je weer borstvoeding gaan geven.
    In de tijd dat je geen borstvoeding kan geven , geef je hem gewoon de fles met of kunstvoeding of als je een vooraad hebt die melk.

als je echt wil afbouwen heb ik geen idee omdat ik nog steeds borstvoeding geef

3. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Ik zou ook blijven kolven en tijdens je antibioticakuur kunstvoeding geven.

4. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Hier meerdere borstontstekingen gehad en alle keren geen antibiotica kuur gehad.

Door veel aan te leggen, af te kolven, mee te masseren en max 8 paracetamol (2 per keer) op een dag ben ik er alle keren vanaf gekomen.

Dus mocht je graag borstvoeding willen blijven geven dan even doorbijten zonder antibiotica.

Na de 4e borstontsteking welke 1,5 week duurde is mijn productie helaas wel zo terug gelopen dat de hoeveelheid eigenlijk niet noemenswaardig was. Aantal dagen om de 2 uur gekolft maar dit wilde niet meer baten helaas en nu dus volledig flesvoeding.

5. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

May 20, 2012
    2,133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Ik vind het jammer dat er zo gereageerd word.
    Ik weet er andere wegen zijn, maar daar vraag ik niet om. Het zal waarschijnlijk lief bedoelt zijn.

Maar iemand tips hoe ik het snelst kan stoppen?
    Bedankt

6. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,818
    113
    Ik zou nu niet focussen op het snelste stoppen, als je wilt stoppen met het geven van borstvoeding zou ik nu als eerste beginnen met de antibiotica-kuur die je mag hebbe en maar gewoon overstappen op kunstvoeding. De borstvoeding laat je gewoon en je gaat kolven, eerst moet die ontsteking weg en dan pas lijkt mij dat je heel rustig kunt gaan afbouwen. Dus die borst leegkolven is heel belangrijk.

7. Kiraa

Kiraa Fanatiek lid

Jul 10, 2012
    1,715
    0
    36
    Mijn tante is pasgeleden ook gestopt ivm probleem met haar nieren. Zij kreeg hiervoor pilletjes van de huisarts, en als ze toch volle borsten kreeg kolfde ze dit af..

8. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

Aug 5, 2011
    2,049
    0
    0
    Ja maar dat zou ik dus NIET doen als je een ontsteking hebt...

Idd wel goed afkolven, meemasseren en pas als borstontsteking weg is gaan afbouwen met frequentie en duur van het kolven.

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,806
    5,942
    113
    Female
    #9 Zoe123, May 18, 2013
    Last edited: May 18, 2013
    Snel stoppen is GEEN optie als je een borstontsteking hebt. Het is de bedoeling dat de borst goed leeg gemaakt is dus je kan dan niet niet gaan afbouwen.
    Dit is echt een geval waarbij je hulp van een lactatiekundige kan inschakelen.Wij weten niet de details dus daar kan ik niets over zeggen.Maar een lactatiekundige weet ook veel over medicatie/borstvoeding Soms zelfs meer dan de huisarts!

Mocht ze je daar niet mee kunnen helpen, dan wel met hoe je verstandig afbouwen van de borstvoeding. Je moet hier echt voorzichtig mee zijn anders heb je straks een abces aan je broek hangen.(en ik weet uit ervaring dat is niet leuk..)..dus niet zelf maar iets proberen!

Ik denk, net zoals een aantal dames hierboven dat dit zeker niet het eind van de borstvoeding hoeft te betekenen. Je zit nog in de opstartfase dus dan kan er veel. Bij mij is het uiteindelijk ook goed gekomen.

Wat je ook kan doen is een contactpersoon van VBN bellen. 0343-576626. Die weten ook heel veel. Kunnen je wellicht ook helpen qua afbouwen
    Succes!

10. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,491
    13,945
    113
    Female
    Juist met borstontsteking moet je blijven kolven. Pas als je ontsteking weg is kun je gaan afbouwen.
    De enige oplossing nu is dus helaas kolven en weggooien. Als je nu zou stoppen met de borstvoeding dan heb je kans dat de ontsteking alleen maar groter wordt en je uiteindelijk een abces kan krijgen wat operatief weggehaald moet worden. Hopelijk doet de antibiotica snel zijn werk!

11. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

Aug 5, 2011
    2,049
    0
    0
    Je zegt in je openingspost dat je verplicht bent te stoppen, dan kun je reacties verwachten dat dit niet waar is natuurlijk :(!
    En idd, iedereen reageert hier vanuit respect voor je keuze vind ik...

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Snel stoppen bij een borstontsteking is vragen om meer problemen.

So wie so, bij een borstontsteking zijn antibiotica vaak minder effectief dan leegmaken, leegmaken, leegmaken.

Welke antibiotica heb je voorgeschreven gekregen?

Bel met een lactatiekundige voor een goed advies.

13. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Nu juist niet af gaan bouwen, eerst die ontsteking weg; dus kolven, masseren, etc. Zodra de ontsteking weg is, kun je gaan afbouwen. Wel rustig, anders heb je zo weer een ontsteking!

14. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

Jan 5, 2012
    4,525
    2
    36
    Hoezo jammer? Je zegt verplicht te zijn om te stoppen. Wellicht had je er niet aan gedacht dat tijdelijk kolven en weggooien ook een optie was, dus wijzen een paar meiden daarop. Er is een hoop jammer in het leven, maar dat is echt gewoon heel aardig van ze.

Beterschap.

15. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Ik had het ook, en ik heb pillen gekregen van de dokter, en die borst die steeds ontstoken was wel goed leeg gemaakt. Binnen 2 dagen was het klaar.

16. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,806
    5,942
    113
    Female
    Even off-topic Dus NIET gericht tegen topic-schrijfster
    Ik hoor vaker het verhaal "ik had een borstontsteking dus moest stoppen".
    Jullie ook?
    Er is blijkbaar heel veel onwetendheid onder moeders wat dit betreft.

Wat jammer toch. Er is,tenzij je met de borstvoeding in zijn algemeen wil.stoppen, geen reden om op dat moment te gaan afbouwen. Ergo,juist doorgaan! Als je kindje echt niet kan drinken dan door te kolven.

17. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Jup, mijn zus is ook door een ontsteking gestopt en op aanraden van de huisarts ook in 1 klap, dus ze ging van flinke stuwing + ontsteking naar helemaal niet meer voeden. Dat is echt geen gezond advies. Juist de borsten leeg maken helpt tegen ontstekingen, dus juist tijdens een ontsteking niet stoppen. Desnoods kolven en weggooien idd.

18. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    #18 piccolina, May 19, 2013
    Last edited: May 19, 2013
    Ik denk dat je kan gewoon kolven zonder ab gewoon elke 3uur volledig leeg kolven met goede kolf ( huur bij thuiszorgwinkel medela symphony).
    Borstontsteking kan ook weg gaan zonder ab.
    Weet niet welke maten je het hebt. Paracatamol en declofinac mag je gewoon 3 keer per dag (2x per keer patacetamol en 2x declofinac) nemen bij bv.

Hangt af hoeveel je bv al geef en hoe groot je productie is.
    Wil je productie op pijl houden na de antibiotica kuur of zonder antibiotica proberen kolven en borstvoeding geven dan moet je huurkolf halen.
    Als je vanaf wil wat ik mij kan voorstellen dan kan je beter avent nemen. Mij ervaring zegt dat medela swing bijvoorbeeld kolf niet volledig leeg.
    Je kan dan aan een borst baby aanleggen en andere kolven.

Je heb misschien ontsteking door te veel melk...
    Maar gewoon stoppen kan niet: ik had maand borstvoeding gegeven via kolven en wil graag stoppen maar ben al 2 weken bezig en eergisteren 2 keren kolven ging ik per dag: stuwing pijnlijke borsten koorts misselijk. Heb geen antibiotica enkel vaak paracetamols genomen en nu gaat beter.
    Bij kolven hard masseren naar de tepel..

19. Nescio

Nescio Niet meer actief

Inderdaad, gewoon stoppen kan niet met een borstontsteking, dus verplicht ben je het niet. Leegkolven en weggooien. Als je antibiotica-kuur over is kun je in principe weer borstvoeding geven.

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    En om WELKE antibiotica gaat het nu eigenlijk???

Share This Page