Geven jullie je baby een fopspeentje??

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door mammie1981, 1 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mammie1981

7 jun 2007
    25
    0
    0
    Hallo,

Geven jullie wel of niet een speentje aan je kindje terwijl je borstvoeding geeft?
    Waarom wel/niet?
    En als je het wel geeft vanaf hoeveel weken/maanden deden jullie dat?

Groetjes

2. Speentje

Speentje Fanatiek lid

13 jan 2008
    1.343
    2
    0
    Ik heb destijds mijn kleintje wel een gewoon een speentje gegeven. Ondanks de borstvoeding merkte ik dat hij nog zuigbehoefte had. Wij hebben nooit problemen gehad met speen-tepelverwarring. Na 2 dagen kreeg hij al een speentje.

Ik zou het voorzichtig proberen. Geef bijvoorbeeld geen speentje als het net voor de voeding is, maar als de baby na de voeding wat huilerig is, kan je het gerust proberen!

3. Astrid0482

Astrid0482 Actief lid

26 nov 2008
    454
    0
    0
    Ja, ik doe het wel, al vanaf de 2e week geloof ik. Eigenlijk alleen zodat hij lekker gaat slapen, mijn zoontje heeft een grote zuigbehoefte, zonder speen zou hij constant willen drinken. Ik probeer wel zo min mogelijk de speen te geven, en als hij slaapt neem ik de speen uit z'n mond.

4. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Ik heb het wel gedaan, maar ik zou het afraden als de baby aanlegproblemen in het begin heeft gehad...

5. mwjalloh

mwjalloh Actief lid

2 jul 2008
    402
    0
    0
    Nee hier geen speen. Bewust niet gedaan ik was bang voor verwarring, ben daarom ook laat gestart met flesje oefenen met als resultaat een fles- en speen weigeraar. Opzich wel goed want ik hoef dus de speen nooit af te leren maar wou dat ik het eerder geprobeerd had, zowel fles als speen! Ze heeft veel moeite gehad met het inslapen, moest altijd aan de borst.....

6. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    Luca had een grote zuigbehoefte en de kraamzorg raadde ons een speentje aan, die hadden we al in huis, dus de 2e of 3de dag had hij al een speentje. Nooit een probleem geweest.

7. Agapi

Agapi Bekend lid

31 mei 2006
    688
    0
    16
    Cyprus
    Nee, nooit gedaan. Ik was bang dat ik dan hongersignalen zou missen en ik vind het ondingen.

8. 894hi

894hi Niet meer actief

hier kreeg ze na een week ofzo de speen omdat ik anders heel de dag met dr aan de borst zou zitten... ze heeft de speen vaak maar even in dr mond en wil hem na een paar minuten al niet meer

en bij mij blijft ze gelukkig goed drinken :)

9. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Nee, Dylan wilde geen speen.

10. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Wij hebben bewust voor geen speen gekozen. Waarom, geen idee, maar het werkt nog steeds prima. Ik heb eens 1x een speen gegeven maar die kreeg ik meteen terug.

11. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Jitte kreeg na 1 week een speentje, ze had echt nog zuigbehoefte na het drinken en werd nijdig als ze dan aan de borst lag omdat er dan melk kwam... En ik moet eerlijk zeggen, ze valt redelijk vaak in slaap met speentje, maar na een paar minuten ligt hij er uit en is het goed.

Jelle heeft nu met 2 jaar nog een speentje maar alleen in bed. Toen hij een maand of 9 was heb ik gewoon gezegd dat de speen voortaan in bed blijft en dat ging vanaf dag 1 eigenlijk goed. Jelle slaapt met 2 speentjes 1 in zijn mond en 1 in zijn hand als knuffel... :D

Wij hebben er bewust voor gekozen om de speen niet te gebruiken als troostmiddel, om te voorkomen dat ze helemaal niet meer zonder kunnen.

12. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Hier een speen vanaf dat Evy een week was. Nooit problemen gehad. Een keer na de voeding geprobeerd omdat ze zuigbehoefte bleef houden ook na een uur aan de borst. Werkte prima! Wij hebben nu wel dat ze eigenlijk alleen in bed de speen krijgt. Dat gaat ook wel goed. (Ik vind het zelf geen gezicht en ook niet nodig dat ze de hele dag met een speen in d'r mond loopt)

13. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Wij hebben ervoor gekozen onze kindjes geen fopspeen te geven ivm het onderdrukken van de honger. Missen van de hongersignalen.

Stel dat een speentje nodig was geweest imv erge zuigbehoefte na de voeding dan hadden we het wel gedaan. Maar niet tussen de voedingen, dat is namelijk voor mij geen zuigbehoefte, maar op dat moment gewoon weer vraag naar voeding.

Ruben heeft wel met een maand of 5 geloof ik een tijdje een fopspeen gehad, gewoon 1 keer per dag ofzo omdat ie dat helemaal geweldig vond. Echt super hard ging ie er dan op liggen zuigen en daarna een beetje knagen. Maar na een paar weken was het leuke er weer vanaf en is het speentje weer de container in gegaan ;)!

14. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier niet, maar Thirza pakte hem ook niet. Van mij hoefde het ook niet zo nodig, mijn man denkt dat alle baby's aan de fopspeen gaan, dus die gaf hem wel. Maar ze pakte hem dus niet, denk dat dar te maken had met de aanlegproblemen die we hier gehad hebben... Vraag me ook wel eens af of ze de fles wel zou pakken als ze toch aan de speen zou zijn gegaan... :( want die weigert ze dus ook.

15. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Hier nooit een speen aangeboden. Ik vind het onnatuurlijk.
    Ook hier erge zuigbehoefte, altijd gewoon aangelegd, en geen problemen gehad.

16. minipi

minipi Fanatiek lid

17 mei 2006
    1.523
    0
    0
    ligt aan het kindje. Ik heb het in de eerste weken sowieso niet gedaan om verwarring te voorkomen, maar bij mijn eerste kreeg ik daar spijt van, die wilde vervolgens alleen nog maar mijn pink en dat is op het KDV natuurlijk geen optie (en haar eigen duim vond ze niet). Na heel veel drama pakte ze gelukkig toch een speen. Mijn 2e heb ik daarom iets eerder een speen gegeven toen ze zuigbehoefte had, maar zij ontdekte haar duimpjes heel snel, dus die speen vindt ze maar niks eigenlijk. Helaas, want ik heb liever een speen dan een duim. Mijn eerste was met haar 2e verjaardag speenvrij en dat was me met een duim niet gelukt denk ik...

17. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Ik had dolgraag een speentje willen geven omdat Kyra heeeeeeeel veel zuigbehoefte heeft. Als ze haar dag niet heeft zit ik naast de voedingen soms wel een uur of 2 (als het niet meer is) met haar aan de borst. Maar helaas, ze vindt speentjes helemaal niets (ook haar duim en doekjes vallen niet in de smaak). Bij een eventuele tweede zal ik het weer na een week of 6 proberen met een speentje als hij/zij ook zoveel zuigbehoefte heeft, maar je hebt het niet voor het kiezen.

18. Madelon84

Madelon84 Niet meer actief

hier al vanaf de kraamweek. het kalmeert mijn zoontje als hij bijvoorbeeld krampjes heeft. en hij valt eerder in slaap.
    trouwens geen problemen met het herkennen van de hongersignalen.

19. mijn zoontje heeft in de kraamweek van de kraamverzorgster een speentje gekregen zonder dat ik het wist.. vond het niet leuk maar we hebben het toch maar zo gelaten omdat hij het wel zichtbaar fijn vond, hij had veel zuigbehoefte..
    Na een maand of 6 heb ik dat ding in de container gegooid want ik vind het maar heel onnatuurlijk zo'n stuk plastic in t mondje en ja hoor zodra de speen de deur uit was begon zoonlief heerlijk te clusteren savonds.. heb meteen mn lesje geleerd, bij de volgende komt er geen speen in huis!

20. Nina010

Nina010 Bekend lid

20 jul 2008
    820
    0
    0
    als mijn zoontje krampjes heeft dan geven we een speentje. werkt top.

Deel Deze Pagina