morgen gesprek met een gastouder

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door jessi, 20 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jessi

jessi Fanatiek lid

15 mrt 2011
    2.304
    13
    38
    Vrouw
    thuis mama
    Tiel
    hoi hoi,

Morgen gaan we kijken bij een gastouder en volgende week donderdag ook. Nu vroeg ik me af waar ik op moet letten?
    De hygiene is een belangrijke maar wat nog meer?

graag tips en eventuele vragen die ik daar moet stellen.

liefs jessica

2. Wokkel

Wokkel Bekend lid

18 aug 2009
    659
    1
    0
    Ik zou in elk geval naar de dagindeling vragen, is er voldoende regelmaat? Er zit bij mij een gastouder in de buurt waar de hele dag de TV aan staat...
    Zijn de voorzieningen naar je zin (bedje), hoeveel kindjes vangt ze tegelijkertijd op?

3. Zonn

Zonn Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.170
    253
    83
    NULL
    NULL
    Ik zou inderdaad open vragen stellen met name over dagindeling.
    Ook of ze de kinderen meeneemt als ze ergens op visite gaat etc. (zit schijnen sommigen te doen en dan komen ze ook waar er gerookt wordt).
    Daarnaast zou ik het volgende vragen:
    -Of er gerookt wordt in huis.
    -Als er zich een probleem voordient hoe ze dit bespreekbaar met je maakt (bijvoorbeeld jou kind en een ander kind klikken niet goed met elkaar.
    -Heeft ze een EHBO diploma/ is ze lid van een erkend gastouderbureau etc.
    -Ik weet niet hoe oud je kindje is, maar je zou kunnen vragen hoe ze over straffen en belonen denkt. Ook al is je kindje nog een baby, zegt wel wat over iemands pedagogische inzicht.
    -Ook kun je vragen wat zij zo leuk vindt aan gastouder zijn, wat ze minder leuk vindt (want die mindere kant is er ook).
    -Of ze vaak bezoek ontvangt...ik bedoel gaan bezoekers ook allemaal jouw lieve kleine babytje vasthouden etc.
    Misschien beetje vergezocht sommige vragen, maar dacht ik zet ze gewoon neer misschien brengt het je op gedachten;)

Ga ook vooral op je intuitie af, want dat zegt vaak veel!

Hoop dat je een goede, lieve gastouder vindt!

4. angel229

angel229 Niet meer actief

Dagindeling, speelgelegenheid (binnen en buiten), veiligheid (rookmelders, traphekje etc), roken, wat doet ze als ze opeens met een kindje naar een dokter moet? Hoe zit het met gezinsuitjes, mag je kindje dan mee?

Een gastouder mag maar een bepaald aantal 0-jarigen hebben, weet even niet meer hoeveel, daar kun je naar vragen. Zijn er andere kinderen in het gezin. Leeftijd van die kinderen.

5. syrae

syrae Fanatiek lid

14 mei 2011
    2.685
    1
    0
    professioneel oppasser (ben activiteitenbegeleidst
    Haarlem
    Ik ben zelf activiteitenbegeleidster, das ff 2 treedjes hoger dan de opleiding die een gastouder tegenwoordig moet hebben! Dus vragen naar een SPW2 diploma/certificaat. Volgens de regels moeten ze tegenwoordig ook een EHBO diploma voor gastouders hebben en wordt de omgeving waar het kind wordt opgevangen officieel gecontorleerd (dit als de gastouder is aangesloten bij een bureau e.d. ook de enige manier waarop je trouwens belasting kan terugkrijgen)

Ik doe zelf opvang werk omdat ik studeer, das lekker flexibel voor mij. Momenteel vang ik oudere kindjes op dus daar g je anders mee om maar toch, ik werk wel volgens bepaalde denkbeelden/ideeen. Zo zit ik dus nooit t.v. te kijken als de kinderen beneden zijn en wat willen doen met me. Dat vindt ik belangrijk. Ik ben dus altijd met ze bezig, tenzij ze vriendjes/vriendinnetjes hebben of bezig zijn met huiswerk/ muziek studie (en dan help ik natuurlijk als ze erom vragen)

Verder stimuleer ik ze om zo veel mogelijk zelf te bedenken wat ze gaan doen, en mogen ze pas rond half 6 tv kijken. Ik pas nu al een jaar op in hetzelfde gezin, ik heb toevallig laatst een hele dag mezelf moeten bezig houden.

Begrijp wel dat er een groot verschil zit tussen een SPW4 (wat ik heb) en een SPW2, die laatste is wat verdieping waardoor je professioneler kan oppassen. Wat ik heb is ook bruikbaar bij ouderen/verstandelijk beperkten/gevangenis/psychiatrie/enz, mijn kennis gaat dus dieper en is veel breder. Je kan dan ook niet van een gastouder verwachten dat hij/zei volkomen werkt volgens gangbare pedagogische ideeen of zijn of haar werkwijze goed kan motiveren. Dit hoeft helemaal niets uit te maken, want een goede gastouder doet bepaalde dingen automatisch omdat hij/zei die dingen aanvoeld bij je kinderen vanuit ervaring.

Succes!

6. xxisoldexx

xxisoldexx Fanatiek lid

1 apr 2009
    1.538
    4
    0
    Wat de meesten zeggen. Dagindeling en veiligheid. Wij hebben goede en slechte ervaring met gastouder. Goede is dat mijn schoonmoeder al een jaar of 10 gastouder is en die dat fantastisch doet. Slechte ervaring is dat mijn zoontje toen 8 maanden met een gebroken been thuis is gekomen en de gastouder geen idee had wat er gebeurt was.
    Voor ons geen gastouder meer maar kdv.

7. jessi

jessi Fanatiek lid

15 mrt 2011
    2.304
    13
    38
    Vrouw
    thuis mama
    Tiel
    Net bij de eerste gastouder geweest en ik heb er een slecht gevoel over. Deze word het dus niet hopelijk is de volgende wat. Ook nog een afspraak gemaakt bij een kdv misschien is dat ook iets.

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.776
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dagindeling, veiligheid, hoeveel kinderen en welke leeftijd?
    Neemt ze de kindjes wel eens ergens anders mee naartoe? Welke achtervang is er als ze onverhoopt met een kindje naar de huisarts moet. Wat is het protocol als je kind ziek is? Wat gebeurt er als de gastouder zelf ziek is? Hoe is opvang geregeld tijdens de vakantie van de gastouder?
    Hoe flexibel is ze? Kun je je kind incidenteel op een andere dag brengen of eerder / later brengen of halen. Moet je doorbetalen als je je kind een keer korter naar de gastouder gaat?

Als je naar een gastouder gaat die aangesloten is bij een gastouderbureau, zouden dingen als EBHO, diploma's en inrichting van de woning in orde moeten zijn. Maar het kan natuurlijk geen kwaad om daar zelf even naar te informeren. Vraag ook eens naar de ervaringen met het bureau. Wat doet het bureau voor de gastouder en voor de vraagouder. Heeft ze er goed contact mee, zijn ze goed bereikbaar etc.

9. Bri

Bri Niet meer actief

Rationeel als ik altijd ben, ik heb me bij de keuze voor de opvang enorm laten leiden door mijn gevoel. Hoe voelde ik mij bij het idee mijn kindje bij de gastouder of op dat kdv achter te laten?
    Geen fijn gevoel? Dan niet doen.
    Wel een fijn gevoel? Dan even doorvragen op de rationele zaken als veiligheid, opvoedkundig inzicht, betrouwbaarheid e.d.

Voor mij zelf waren zaken rondom voeding belangrijk. Er zitten nogal wat allergieën in de familie en ik wilde echt het gevoel hebben dat ik ze kon vertrouwen dat ze niet gingen rommelen met voeding ("ach joh, dat pindakaasmes kan ik best gebruiken om een boterham met kaas te snijden").

10. ladystuff

ladystuff Lid

14 dec 2010
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    je hoeft geen spw te hebben hoor voor gastouder, ik ben zelf gastouder en helpende zorg en welzijn niveau 2 met kinder ehbo is voldoende

11. syrae

syrae Fanatiek lid

14 mei 2011
    2.685
    1
    0
    professioneel oppasser (ben activiteitenbegeleidst
    Haarlem
    ja goed, je moet een mbo 2 opleiding hebben in de richting van zorg en welzijn, spw, scw, helpende etc mag dus allemaal

12. Eloa87

Eloa87 Actief lid

27 jun 2011
    149
    0
    0
    gastouder
    Noord-Brabant
    Ik vond de reactie van vragen naar het gastouderBUREAU wel een goede.

Ik ben zelf gastouder, zojuist gestopt bij mijn (oude) gastouderbureau omdat ZIJ heel veel dingen fout deden. Zoals materialen die je niet krijgt, mensen die niet bereikbaar zijn (een leidinggevende zou niet 2 dagen in de week van 9 tot 12 bereikbaar moeten zijn... :() etc etc...
    Ik wist niet eens wie mijn noodopvang was mocht er iets gebeuren!!!!!!

Je moet ook vooral een heel goed gevoel bij het bureau hebben, want met de gastouder zelf heb je een proefperiode van 2 maanden, dan kan je altijd nog aangeven wat er allemaal aan scheelt.

Overigens mochten wij niet zomaar de kinderen ergens anders mee naartoe nemen, hiervoor heb je de toestemming van de ouders nodig.

Heel veel dingen die hier aangegeven worden om te vragen, zijn vragen die aan het BUREAU gesteld moeten worden, niet aan de gastouder zelf.
    Natuurlijk dingen zoals indeling en activiteiten/ervaring, voeding, etc wel.

Overigens is een kdv net zo goed of slecht, daar hebben ze ook niet altijd evenveel zicht op ieder kind wat daar rond loopt, vooral niet als er veel baby's zijn.
    (heb SPW3 opleiding gedaan en dus voldoende stage gelopen om beide kanten mee te maken. Mijn zoon heeft ook op kdv gezeten en ik vanaf mijn 1e tot mijn 12e jaar zelf ook op gezeten.)

Deel Deze Pagina