Beste lk's, Ik heb nu een dochter van 3 mnd en 2 weken. In het begin pakte zij de tepel niet. Ik was zo kapot van de bevalling dat ik mij al snel aan liet smeren te gaan kolven en het via de fles aan te bieden. Dit heb ik 6 weken volledig gedaan toen zat ik er echt doorheen en ben ik gaan afbouwen. Nu heb ik daar ontzettend veel spijt van. Is het mogelijk na 2 a 2.5 mnd geen bv gegeven te hebben te relacteren? Mijn dochtertje heeft nooit de tepel gepakt. Moet ik dit dan enkel door te kolven proberen of ook proberen aan te leggen? Groeten, Jennifer
hoi Jennifer, jammer dat het zo gelopen is. ja, relacteren is zeker mogelijk! Maar bedenk je wel heel goed of je dat echt wilt, of je er de tijd en energie voor over hebt. Het is namelijk echt enorm investeren, en je weet niet van tevoren hoeveel melk je kunt gaan maken en ook niet of ze live aan de borst wil gaan drinken. Dit kan zeker wel, als kindjes wat groter en sterker zijn lukt het vandaag beter, maar omdat ze wat ouder is kan het ook zo zijn dat ze de techniek mist. Dat kom je alleen te weten als je het probeert. Lees je goed in, kijk ook of je omgeving bereid is om je te steunen ( want dat heb je wel nodig!). En maak dan een een weloverwogen keuze. Het kan ook handig zijn om een lactatiekundige in te schakelen om je te ondersteunen, dit wordt vaak vergoed door je zorgverzekering. Lees eens het volgende artikel: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Relactatie - Borstvoeding weer op gang brengen nadat je gestopt bent, oftewel: relactatie en Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Relactatie - Ervaringsverhaal: Relacteren, het kan! Succes bij je keuze en bij meer vragen horen we het graag. Mirjam