Borstontsteking en stoppen met Borstvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door kim1990, 10 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kim1990

kim1990 Fanatiek lid

18 jul 2008
    4.151
    0
    36
    Emmen
    Ik ben nu iets meer als 3 weken geleden bevallen,en wou heel graag borstvoeding geven.
    Al snel kwamen we erachter dat het niet lukte omdat ik dus vlakke tepels had.En ben dus gaan kolven,en dit netjes volgehouden en in de fles gedaan en daaruit gegeven.
    Maar nu had ik vorige week vrijdag een borstontsteking opgelopen wat dus uitliep dat ik er heel ziek van ben geweest.
    En heb dus besloten om te stoppen met de borstvoeding en geef de kleine meid nu flesvoeding,dit moest sowieso doordat de antibiotica niet mocht worden gebruikt bij borstvoeding.
    Nu is mijn vraag wat kan ik eraan doen,want van de Huisartsenpost moest ik kolven tot de ontsteking eruit was,en mijn eigen huisarts zei dat ik moest afbouwen met kolven en dat het vanzelf minder zou worden.Ik mocht het ook niet afbinden,wat moet ik nou doen het is namelijk erg verwarrend:(Want nu blijft 1 van mijn borsten opzwellen van de melk ik kolf nu nog maar 1 x per dag.Uit de ander waar de ontsteking zit/zat is al flink geminderd en komt amper wat uit.

2. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hallo Kim,

Wat naar dat je borstvoedingservaring zo moet eindigen.

Het is goed om de borst die nu nog vol stroomt kolvend af te bouwen. Dat betekent dat je de tijd tussen de twee kolfbeurten steeds wat probeert op te rekken.

Het is trouwens een misverstand dat je met antibiotica geen borstvoeding mag geven. De meeste antibiotica zijn veilig als je borstvoeding geeft. Weet je nog welke AB je gehad hebt, dan kan ik het voor de zekerheid nog even nakijken voor je.

Weet je zeker dat je helemaal wilt stoppen? Ik lees regelmatig van moeders hier op het forum dat ze na een week toch spijt hebben en de borstvoeding weer op willen pakken.

Beterschap!

3. kim1990

kim1990 Fanatiek lid

18 jul 2008
    4.151
    0
    36
    Emmen
    Teddy,

Oke ja laatst zat er 36 uur tussen en heb toen toch even gekolfd,omdat het een beetje pijn begon te doen.

Ik ben nu nog bezig morgen is mijn laatste dag de antibiotica heet: Claritromycine

Hier een klein stukje wat in de beschrijving staat:

Claritromycine en zijn werkzame omzettingsproduct worden uitgescheiden in de moedermelk.Als gevolg hiervan kunnen diarree en schimmelinfecties van het slijmvlies voorkomen bij de zuigeling ,zodat het geven van borstvoeding eventueel gestaakt dient te worden.Claritromycine dient niet te worden gebruikt bij moeders die borstvoeding geven,tenzij het mogelijke voordeel van de behandeling zwaarder weegt dan het risico.

Weet het zeker ja,baalde er best van toen ik moest stoppen ben nu ondertussen al bijna een week verder.Maar merk ook dat ze het veel beter doet op flesvoeding:)

Bedankt!

4. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hoi Kim,

Volgens het boek "Medications and Mothers Milk" van Thomas W. Hale is het middel Claritromycine veilig bij borstvoeding.

Wat in de bijsluiter staat klopt ook, maar diarree en schimmelinfecties zijn niet gevaarlijk. Ze kunnen lastig en vervelend zijn, maar niet gevaarlijk. Als een moeder die heel graag borstvoeding wil geven om deze beschrijving zou moeten stoppen met de borstvoeding zou dat schadelijker zijn dan de bijwerkingen genoemd in de bijsluiter. Kortom, met dit middel kun je veilig doorgaan met borstvoeding geven.

Maar jij hebt weloverwogen je keuze gemaakt om te stoppen met de borstvoeding.

Deel Deze Pagina