Gistermiddag ben ik bevallen van mijn mooie dochter. Gisteravond tegen middernacht hapte ze eindelijk goed de borst en begon te drinken. Sindsdien gaat het voeden prima. Ja mijn tepels doen zeer en de zoogcompressen plakken vast maar goed alle begin is lastig. Vanavond om ongeveer 19.20 aangelegd en ze drinkt nog steeds (21.10) 2x een korte pauze gehad maar ze had overduidelijk nog niet genoeg gehad. Nou vraag ik mij af of er wel voeding uitkomt of dat ik losse flodders schiet. Vanmiddag kneep de kraamhulp en zag dat er wel wat vocht uitkomt. Terwijl ik dit typ is madam gestopt met drinken natuurlijk.
Dat is compleet normaal gedrag. Clusteren. Enerzijds drijft je baby daarmee je productie op, anderzijds is het een emotioneel gebeuren van hechting. Heeft de kraamhulp dat niet uitgelegd?
Het is ook wel belangrijk om te zien of je kindje nog wel effectief drinkt. In het begin is het vaak zuig-slik-zuig-slik...daarna zuig-zuig-slik-zuig-zuig-slik... en nog weer later worden dat heel veel 'zuigjes' voordat er een slik volgt. Dan wordt het meer sabbelen. Dan mag je gerust zelf ook de keuze maken om het vacuum te verbreken en 'af te koppelen'. Zeker in het begin hebben je tepels wat meer te lijden onder het vele en lange drinken. Als ze op zich wel steeds goed blijft drinken is dat prima natuurlijk. Maar zelf kun je ook gerust na een half uur stoppen als het minder effectief wordt. Er zijn gewoon ook babies die niet echt makkelijk uit zichzelf stoppen en daardoor ook veel zuigbehoefte vervullen. Wat ook niet wil zeggen dat als jij haar laat stoppen ze zuigbehoefte tekort komt hoor. Dat merk je dan wel.
Bedenk ook dat het maagje van je kindje nog heel klein is. Er gaat dus maar een kleine hoeveelheid in, zeker zo kort na de geboorte. Aangezien moedermelk licht verteerbaar is, zal een baby dus vaak drinken om dat kleine maagje gevuld te houden. Ik lees dus niets geks. Knijpen ben ik nooit zo voor eigenlijk. Je kan voorzichtig masseren. En houi n de gaten dat je kraamhulp verstand van zaken heeft.
Het klopt helemaal wat je schrijft hoor, alleen het gaat hier om een pasgeborene. Daar is het hele effectief drinken en zuig-slik verhaal nog niet zo sec van toepassing. Dat heeft nog wat tijd nodig.
Over het clusteren heeft de kraamhulp niks gezegd zal haar morgen eens vragen. Ben 2x gestopt omdat ik dacht dat ze niet echt meer dronk maar sabbelde. Dat was brullen en zoeken en smakken. Ze heeft net weer gedronken en is zelf na niet al te lang gestopt en ligt nou bij mijn man rustig op haar handje te sabbelen. Dit is mijn 3e kindje. Mijn oudste heeft 2 weken bv gehad maar was een drama en bij mijn dochter ben ik er niet eens aanbegonnen. Zo'n fles is toch ideaal want je weet precies hoeveel erin gaat haha. Ben een beetje onzeker qua voeding denk ik. Wil niet weer zo'n drama
Wat was er een drama dan? En tja, wat is ideaal? Als je je kindje volgt, laat drinken op verzoek, en de luiers goed zijn gevuld, dan weet je ook hoeveel er in gaat, namelijk: voldoende. Dat kan best spannend zijn, dat loslaten, zeker in de beginfase.
Hij was toen heel erg afgevallen moest daardoor elke 2.5 uur voeden en dat voeden duurde een uur. We hadden spruw, tepelkloven, borstontsteking . Mijn dochter heeft 1 nier die niet helemaal goed is bleek met de 20 weken echo en daarvoor moeten we volgende week nog naar de kinderarts. Opzich niks ernstigs maar dan ga je toch op wat andere dingen letten
Maar om de 2,5 uur voeden is bij borstvoeding in het begin heel normaal. Mijne dronk om de 1,5-2 uur en dat duurde ook een uur. Dat is, naar mijn ervaring en idee van wat ik in de omgeving zie, nou eenmaal de 'bittere pil' die je in het begin bij borstvoeding moet slikken. Het wordt écht makkelijker, dat wel
Om de 2,5 uur voeden is compleet normaal. Bij een pasgeborene voed je zelfs best om de twee uur maximum. Een uur lang voeden is ook normaal, die eerste weken. Ik begrijp dat je daarop afgehaakt bent hoor, het is ook erg zwaar. Maar als je de bv wil laten slagen, is het misschien wel handig wat bij te lezen over bv of je te laten bijstaan door een lactatiekundige, ipv een kraamzorg die er duidelijk niet veel van kent (knijpen doe je niet, je masseert melk eruit. En ze had je moeten geruststellen met het verhaal van clusteren ipv 'na te kijken of je wel melk hebt').