Doorvoeden en Colostrum

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Me81, 17 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Me81

Me81 Bekend lid

9 mei 2011
    780
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Teddy,
    Mijn zoon is bijna 3 maanden en tot volle tevredenheid drinkt hij aan de borst, geen haar op mijn hoofd denkt erom te gaan stoppen.
    Ook wil ik het liefst zo lang mogelijk doorgaan.
    Ik lees dat er moeders zijn die dan gaan tandemvoeden. En hier zit een tweede ook in de planning. Als mijn zoon een jaar is willen we er weer voor gaan. Nu zijn mijn vragen:

BV geven tijdens de zwangerschap, is dat niet een beetje veel voor je lichaam? Beiden kosten veel energie, en ik wil niet dat de baby in mijn buik dan iets te kort mag komen. Alle energie moet toch daarheen?

Als ik doorvoed tijdens de zwangerschap en de kleine wordt geboren, dan is er toch geen colostrum? Dan is mijn melk toch afgestemd op de oudste? Geloof niet dat mijn tepel weet wie er precies uit drinkt... Ook hier heeft de jongste weer mijn prioriteit, omdat de oudste dan al een jaar 100% van zijn mama heeft gehad.

ben benieuwd!

2. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hallo Me,

Wat fijn dat het zo goed gaat met de borstvoeding en dat jullie er beiden zo van genieten.

Borstvoeding geven is een natuurlijk/fysiologische proces en kan als zodanig geen kwaad voor de moeder en/of haar ongeboren baby in de buik. Je baby in de buik zal niks te kort komen als je je peuter ook nog steeds borstvoeding geeft.

Borstvoeding geven geeft geen verhoogd risico op miskraam of vroeggeboorte. Wel ervaren moeders tijdens de beginperiode van hun zwangerschap (erg) pijnlijke tepels en een terugloop van de melkproductie.

Als de nwe baby geboren is maakt je lichaam weer colostrum. De samenstelling van de melk is afgestemd op het jongste kind. Vaak zie je bij oudere kindjes aan de borst dat ze dan weer BV poep gaan krijgen.

Ik ken een aantal moeders in mijn omgeving die 2 kindjes borstvoeding geven, naar volle tevredenheid.

Heb jij voldoende antwoord op je vragen?

3. Me81

Me81 Bekend lid

9 mei 2011
    780
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja hoor, bedankt!
    Het lijkt me alleen erg pittig voor mijn lijf. Voeden vraagt energie, maar de baby in je buik natuurlijk ook.
    En inderdaad, als mijn borsten weer zo pijnlijk worden als bij de eerste, dan kan ik niet beloven dat ik ermee doorga ;)
    Maargoed, dan kan na de bevalling de oudste evt weer 'meedrinken'.

Mijn streven is 1 jaar, zodat ik de methode van Stefan Kleintjes kan volgen qua vast voedsel aanbieden.

4. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Tegen de tijd dat je zwanger bent drinkt je kindje waarschijnlijk nog maar 2 voedingen per 24 uur (ochtend en avond) en is het minder vermoeiend voor jou.
    Kinderen die eenmaal de borst afgewend zijn verleren heel snel de techniek. Na een half jaar geen bv weer meedrinken is daarom geen realistisch beeld.

Vanaf 6 maanden kun je het stukjes eten volgens Stefan Kleintjes introduceren.

Ga zo door!

5. Me81

Me81 Bekend lid

9 mei 2011
    780
    0
    0
    NULL
    NULL
    Klopt, het boek ligt hier, nu nog tijd om het uit te lezen!
    Als die kleine slaapt in de doek is het zo onhandig met een boek, haha!
    Wist niet dat ze de techniek verleren, en 2 voedingen is wel te overzien denk ik. Ja en anders de Medela weer aan slingeren!

Deel Deze Pagina