Borstkolf?

Discussion in 'De babyuitzet' started by Kayleighh, Dec 23, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kayleighh

Kayleighh Actief lid

May 12, 2016
    269
    52
    28
    NULL
    NULL
    Goedemorgen,

Ik ben op zoek naar een kolf voor straks, voor af en toe een avondje weg of als ik eens lekker een wijntje wil drinken.
    Nu heb ik gelezen over de handkolf. Op het ene forum lees ik dat het wel te doen is voor een voeding of een paar voedingen af en toe, maar op het andere forum lees ik weer dat er moeilijk voeding uit komt. Het maakt mij niet uit dat het even werk is, ik las ook over vrouwen die het wel voelden als zij een handkolf hadden gebruikt, maar die kregen er wel wat uit. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Gebruikt er iemand een handkolf, ben jij tevreden of zou jij toch liever een elektrische kolf hebben gekozen?

Mijn kraamverzorgster vertelde mij: je kunt gewoon een elektrische borstkolf kopen via Marktplaats en dan moet je zelf alles vervangen wat in aanraking komt met melk, om schimmels, infecties en dergelijke te voorkomen.
    Nu ging ik dus daarnaar op zoek, want het is in mijn situatie haast zonde om een nieuwe elektrische kolf te kopen, dacht ik zo, want ik zal hem maar af en toe gebruiken.
    Maar toen ik las over het gebruiken van een tweedehands kolf, kwam het er eigenlijk op neer dat een tweedehands kolf een open motortje heeft, waardoor er alsnog kans is op schimmels/infecties etc.
    Alleen de kolven die je huurt bij de thuiszorgwinkel of die je gebruikt in het ziekenhuis hebben een gesloten motor, waardoor dit niet mogelijk is.

Hoe doen jullie dit, of hoe hebben jullie dit gedaan?
    Toch een tweedehands kolf aangeschaft met het idee van, de kans dat het mis gaat is klein? Of een handkolf? Of toch een nieuwe elektrische kolf?

2. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Kolven is heel persoonlijk. Sommige vrouwen krijgen een hogere opbrengst door handkolven, sommigen krijgen zo geen druppel melk eruit. Dat weet je alleen door het te testen. Bij boobs n burps kan je bijvoorbeeld verschillende kolven testen in de winkel.

Tweedehands wordt inderdaad niet aangeraden. Bij kolven met een open motor kan je je kolf nooit volledig schoon krijgen. Er bestaan wel koopkolven met een gesloten motor, maar die zijn meteen ook wel duurder, ook tweedehands.

Als je maar af en toe een kolf nodig hebt, kan je er misschien eentje huren? Hier kan ik er eentje gratis huren bij de mutualiteit gedurende drie maand.

3. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

Sep 13, 2014
    9,446
    4,241
    113
    Ik heb een 2e hands ( schoonzus) medela met gesloten systeem.
    Onderdelen vervangen is erg!! duur. Dan kun je voor fie keer beter een handkolf aanschaffen of kijken of je verzekering huur vergoedt.

4. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik vind een tweedehands kolf echt vies, maar dat ben ik.

Ik.heb via moedermelknetwerk een kolf gekocht. Daar kun je bijv een plaatje vinden om je tepel op te meten en san kun je kijken welke kolf er bij past of een ander opzet stuk.

Omdat ik maar weinig zal kolven ivm thuis mama zijn heb ik een handkolf gekocht. Ik zelf heb er een aangeschaft van horigen. Een merk die goed bekend staat maar nog niet heel bekend is in nl.

Een elektrische kolf zou ik alleen kopen als je met regelmaat gaat kolven.

5. LoveShineALight

LoveShineALight Fanatiek lid

Feb 16, 2014
    1,217
    116
    63
    Je kunt ook even kijken naar je verzekering, ik kreeg 200 vergoed dus heb een neiuwe kolf gekocht. Dubbelzijdig elektrisch (ivm werk ) en handkolf later erbij gekocht.

6. Swinty

Swinty Actief lid

Dec 3, 2015
    138
    1
    18
    NULL
    NULL
    Er zijn best veel kolven met en gesloten systeem die je goed tweedehands kunt kopen, bijv Medela freestyle, philips avent, ardo calypso. Ik heb zelf voor 75 euro een dubbele philips avent borstkolf gekocht. Voor een paar euro koop je er 2 nieuwe borstschilden bij en met koppelstukken kun je direct in de philips avent bewaarbakjes kolven.

Ik vond zelf en handkolf niet heel handig, ik kreeg er wel wat uit maar elektrisch ging makkelijker en leverdebij mij meer op. Een collega van mij was echter net zo snel/zo niet sneller met een handkolf.

7. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

Jul 5, 2016
    4,696
    4,304
    113
    noord holland
    Ik kon prima kolven met een avent isis handkolf Die heb je voor een klein bedrag al via mp. Je kunt als steriliseren/uitkoken dat is echt geen probleem.
    Ik heb ook een ameda lactalline gehad, een dubbel electrische, ook een prima kolf en niet duur. soms krijg je ook van de verzekering nog een bedrag terug. Bij mij is dat bijv. 80 euro. Ik heb met de ameda zelfs de bv op gang gekregen en fulltime mee gekolft. Heeft een gesloten motor dus tweedehands te gebruiken. Kolfsetje kun je ook los kopen en erop aansluiten. maar alles wat te reinigen en uit te koken is kan prima.

8. krullebol81

krullebol81 Actief lid

Jul 9, 2014
    393
    23
    18
    Female
    NULL
    NULL
    Ik had een avent handkolf. Kolfde op mijn werk tot en met 10 maanden 2x in de week en soms thuis nog.
    Ik kolfde veel, meer dan dochter dronk. Geen idee hoeveel ik met een elektrische zou kolven, die heb ik nooit geprobeerd.

9. saro81

saro81 Actief lid

Aug 12, 2014
    222
    32
    28
    Ik kolf met een handkolf van medela. Ik heb ook een elektrische maar dan is mijn opbrengst een stuk minder. Geen gedoe met stroom en gemakkelijk mee te nemen.

10. Divarg

Divarg Bekend lid

Oct 12, 2014
    913
    21
    18
    Ameda! Die is geweldig en niet duur. Prima tweedehands ook te doen want de melk komt niet in de buurt van de motor!

11. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

Sep 13, 2014
    9,446
    4,241
    113
    Ik heb idd een medela freestyle. Die heeft een gesloten systeem en is dus herbruikbaar op vervangen van enkele onderdelen na..
    Welke onderdelen heb jij vervangen?

12. Sorarocks

Sorarocks Bekend lid

Jul 9, 2013
    791
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb de ardo calypso en daar komt echt geen melk bij de motor, zelfs niet in de slangen. Enkel in de flessen, en dat setje is iets van 25 euro om te vervangen.
    Persoonlijk vind ik handkolven nu echt lastig, ik ben elektrisch gewend en nu krijg ik er met de handkolf nog weinig uit 😂

13. Kayleighh

Kayleighh Actief lid

May 12, 2016
    269
    52
    28
    NULL
    NULL
    Bedankt voor alle reacties!
    Ik ga voor een Ardo Calypso, super zo met gesloten systeem!

14. Logan

Logan Niet meer actief

Ik heb ook een Ardo calypso. Zelf een nieuwe maar die is tweedehands te gebruiken, er komt geen melk in de motor en als je dan een nieuw setje flesjes aanschaft is hij schoon.

15. Babedreamer

Babedreamer Actief lid

Mar 3, 2014
    117
    0
    16
    Zorg
    Twente
    Ik heb een avent isis, prima ding, maar ga m toch verkopen.
    Ik wil een horigen chicture dubbele kolf, lees er veeel positieve reacties op, andere manier van kolven, 3d techniek.
    Van de zorgverzekering krijg ik €75 terug

Share This Page