Spruw behandeling

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Vraag, 8 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vraag

Vraag Lid

3 mei 2009
    26
    0
    0
    #1 Vraag, 8 dec 2011
    Laatst bewerkt: 8 dec 2011
    Hoi,
    Vanochtend bij de huisarts geweest en onze kleine van 6 weken heeft wss toch spruw. Nu heb ik Miconazolnitraat meegekregen, dit moet ik 3x per dag smeren. Het is mij niet geheel duidelijk, moet dit nu alleen op de tepels of ook op het tepelhof gesmeerd worden?
    De kleine heeft Nystatine Labaz voorgeschreven gekregen, ik moet dit 4 maal daags met een spuitje geven. Wat mij niet duidelijk is: moet dit op een bepaald tijdstip. Dus bv. voor of na de voeding? Of juist tussen de voedingen in? De creme voor mijn tepels moest ik na de voeding smeren, dat is wel gezegd. Kan dit geen kwaad voor de kleine als bij de volgende voeding er nog creme op de tepel zou zitten? Kan een baby door het hebben van spruw ook veel meer gaan huilen? Huisarts gaf aan dat ik ingevroren melk gewoon mag blijven gebruiken, op internet lees ik echter dat je dit beter kan weggooien. Als dit niet hoeft, doe ik dat uiteraard liever niet. Het is mij niet geheel duidelijk wanneer de spruw begonnen is, dus ik zou niet weten vanaf wanneer ik dan mijn melk zou moeten weggooien. En om nu heel mijn voorraad te moeten vernietigen, het kost al zoveel moeite om een voorraadje aan te leggen....Alvast bedankt voor je reactie!

2. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hoi,

Vervelend van de spruw. De ervaring leert dat het belangrijk is om beiden te behandelen, na iedere voeding. Voor jezelf smeer je de miconazolnitraat heel erg dun op de tepel en de tepelhof. Als de creme is ingetrokken hoef je die voor het voeden niet meer af te wassen.
    Voor de baby geldt: het medicijn moet zijn werk doen IN de mond. Ook hier geldt, na iedere voeding het gehele mondgebied insmeren met de nystatine op een wattenstaafje of vinger met gaasje. Dus bij 8 voedingen halveer je de dosis en spuit je het niet in de mond (zodat ze door moet slikken), maar smeer je haar mond er helemaal mee in.

De afgekolfde melk niet weggooien hoor. De kans dat de melk besmet is is heel erg klein. Voor de zekerheid adviseren we daarom om de melk na het ontdooien (of voor het invriezen) tegen de kook aan te brengen (boven de 62,5 graden celsius) omdat dan mogelijk de schimmel niet overleeft.

3. Vraag

Vraag Lid

3 mei 2009
    26
    0
    0
    Oke! Zijn dan niet alle voedingsstoffen uit de melk?

4. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Er gaan wel cellen kapot in de melk, maar dat is vooral de afweer die kapot gaat. Qua voedingswaarde blijft de melk prima in orde. Ondanks het verlies aan antistoffen is deze melk altijd nog beter van kwaliteit dan kunstvoeding.

5. Vraag

Vraag Lid

3 mei 2009
    26
    0
    0
    Moet ik de melk dan pasteuriseren (15 minuten in kokend water zetten (niet meer op het vuur) en daarna snel laten afkoelen onder stromend water? Of moet ik de melk zelf in een pannetje laten koken?

6. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Ja, idd in een pannetje met heet water, maar dan wel 30 minuten er in laten staan. Daarna afkoelen onder een koude kraan.

Deel Deze Pagina