Ons meisje wordt donderdag 8 maanden... Het einde van het voedingsrecht komt dus langzaamaan in zicht en ik ben dus aan het kijken en bedenken hoe en wat maar nu heb ik een paar vraagjes. * Heb je nu tot 9 maanden recht om te gaan voeden of tot en MET 9 maanden? * Ik geef op 2 dagen na alle voedingen zelf. Zou ik op deze 2 werkdagen deze 2 voedingen over kunnen slaan door niet te kolven? Ik kolf dan op mijn vrije dagen gewoon tussendoor zodat er wel bv beschikbaar is voor haar. Een hele andere vraag... Ze gaat nu regelmatig naar 4 voedingen per dag. De eerste en laatste voeding geef ik 2 borsten de andere voedingen maar 1 borst. Bij de eerste voeding drinkt ze eerst links en heel kort rechts. Nu drinkt ze dus de 2e voeding altijd rechts en dan drinkt ze niet echt veel. Mijn rechterborst wordt dus niet echt optimaal gestimuleerd. Wat kan ik het beste doen zodat mijn rechterborst wel goed bv aan blijft maken? Toch 's ochtends met de andere borst beginnen? Of...? Bedankt alvast!
Hoi Rian, hier hetzelfde "probleem", maar ik heb met mijn leidinggevende overlegd en mag gewoon onder werktijd (half uurtje per dag) blijven kolven. Ik ben daar erg blij mee! Het klopt ook dat het voed/kolfrecht TOT 9 maanden is. Maar ik heb vaker gehoord dat werkgevers flexibel en meedenkend zijn wat dit betreft. Het is ook in hun belang dat wernemers happy zijn. Ik ben ook niet te beroerd om eens een stapje harder te lopen of een keertje iets af te maken na 5 uur. Juist omdat er met me meegedacht wordt. Ik zou zeggen, bespreek het met je baas! Zelf zou ik het niet volhouden om een hele dag niet te kolven, ik heb vrij snel stuwing/onprettig volle borsten. Maar dat is per vrouw verschillend. Zeker vanaf 9 maanden is je productie vrij stabiel en kan die het mogelijk wel aan. Over je tweede vraag: ik zelf wissel zo goed mogelijk af omdat ik dus ook vrij snel voel dat mijn borsten te vol zitten. Maar soms is het ook zo dat je borsten gewoon moeten wennen aan een nieuw ritme/voeding minder en dat duurt een paar dagen. Ik zou het wat meer afwisselen.
Bij mijn zoontje ben ik met 9 maanden gestopt met kolven op het werk en kolfde ik op de thuisdagen extra voor de voorraad. Hier heeft het nooit problemen opgeleverd.
Rian? Dank je wel voor de mooie naam maar dat is niet de mijne Maar goed, dank je wel voor je advies. Ik werk in het basisonderwijs en het is helaas heel lastig om te kolven onder werktijd. Er moet dus echt vervanging komen. Ik kan niet even mijn werk opzij leggen en gaan kolven. Daarnaast heb ik groep 1/2 dus ik zou ze ook niet even een half uurtje stil kunnen laten lezen of in de koffie pauze kolven... Ik kan wel even in de pauze naar huis en na schooltijd kolven maar dat betekend dat ik een stuk minder contact met mijn collega's heb en dat vind ik ook belangrijk. Ik ga het dus maar eens uitproberen! Hopelijk lukt het ook net als bij kwebbelnoes!
Ik kolfde 2x overdag en heb dit in 1,5 maand helemaal weggewerkt. Eerst kolfde ik rond 10 en rond 14. Dit heb ik telkens iets verschoven tot het 12 en 16 was. Ik voedde standaard ook als ik om half 6/6 thuis kwam. Toen die van 16 opgeschoven naar 16.45 (werk tot 17.15) en die daarna in 3 dagen verkort tot niet meer kolven. Daarna die van 12 gaan verkorten. Kolf nu helemaal niet meer op 3 werkdagen en heb eigenlijk geen tot nauwelijks last van stuwing. Vorige keer 1x en toen even op de wc met de hand de druk eraf gehaald. Paar druppels waren afdoende. Op de dagen dat ik niet werk, drinkt mijn zoontje nog best vaak, maar mijn borsten "snappen" klaarblijkelijk het verschil. Ik kolf op werkdagen overigens alleen voor mijn werk leeg en dat krijgt hij dan (50-100 cc). En 's middags mag hij yoghurt als hij dat wil.
Tot 9 mnd, niet tot en met. Op zich red je het wel, zonder kolven op maar 2 dagen in de week. Zeker als je op sommige thuisdagen ook nog af en toe kolft. Enne.... je mag nog steeds kolven of live voeden, alleen niet meer in de baas zijn tijd. Volgens mij mag je er wel een of twee uur per dag vrij voor nemen. Alleen het is niet meer (verplicht voor je baas) op kosten van de zaak.
Zorg wel voor goede compressen. Je kan flink gaan lekken zonder kolven ... niet zo handig op je werk/voor de klas ...
@ brie, vrij nemen is geen optie... dan krijg ik mijn werk niet af en financieel is dat ook niks! Ik kan evt. wel in de pauze en na school even naar huis... maar liever niet! @rosa, welke site is dat precies? @salapio, dat is een goede! Dank je!!
Hier staat het in. Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Borst & Baan - Borstvoeding en werken in Nederland