Borstkolf huren?

Discussion in 'De babyuitzet' started by Annebe, May 15, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Annebe

Annebe Actief lid

May 14, 2010
    135
    0
    0
    Vroeger heb ik altijd borstkolven gehad en na mijn jongste dacht ik een beetje dat het over was met kids krijgen en heb ik alles verhuist naar mijn zusje en wat spulletjes verkocht.

Maar goed, nieuwe partner en dus toch weer zwanger :D
    Maar kan je ook een borstkolf huren of zal ik deze weer opnieuwe moeten aanschaffen?

2. happymama79

happymama79 Fanatiek lid

Mar 19, 2010
    2,399
    0
    0
    Die kan je idd huren bij de thuiszorg of een lactatiedeskundige. Vraag me alleen af of je dan niet veel duurder uit bent maar dat is natuurlijk afhankelijk van hoelang je wilt kolven.

3. Sijke

Sijke Bekend lid

Huren is zeker een optie, tenzij je echt van plan bent een half jaar te gaan voeden, volgens mij kun je dan beter aanschaffen. Ik heb de mijne gewoon van marktplaats. Goed uitkoken en nieuwe membranen gekocht, prima te doen.

4. Remmar

Remmar VIP lid

Mar 25, 2008
    5,181
    0
    0
    Overijssel
    Ik heb eerst een borstkolf gehuurd en daarna eentje 2e hands overgenomen (van kennisje).
    Moet zeggen dat ik het huren wel vreselijk duur vind! Jemig, als ik dat geweten had, had ik veel eerder een kolf gekocht! Schrok er toen echt van....

Maar idd, tis maar net hoe de BV loopt en hoelang je van plan bent te gaan geven (als alles goed gaat)....

Succes!

5. marijntje28

marijntje28 Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    1,138
    0
    0
    Als je een kolf gaat huren moet je alsnog zelf een setje spullen erbij kopen (de schelp en slangen, potjes enzo). Je huurt alleen het elektrisch aparaat zelf maar.
    Ik heb pas na 5 weken voeden een kolf gekocht. Had toen last van spruw en veeeel pijn. Wilde gaan ontlasten met kolven en was sowieso van plan langer borstvoeding te geven (half jaar was sowieso mijn doel), dus wilde er daarom zelf een aanschaffen. De kolf die je huurt neem je ook niet zomaar even mee naar je werk.
    Huren kost een bepaald bedrag per dag. Plus de kosten die je maakt voor het setje wat je erbij aan moet schaffen, dat ben je ook kwijt. Langer voeden en kolven is dus niet echt rendabel.

Maar... indien de borstvoeding niet op gang komt, is een kolf huren voor eerste weken wel nodig. Want de kolven die je zelf koopt, zijn niet sterk genoeg om de voeding op gang te brengen.

Maar goed, de keuzes die je maakt, dat is allemaal afhankelijk van hoe graag je het wil doen slagen.
    Je insteek kan ook zijn; ik probeer het met een zelf aangeschaft kolfje en lukt het niet, jammer dan.
    Dat is natuurlijk persoonlijk.

Zo zou ik zelf ook nooit een 2-dehands kolf kopen, wordt ook afgeraden door lactatiekundigen. Ik zou hem ook nooit lenen en uitlenen.
    Ik heb zelf de dubbelzijdige kolf van medela aangeschaft (PISA; pump-in-style-advance). Fijn ding, wel duur. Maar ik had het er graag voor over omdat ik de borstvoeding erg belangrijk vind. Nu weer zwanger dus komt straks weer goed van pas (hoop ik).

Groetjes !!

6. Tja, ik hoorde toen van een vriendin dat het huren van een borstkolf een paar euro per dag kostte, geloof ik. En dan moet je zelf nog wel een setje slangetje(s) + borstschild(en) kopen.

Ik heb een simpel ding gekregen van een collega, maar omdat het ding zo'n herrie maakte wilde ik toch liever een wat betere. Die heb ik toen via marktplaats gevonden. Achteraf heb ik hem niet heel lang gebruikt helaas, hoop dat ik er na deze zwangerschap meer plezier van heb. En daarna kan ie gewoon weer op marktplaats.

7. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    ik had 5 weken gehuurd en dat heeft me 100 euro gekost, ex dat setje wat je moet kopen.
    Nu wil ik wel weer zo'n kolf huren om de bv op gang te brengen als het nodig is, maar die gaat dan ook heel snel weer terug en dan koop ik er 1!

Het zijn ook professionele kolven die echt in het begin nodig zijn. Als de bv eenmaal loopt kan je ook met een simpelere kolf af!

8. Waarom wordt het afgeraden om een tweedehands kolf te kopen? Als ie het gewoon nog goed doet lijkt mij daar niks mis mee...
    Een apparaat dat je huurt is toch ook 'zoveelstehands'?

Maar het kan ook zijn dat je helemaal niet zo'n professionele kolf nodig hebt, dat je borstvoeding toch wel op gang komt. Dat is mij ook gelukt met een simpel kolfje vorige keer. En dan is het zonde zo'n duur ding te huren.

9. Sijke

Sijke Bekend lid

Ja, als je nieuwe schelpen en membranen koopt geeft het volgens mij niet, de rest kun je helemaal steriliseren. 100,- huur is wel fors ja! Dan heb je sowieso al een tweedehandse, voor dat geld.

En bij mijn eerste is de voeding prima op gang gekomen met een baby aan de borst en een handkolf van Avent! Dus dat geldt alleen denk ik als je baby niet goed weet hoe hij moet zuigen en je voeding nog niet op gang is.

Maar het is allemaal heel persoonlijk en inderdaad speelt er ook een stukje motivatie en kennis mee.

10. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

Oct 27, 2009
    4,545
    732
    113
    Het is niet voor iedereen nodig om een professionele borst kolf te kopen. Ik ben begonnen met de ISIS van Avent en heb tot nu toe nog geen problemen ondervonden. Ik zou wel voortaan (als ik dus nog geen kolf zou hebben en er geen cadeau had gekregen) een huren om te zien of het op gang komt een weekje of misschien twee en dan zelf kopen als je langer wil gaan kolven. Voor een keer per dag kun je ook makkelijk een hand kolf nemen een stuk minder duur en net zo effectief.

Succes

11. Fairy Tale

Fairy Tale Fanatiek lid

May 23, 2007
    2,486
    7
    38
    Ik heb net mijn gehuurde kolf ingeleverd. Hij kostte E 2,25 per dag (was voor 16 dagen dus E 36,- kwijt) en het setje gekocht voor zo'n E 35,-. Nu begreep ik wel dat ik zometeen een 'conversieset' kan kopen, dan zit er bij de kolf die ik koop geen schelp en flesjes meer, alleen een ander slangetje. Dat is goedkoper dan een volledige kolf met setje. Ik ga voor de Medela Swing, die is klein en stil. Mijn vriendin heeft hem ook en is er erg tevreden over.

12. marijntje28

marijntje28 Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    1,138
    0
    0
    Tja, dat weet je nu eenmaal van tevoren niet. Ik zelf zou erge spijt hebben als ik het met een simpelere kolf zou proberen en het daarmee niet zou lukken. Maar goed, zijn allemaal persoonlijke keuzes en wat mij betreft zonder mening dus ook allemaal prima!

13. marijntje28

marijntje28 Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    1,138
    0
    0

Net zo effectief geld zeker niet voor iedereen; ik heb veel problemen ondervonden met voeden; inwendige spruw; verkeerde drinktechniek; vaatkramp... alles had wel met elkaar te maken. Met mede als gevolg dat de voeding nooit heel geweldig op gang is gekomen; het was altijd net krap aan. Een handkolf was voor mij sowieso geen optie geweest, daarmee kreeg ik bijna niks gekolft. Met mijn dubbele medela gelukkig wel want die heeft een krachtigere motor.
    Op borstvoeding.com en op het borstvoedingsforum kun je ook veel info vinden over kolven.

14. tassie

tassie Fanatiek lid

Mar 23, 2006
    1,888
    0
    36
    Je kunt bij het borstvoedingscentrum in amsterdam kolven huren. Als de huurprijs de koopprijs overstijgt mag je hem houden. Dan betaal je dus nooit teveel.
    Je moet wel een kolfsetje er bij kopen, maar dat is logisch.

15. Annebe

Annebe Actief lid

May 14, 2010
    135
    0
    0
    Ik weet genoeg!
    We gaan er gewoon weer eentje kopen.

Toendertijd vond ik de Avent handkolf erg fijn en de dubbele medela electrische.
    Zal eens kijken wat er tegenwoordig op de markt is.

16. tukker

tukker Fanatiek lid

Dec 1, 2009
    2,980
    17
    38
    ik wil ook graag borstvoeding geven, en hoop dat het slaagt! ik kan sowieso bijna altijd aan de borst voeden want blijf het eerste 3 kwart jaar tot een jaar thuis. mits het goed loopt heb ik dan voldoende aan een avent of medela handkolf? die zijn nl wel goedkoper dan de elecktrische kolfen.

alsvast bedankt.

17. Sijke

Sijke Bekend lid

hoi Tukker;

ja, is zeker voldoende als je maar af en toe hoeft te kolven. Als je structureel op het werk kolft vind ik het een ander verhaal, maar ik had zelfs een collega die dat ook gewoon met handkolf deed. Maar dat zou ik zelf niet aanraden. En volgens mij zijn zowel Avent als Medela prima merken. Ik heb de handkolf van avent en de electrische van medela en ben over beide zeer tevreden.

18. tukker

tukker Fanatiek lid

Dec 1, 2009
    2,980
    17
    38
    bedankt sijke! had alwel gedacht dat dat terzijne tijd wel voldoende zou zijn.

19. marijntje28

marijntje28 Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    1,138
    0
    0

Je kan nu nog niet inschatten of dat voor jou voldoende is; kolven is niet (altijd) gemakkelijk en is iets wat je moet leren. Lukt niet standaard bij alle vrouwen en ook met het soort kolf kan dit verschillen. Kan zijn dat met de hand niet lukt en elektrisch wel. De kosten zijn natuurlijk van invloed op hoe de kolf werkt; sterkte daar zit verschil in.
    Tegen die tijd kun je je er beter in gaan verdiepen en met bijv. een deskundige op dit gebied overleggen.

Share This Page