toeschietreflex en productie? De wanhoop nabij...

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door mcm78, 10 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mcm78

mcm78 Bekend lid

6 mei 2011
    852
    1
    16
    NULL
    NULL
    Dag allemaal,
    ik geef nu sinds haar geboorte bv aan mijn dochtertje (2 weken en 5 dagen oud). Bij mijn zoontje ben ik destijds na zes weken kolven, voeden, en nooit genoeg melk hebben en dus moeten bijvoeden (ja echt, ik had te weinig, hij was NOOIT tevreden, en mijn borsten produceerden niet meer, wat ik ook probeerde, inclusief allerlei adviezen van de lactatiekundige), gestopt. Nu zou ik het zo graag goed laten gaan, maar krijg ik steeds meer flashbacks naar de tijd met mijn zoontje en ik word zo langzamerhand redelijk wanhopig.

Het lijkt wel alsof mijn borsten steeds even genoeg produceren - een dag of zo gaat het goed - en dan begint het weer: meisje enorm gefrustreerd aan de borst, lijkt wel of ik geen toeschietreflex heb, kan soms echt een uur duren voordat er melk gaat stromen. Bijvoorbeeld vannacht: ben vanaf kwart voor vijf bezig geweest, ze blijft loslaten, trekken, mopperen en wordt dan helemaal boos als ik haar even loskoppel om ons allebei even een pauze te geven van het frustrerende proces. Ik leg haar op advies van de lactatiekundige dan om de beurt rechts en links aan, leun naar voren om te kijken of ik dan een toeschietreflex krijg, masseer mijn borsten, pas borst compressie toe. Pas om kwart voor zes begon mijn melk eindelijk te komen, en kon ze drinken. Voedingen duren dus echt heel lang, wat voor zowel haar als mij uitputtend is. Ze komt wel aan, maar volgens de lactatiekundige en haar dokter op het onderlijntje.

Ik ben dus al bij een lactatiekundige geweest. Die zegt dat ze op zich goed aan hapt en drinkt - als de melk eenmaal komt - dus daar ligt het niet aan. Ook drinkt ze 8-9 keer per dag, wat dus ook voldoende zou moeten zijn. De lactatiekundige dacht dus toch dat het ligt aan te weinig productie. Dus heb ik van alles geprobeerd om dat te stimuleren: vaker aanleggen (lastig want tussendoor is ze niet geinteresseerd of slaapt ze), verschillende houdingen aanleggen, veel huid op huid, minstens 3 keer per voeding wisselen van borst zodra ze niet meer actief drinkt, aan het einde van voedingen kolven (kolf dan overigens nauwelijks wat, misschien 10ml uit beide borsten, op twee keer na, toen had ik 50ml uit beide borsten omdat er ineens wel een toeschietreflex was), kruidenpreparaten (fenegriek en 'blessed thistle' -sorry, woon in Canada, weet niet wat dat in het Nederlands is), en nu als laatste redmiddel domperidon.

Het rare is: iedere keer als ik iets probeer om mijn melkproductie te stimuleren lijkt het even beter te gaan (een dag of twee zijn mijn borsten voller en is er weer stuwing, drinkt ze beter, duren voedingen korter en lijkt er meer toeschietreflex en is er dus al met al minder frustratie) en dan lijkt het weer te stokken, en begint het gedoe weer. Het gebeurt eigenlijk iedere keer als de stuwing weer wegtrekt: zodra mijn borsten weer soepeler worden is mijn toeschietreflex ook weg.

Dus: ik weet het even niet meer. Ik ben ZO moe, en word zo verdrietig van het gefrustreerde baby'tje aan mijn borst, dat ik echt de wanhoop nabij ben. Ik wil het zo graag laten slagen, maar hou het op deze manier nauwelijks meer vol. En ik heb ook nog een bijna drie jarig zoontje, en die krijgt op deze manier veel te weinig aandacht, en daar word ik ook heel verdrietig van. Dus: hebben jullie nog tips?

2. Corry

Corry Bekend lid

14 aug 2012
    622
    0
    0
    Misschien neusspray proberen? Weet niet of ze dit hebben in canada maar lees er op dit forum goede ervaringen over.
    En misschien een andere lactatiedeskundige mee laten kijken?

En vanuit hier krijg je een dikke knuffel! En nog proficiat met je baby!

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.942
    113
    Vrouw
    Domperidon?

Wat k.. dat je hier tegen aanloopt en respect voor je inzet!

4. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    he bah, wat een nare situatie. ik heb helaas geen tips.

5. mcm78

mcm78 Bekend lid

6 mei 2011
    852
    1
    16
    NULL
    NULL
    dank voor jullie antwoorden. Zal donderdag bij dokter eens vragen om neusspray.

En domperidon = motilium. Medicijn dat als bijwerking heeft dat het melkproductie stimuleert, en dat hier vaak wordt voorgeschreven met dat doel.

6. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik zou serieus overwegen om inderdaad de neusspray te gebruiken. Dat zou de tsr moeten kunnen stimuleren. Op moedermelknetwerk.nl staan ook een aantal tips om de tsr te kunnen opwekken. Misschien zit daar iets bij wat kan helpen?
    Heel veel succes.

7. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Humor, hier wordt er dan gedaan alsof je vraagt om methamfetamine ipv hulp bij borstvoeding.

8. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Wat vervelend dat de bv zo moeizaam verloopt! Je zou het toch zo graag anders zien.
    Inderdaad de neusspray, zoals hier al veel gezegd.
    En er is thee waar fenegriek in zit, maar ook andere kruiden, die goed helpt. Van Weleda volgens mij.
    Heb je zelf een kolf of huur je een kolf? De kolf die je hier in NL veel kunt huren bij lk-en en thuiszorgwinkels ed is de Medela Symphony. Dat is een hele goede, beter dan die wij als particulieren kunnen kopen. Misschien helpt zo'n kolf je beter op weg.
    Veel succes ermee!

9. mcm78

mcm78 Bekend lid

6 mei 2011
    852
    1
    16
    NULL
    NULL
    Wederom veel dank voor de tips! De thee heb ik inderdaad ook. En ik eet dagelijks havermout. Ik huur de Symphony kolf van Medela, dus die heb ik ook.

Femkes: haha, ja destijds in Nederland met mijn zoontje was domperidon idd geen optie. Hier doen ze alsof het volkomen normaal is. haha!

10. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Apart dat het zoveel verschil maakt waar je woont. Merk sowieso dat je huisarts al veel bepaald. De neusspray krijgen was voor mij al een uitdaging, terwijl ik hoor dat anderen de huisarts niet eens hoeven te spreken. Jammer want maakt de bv soms echt makkelijker.

On topic, hoe gaat het? Let je ook goed op vochtinname en rust? Ook dat kan effect hebben.

11. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Domperidon wordt ook gewoon in Nederland voorgeschreven voor dit probleem hoor! Mits je geen hartafwijkingen hebt. ;)
    Heb bij mijn zoontje helaas het zelfde probleem gehad, neusspray, Domperidon, borstvoedingsthee, kolfweekenden, extra rust, extra huid op huid contact, liters drinken, niets hielp helaas.
    Uiteindelijk toch maar kv gaan bijgeven na de voeding als het nodig was. In praktijk ging het om een half tot heel flesje kv per dag. Zo heb ik het toch een jaar volgehouden.

Nu bij mijn dochter loopt de bv sinds een half uur na haar geboorte letterlijk als een tiet. ;)

Ik hoop voor jou dat de neuxspray wel zal werken!

12. mcm78

mcm78 Bekend lid

6 mei 2011
    852
    1
    16
    NULL
    NULL
    Femkes: Dank je voor het meedenken. Ik let op rust - al is dat soms wel lastig met ook nog een peuter in huis - en ik drink heel erg veel (zo veel water dat ik mezelf er helemaal flauw mee dronk, dus nu maar iets meer rooibos thee, sap en dat soort dingen). Maar ik durf het bijna niet te zeggen maar het lijkt nu wel wat beter te gaan (even afkloppen, haha!). Misschien dat dinsdag nacht een clusternacht was of zo. Maar goed, nu al een paar dagen wat kalmer, ze drinkt veel rustiger (verslikt zich nu soms zelfs in de melk), en is veel tevredener en dat zonder dat ik enorme stuwing heb. Ik was vandaag bij de huisarts (is ook mijn verloskundige en de dokter van mijn dochter) en die was nu heel tevreden over haar groei. Dat was dus erg fijn. Dus hopen dat het nou zo doorgaat. :)

Cin85: ja dat klinkt inderdaad heel bekend. Als het echt nodig is gaan we er hier ook wat flesvoeding bijgeven. Bij mij is dit dus ook de tweede, maar helaas toch niet voldoende productie uit mezelf ;).

13. Ponnetje82

15 mei 2013
    73
    0
    0
    Misschien ben je te gespannen en denk je van tevoren al zal het wel gaan lukken? Ik weet (ook van mezelf) dat als ik te gespannen ben (soms heb je dat zelf helemaal niet door) dat dat ook problemen geeft. Of als je heel erg moe bent. Hoop dat t eenvoudig op te lossen is. Heel veel succes.

Deel Deze Pagina