groene poep

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door poekie01, 21 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. poekie01

    poekie01 Actief lid

    20 dec 2007
    132
    0
    0
    hallo,

    Sinds een wk heeft mijn zoontje donkergroene poep! Voorheen was het geel. Het stinkt ook enorm, is ook erg dun. Is dit normaal?
    Hij groeit wel hard en is nu 61 cm en 6580 gr. Bij zijn geboorte was dit 51cm en 3085gr.

    Hij krijgt volledige bv.

    Alvast bedankt voor je antwoord.
     
  2. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

    Soms hebben kindjes andere ontlasting dan je gewend bent. Het kan te maken hebben met de voeding die ze (indirect) binnenkrijgen, dus met iets wat je zelf hebt gegeten. Het kan ook zijn dat je kindje veel melk tegelijk binnen krijgt, (meestal ervaar je als moeder dan ook een krachtig toeschieten, soms veel lekken en stuwing en volle borsten. kindjes groeien meer dan gemiddeld, spugen soms, drinken onrustig en snel)

    MOcht je het laatste denken, laat het dan nog even weten. Verder gaat het vast weer over, zolang je kindje groeit, tevreden is en plast en poept gaat het goed!

    twijfel je, ga dan nog eens extra wegen.

    groetjes Heidi Margit
     
  3. poekie01

    poekie01 Actief lid

    20 dec 2007
    132
    0
    0
    Hoi Heidi,

    Bedankt voor je antwoord.

    Ik merk wel dat mijn borsten goed vol zijn en tijdens het begin van het voeden voel ik volgens mij een sterke tsr. Ik voel dan een soort "kramp", ook in de borst die niet wordt gebruikt op dat moment. Onrustig drinken komt wel eens voor maar niet iedere voeding. De poep komt er ook wel eens echt schuimend uit ( :rolleyes: sorry voor de details). Lekkende borst heb ik alleen soms als er echt een lange tijd niet gevoed is, bv na een nacht.

    Verder groeit hij als kool, in gewicht dan. Vorige week 19/8 bij het cb woog ie 6580 gram met 61 cm, 15/7 was dit 5300 gram bij 58 cm. Bij zijn geboorte 17/5 woogi ie 3085 bij 51 cm. Zou ie nu te hard groeien? Op het cb deden ze hier niet moeilijk over. Ze hadden het wel over misschien teveel voormelk, waardoor die poep groen is. Wat kun je hier dan aan doen?
    Moet ik me nu hier dan zorgen over maken?

    Alvast bedankt voor je antwoorden.

    groetjes Deb
     
  4. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Deb,

    Ik heb je gewichten even vlotjes uitgerekend. ALs je kijkt naar zijn geboortegewicht en zijn gewicht op 19/8 dan is hij gemiddeld 250 gram per week aangekomen. Dat is boven het gemiddelde. NOrmaal komen kindjes de eerste 3-4 maanden 170 gram per week aan. Om meer marge te geven kan 100-200 gram per week.

    Komt hij meer aan dan betekend dat meestal dat moeder veel melk heeft.

    Het is fijn dat je voedingen niet extreem onrustig verlopen. De schuimende groene ontlasting kunnen inderdaad duiden op teveel voormelk. Op zich niets mis mee maar wanneer je eenvoeding bekijkt (in zijn geheel) dan heb je een optimale concetratie vet waardoor de melk in de darmen de mooi BV poep wordt. In het begin van de voeding bevat de melk relatief weinig vet, hoe verder de borst leeg raakt hoe vetter de melk wordt.

    Wanneer hij klaar is voor de borst echt leeg is dan blijft het lekkere vetlaagje liggen.......niet erg want hij groeit goed.

    Je kan proberen om meer achtermelk te geven door de eerste melkstroom (tot net na het TSR) weg te laten lopen. Hij kan dan rustiger drinken en meer vette melk drinken. Zo is de concentratie vet in de darmen beter en zal de poep weer normaal worden.

    Succes

    Ilse
     

Deel Deze Pagina