borstkolf aanschaffen voor of na de bevalling?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door prachtigwonder, 21 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. prachtigwonder

prachtigwonder Niet meer actief

hallo,

ik ben van plan borstvoeding te gaan geven.
    maar wil na 4 a 6 weken overgaan op kolven zodat ik de deur uit kan bijv en ik ook af en toe de fles kan gaan geven.

nu vraag ik mezelf af ik het verstandig om al voor de bevalling een kolf te kopen? of is het beter om eerst de borstvoeding aan te kijken?
    ook al zou de borstvoeding niet lukken dan zou ik toch wel gewoon kunnen kolven? of zou er dan helemaal geen productie zijn?

ik ben bang dat als de borstvoeding maar half op gang komt en ik bij moet gaan kolven om productie op gang te helpen dat ik dan geen kolf in huis heb.. of kan de kraamzorg die eventueel regelen?

2. Melief

Melief Niet meer actief

De vrouw waarbij ik een borstvoedings cursus ga doen zei dat ik die voor de bevalling nog niet moest gaan aanschaffen. Is zo te kopen of te huren.

3. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Na de bevalling.

Je kunt er eerst eentje huren bij een thuiszorgwinkel, dan weet je tenminste wat je prettig vindt. Op basis daarvan kun je dan een goede kopen.

4. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Beter erna; mocht je de eerste weken moeten kolven, dan kun je het beste een kolf huren. Als het na een paar weken goed loopt, kun je zelf een kolf aan gaan schaffen.

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Niet vooraf gaan kopen, je weet helemaal niet hoe je voeding gaat lopen. Stel dat het echtechtecht niet wil...en zit je ijv al vanaf week 1 aan de FV.... dan heb je een kolf gekocht en zit je ermee.
    Ik heb hem pas met zes weken gekocht.
    Enne... wat betreft op gang brengen cq bijkolven, dan kun je beter een zwaardere variant hebben die werken beter dan de "huis-tuin-en-keuken-kolf"

6. nourenyasmin

nourenyasmin Bekend lid

19 jan 2013
    566
    0
    16
    fulltime mama
    Ik zou hem ook zeker erna kopen.
    Ik dacht precies hetzelfde als jij. Heb vooraf een kolf gekocht en achteraf misschien 3 of 4 keer gebruikt (erg zonde dus).
    mijn dochter wilde helemaal geen fles en ik ben toen de afspraken maar een beetje om haar voedingen gaan plannen. en als ik dan in de stad was ofzo en ze toch perse wilde eten, even snel is een pashokje in een winkel ofzo;)

7. MMM74

MMM74 Fanatiek lid

18 okt 2011
    1.054
    0
    0
    Doktersassistente
    We gaan verhuizen!
    Er na, als je het nodig hebt in je kraamweek kan je hem lenen via de kraam of thuiszorg. Voor het zelfde geld lukt bv niet en dan is het toch zonde van de aanschaf.

8. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Hier ook klein weekje de Medela elektrisch gehuurd.
    Daarna zelf een Avent elektrisch gekocht. Uiteindelijk vond ik hand ook wel te doen.

9. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Mij werd ook aangeraden om de borstkolf pas na de bevalling te kopen. Mocht je de borstkolf net na de bevalling nodig hebben om je melkproductie omhoog te krijgen dan kun je er 1 huren bij de borstvoedingscentrum of thuiswinkel. Daarna kun je bepalen of je een elektrische (dubbel of enkel) of een handkolf wil afhankelijk van hoe vaak je het gebruikt en wat je fijn vind.

10. Rian85

Rian85 Fanatiek lid

21 feb 2012
    2.830
    477
    83
    Vrouw
    Hier eerste week in zkh van hun dubbelzijdige kolf gebruikt en de dag dat we naar huis mochten heb ik er bij de groene kruis winkel 1 gekocht. Ik zou het erna doen. En idd voor het op gang brengen van de bv is en zwaardere kolf fijner en doe zijn onbetaalbaar. Die moet je echt huren en later gewone kolf kopen. Hier Medela swing 1 zijdig elektrisch bevalt goed.

11. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Mijn plan was ook om bv te gaan geven en een gedeelte te kolven. Ben blij dat ik geen kolf had gekocht van te voren! Bij de eerste heb ik 6dagen bv gegeven maar het lukte niet en bij de tweede moest ik het helaas na drie dagen al opgeven!

12. S1978

S1978 Actief lid

7 dec 2011
    398
    0
    0
    NULL
    NULL
    Eens om de kolf na een periode van huren te kopen. Hier bleek mijn zoontje niet sterk genoeg om aan de borst te drinken en toen hij wel sterk genoeg was vond hij een flesje veel makkelijker en bleef ik stoeien met voeden. Toen besloten om alles te kolven en daarom een dubbele kolf gekocht (Medela freestyle). Als de bv wel was gelukt had ik denk ik niet zo'n dure kolf gekocht. Nu beviel het perfect want ik was vaak in een kwartier klaar met kolven. Gewoon kijken hoe jouw persoonlijke situatie is tegen die tijd.

13. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Ik heb ook heel lang zitten twijfelen, tot avent een goede aanbieding had. De handkolf van avent voor 25 euro met 10 bakjes erbij. Ik heb er absoluut geen spijt van, want had binnen een week al een borstontsteking te pakken en had toen per direct een kolf nodig om het leeg te kolven. Was hierdoor precies op tijd ermee, als ik savonds niet had kunnen kolven was het veel erger geweest nog.
    Had wel spijt van de elektrische kolf van avent die ik daarna kocht, zuigt totaal geen vacuum bij mij, dus doe het nog steeds met de hand.

Mocht je dus een goede aanbieding tegenkomen, zou ik het zeker doen en anders wat de andere meiden al zeggen kun je er ook eerst 1 huren.

14. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Hier van te voren gekocht op advies van lactatiedeskundige.
    Even voor de beeldvorming: Ik moest de eerste drie maand en kolven en voeden (dus alsof je twee baby's hebt) dit omdat ik na 3 maand waarschijnlijk aan de medicatie zou moeten wat niet samen mag met de borstvoeding. Op die manier had ik dan al een voorraad voor nog 2 a 3 maanden.

Dit verhaal aan de lactatiedeskundige voorgelegd wat ik het beste zou kunnen doen. Zelf de optie genoemd om eerst te huren, mocht het namelijk niet lukken. Dat was volgens haar al de verkeerde instelling :D Iedere moeder heeft borstvoeding (of het aanleggen/voeden lukt is iets anders) En gezien ik volledige voedingen zou kolven adviseerde ze mij een dubbele electrische.
    Uiteindelijk voor de medela freestyle (super kolf btw!) Na mn verlof ben ik 4 dagen gaan werken dus kolven zou ik zowieso moeten als het goed zou gaan met de medicatie.

Uiteindelijk op dag 5 (rond de stuwing) gaan kolven zodat productie goed op gang kwam. Intussen een mooi voorraadje opgebouwd. Gezien ik ook erg van mn vrijheid hou en graag ook wel eens alleen op pad wilde had ik nog een handkolf gekocht die ik, wanneer ik op pad ga, even makkelijk in de tas kon doen. Helaas krijg ik er met de handkolf niet meer dan 10ml uit dus zelfs nu ik op stap ga, gaat de medela mee in de tas. (in 5 min 100ml)

Dus... een heel verhaal :) maar als ik je mag adviseren zou ik er wel een van te voren kopen. Je hebt ze in allerlei verschillende soorten en prijsklasses. verdiep je daar goed in en bedenk daarbij waarvoor je hem wil gebruiken en hoe vaak.
    Mijn idee was dat als ik om wat voor reden dan ook de kolf niet nodig zou hebben ik deze nog prima op marktplaats zou kunnen verkopen!

Sorry voor mn lange verhaal!

15. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Ik was zo ontzettend blij dat ik een kolf in huis had !
    Na een week kwam ik het ziekenhuis uit...had een kolf nodig..en kraamzorg kon er dus geen 1 regelen.
    Ik had alleen een enkele in huis en wilde graag een dubbele.

Het was zo fijn om de optie te hebben om te kolven. En als je bv wil blijven geven en na verlof gaat werken heb je hem toch nodig.

Nu heb ik ook de medela freestyle, nog niet getest.

16. Lady7

Lady7 Niet meer actief

Zou erna gaan kopen pas, als alles op gang is gekomen! ik was ook van plan er van te voren 1 te kopen.. gelukkig niet gedaan.. want de borstvoeding lukte helemaal niet!

17. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Ik had er geen want zou geen borstvoeding gaan geven maar ging het toch maar proberen. Meneer snapte het echter niet dus ben gelijk gaan kolven en inderdaad, een kolf kan je altijd huren....behálve als je buurvrouw naast je in het ziekenhuis een dag eerder naar huis mag en net de laatste kolf huurt. Het was zondag dus manlief heeft er eentje bij de thuiszorg gekocht...tis echter nooit echt op gang gekomen en ben na 5 weken gestopt, heb de kolf weer via marktplaats verkocht.

18. Puck1978

Puck1978 Actief lid

19 apr 2011
    262
    0
    0
    Groningen
    Ook vooraf een medela freestyle gekocht. Besteld via internet op een site waar je hem binnen 2 weken ongeopend retour kan sturen!
    Zelf blij dat ik hem in huis had want kon meteen gaan kolven thuis en zo is dus de kans het grootste dat het gaat slagen. Tevens als je gaat huren ben je al vaak 30 euro voor een setje met slangen kwijt plus de huur die erbij komt. Als je je kolf toch niet gebruikt is deze makkelijk via Marktplaats weer te verkopen. op internet was de kolf ook nog eens 75 euro goedkoper :)

19. Sila24

Sila24 Niet meer actief

ik zou niet kopen eerst huren als het goed gaat kopen

20. Nenanena

Nenanena Actief lid

5 jun 2011
    260
    0
    0
    NULL
    NULL
    Na de geboorte. Kijk eerst maar of bv echt lukt. Snde als je koopt en bv blijkt toch niet te lukken, en dan kan het ook best zijn dat je met kolven er ook niets uit krijgt hoor. kolven is minder opbrengst als gewoon voeden en voor kolven heb je ook een tsr nodig. En overgaan op kolven is onzin na 6 weken. Kan er naast gaannkolven. Kun je en weg, en ook gewoon zelf voeden. Kolven om vervolgens in fles aan te bieden kost veel tijd en dat moet je wel willen. Ik begon na 3 weken na elke voeding nog ff nakolven, kleine beetjes maar uiteindelijk kreeg je na een paar dagen een volle voeding.

Deel Deze Pagina