Borstkolf, wanneer kopen en welke?

Discussion in 'De babyuitzet' started by me1989, Aug 20, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. limili

limili Bekend lid

Apr 24, 2013
    604
    7
    18
    Ik kolf fulltime en gebruik de freestyle van medela. Bevalt super. Ik zou echter na de bevalling gaan kijken want om je productie echt op gang te brengen als dit nodig is wordt de kolf die je kan huren aangeraden die krijgt het beter op gang.

In zwolle bij de borstvoedingswinkel kun je ook uitproberen.

2. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

Mar 12, 2014
    2,131
    1,210
    113
    Dit is precies dé reden waarom ik de kolf nu ook alvast in huis heb gehaald.

3. Micera

Micera Fanatiek lid

Jun 23, 2013
    3,296
    547
    113
    Uit eigen ervaring: ik had gewild dat ik hem voor mijn bevalling al had gekocht! Dat had eerder de ergste stuwing-pijn kunnen verlichten.

Ik wist zeker dat ik borstvoeding wilde geven, en ook dat ik tijdens mijn werk wilde gaan kolven. Met dat uitgangspunt ben ik me voor de zwangerschap gaan orienteren, en kwam ik uit op de Medela Freestyle. Een elektrische dubbelzijdige kolf die lang op een accu kan kolven. Een grote uitgave, maar veel positieve reacties.

Ik had hem, vanwege alle tips op dit forum, alleen nog niet gekocht. De stuwing in de kraamweek was vreselijk. Zo erg dat ik wel moest gaan kolven, ik deed een paar dagen geen oog dicht. En toen moest ik ook nog een dag extra wachten op de kolf, voor deze in huis was. Ik had echt spijt dat ik hem niet gewoon vooraf al had gekocht, aangezien ik toch al besloten had borstvoeding te gaan geven.

Het advies is daarom heel persoonlijk. Weet je 100% zeker dat je borstvoeding wilt geven, of zou je eventueel ook willen overstappen op kunstvoeding als borstvoeding tegenvalt? Wil je de kolf ook gaan gebruiken wanneer je weer gaat werken, of is het alleen voor het begin? Hoeveel ga je werken, of te wel, hoe intensief ga je je kolf gebruiken?

Hoe meer je hem gebruikt, des te meer zal je in je wensenlijstje opschuiven naar de duurdere kolven.

Over het flesje geven met borstvoeding: in principe is het advies dat je vanaf de 4 weken gaat oefenen met kolven en een flesje geven. Zo leert je baby ook uit een fles drinken (hetzij borstvoeding). In de allereerste weken is het vooral belangrijk voor een goede start van de borstvoeding dat je je baby vaak aanlegt, hij goed leert aanhappen, en je veel lichamelijk contact maakt. Als het niet nodig is, zou ik daarom de eerste vier weken geen afgekolfde melk geven omdat het 'leuker' is. Je partner kan nog heel lang flesjes melk geven, vanaf de 4 weken ;)

Share This Page