Mijn dochtertje is morgen 4 maanden. Ze heeft tot nog toe volledige borstvoeding gehad. Ik had melk in overvloed, vooral de eerste drie maanden. Maar de laatste weken heeft ze slecht gedronken. Nu was ze ook niet zoveel gegroeid, dus ben ik gaan kolven om te kunnen zien wat ze binnen krijgt. Tot mijn verbazing kom ik nu niet verder dan 110 cc! Terwijl ik 2 maanden terug met gemak 150-170 cc kon kolven. Dus ze heeft nu natuurlijk veel te weinig. Gisteren heb ik om de 2 uur gekolfd om te proberen weer meer melk te krijgen, maar tot nog toe zonder resultaat... Probeer het vandaag nog een dag, maar zelfs na 4 uur heb ik niet voldoende bij elkaar voor een volledige voeding. Zo jammer! Volgende week moet ik weer aan het werk, maar ben zo bang dat het niet meer lang gaat lukken om haar zelf te voeden.... Iemand tips? Of heeft iemand dit ook gehad rond deze periode? Als het nog even kan, wil ik haar nog wel borstvoeding blijven geven, maar ze moet natuurlijk wel voldoende krijgen!
Ik zou je dochter wat vaker aanleggen als ze dat wil. En dan na de voeding weer kolven. Zij krijgt er waarschijnlijk wat makkerlijker de melk uit en misschien wat meer. En op die manier stimuleer je je productie goed. Het kan wel even duren voor het weer opkrikt. Misschien 's avonds clusteren met kolven als je dochter slaapt? Dus even elk kwartier even 5 min. ofzo kolven? Als ze 's nachts doorslaapt, zou ik 's nachts een keer kolven. Dat werkt erg goed voor je productie. Hier sliep ze 's avonds al snel door en heb lange tijd 's avonds laat nog weer gekolfd. Rond 4 maanden hebben de meeste moeders vaak een dip dus erg raar is het niet. Geef het even de tijd en denk zelf goed om je rust, goed eten en drinken.
Eens met Red88. Je dochter drinkt effectiever als dat een kolf kan kolven. Dus aanleggen + extra kolven. Rond 4 a 5 maanden staat bekend om de productiedip. Je zou na de ochtendvoeding extra kunnen kolven, een paar keer tussendoor en als je kindje slaapt bijvoorbeeld. Een paar dagen volhouden en dan komt het hopelijk weer helemaal goed! Als je straks werkt dan is de kans groot dat je kindje 's avonds wat meer gaat clusteren, om je productie te reguleren.
Ohja, wellicht overbodig; maar je kindje bij 4 maanden bijvoeding gaan geven werkt straks natuurlijk negatief op je productie!
De groei stageneert ook na verloop van tijd, net als hierboven gezegd wordt drinkt een baby meer dan dat jij kunt kolven. Als jouw kindje tevreden en vrolijk is met voldoende plasluiers dan zou ik me daar niet te druk over maken, als ik jou was.
Dank jullie voor de reactie! Ik ga het zeker niet direct opgeven. Juist aan de 'slechte' plasluiers merkte ik dat ze te weinig kreeg, soms 3 luiers achter elkaar leeg... Ik zal inderdaad 's avonds eens gaan clusteren met kolven. En als ze overdag toch wakker is, maar wat vaker aanleggen. Dan hoop ik alleen niet dat ze dan haar ritme kwijtraakt! Ik ga ervoor!! Ik vind het zo zonde als we nu met de borstvoeding zouden moeten stoppen... We genieten er nog zo van!
De aanhouder wint! Ik heb ook de bekende 4 maanden productiedip gehad en heb nooit gekolfd. Het is ook geen goede graadmeter. Als ik dag dat de luiers droog waren, legde ik gewoon aan op mijn verzoek. Zo veel mogelijk live voeden. Extra drinksessie inlassen en lekker laten clusteren. Het regelt zichzelf allemaal wel; geen paniek!
Heel normaal. Rond deze leeftijd heb je meestal ook weer regeldagen, waardoor de productie weer stijgt. De eerste weken na de geboorte wordt je melkaanmaak geregeld door de hormonen die bij de bevalling een rol speelden. Na een week of 10 a 12 wordt de productie vraaggestuurd: je borsten maken zoveel als je kind vraagt. Rond die tijd stoppen ook vaak problemen rondom overproductie en lekkage. Als je straks gaat werken hoef je je echt geen zorgen te maken over de hoeveelheid die je kolft hoor! Nus kolf je naast de voedingen die je kind drinkt, dus extra, straks onder werktijd kolf je i.p.v. een voeding die je kind drinkt. Je haalt met kolven vaak het meeste uit je borst als je na de eerste ochtendvoeding kolft. In de nacht maken je borsten het meeste melk (daarom zijn nachtvoedingen zo belangrijk), als je een uurtje na die eerste voeding kolft heb je vaak de meeste opbrengst.
Ondanks veel pogingen krijg ik mijn productie niet omhoog! En nu heeft mijn meisje zelf ook nog besloten niet meer aan de borst te willen drinken! Wat vreselijk jammer!! Ben er eigenlijk ook best verdrietig om... Ik blijf het nog wel even proberen, maar ik wil geen strijd met haar hebben omdat IK wil dat ze aan de borst drinkt. Bah, ik genoot nog zo van die momentjes met haar...
Ik denk dat je dochtertje gewoon niet snel genoeg melk krijgt en daarom niet wil. Dan is kolven wel noodzaak om de productie gaande tw houden. Dat is echter niet met een paar daagjes gepiept, zeker rond de 4 maanden kan dat echt wel even een week of 2 weken (en soms langer!) duren.... Weet niet of je de TSR nog goed voelt, maar als die weg is, zou je syntocinon-spray kunnen vragen aan je huisarts. Daarmee heb ik toen de 4-maandendip overleefd....
Als je je productie niet meer zelf omhoog krijgt kun je domperidon tabletjes slikken. Hier was de 4 maanden dip ook echt een ramp met een weigerende dochter als gevolg; na 1 dag domperidon (2 tabletjes per dag slikte ik) merkte ik al verschil. Heb dat een paar maanden geslikt en kon er daarna probleemloos weer mee stoppen. Was hier echt de uitkomst want verder werkte niets. Ze zijn vrij verkrijgbaar bij de apotheek.
Oke, werken die middeltjes ook als ze echt niet wil happen? Ze pakt de tepel echt helemaal niet meer... Gisteravond heeft ze aan één kant gedronken. Hier heb ik dan ook dubbel van genoten, maar de andere kant pakte ze al niet. En vanmorgen wilde ze ook niet. Ze wordt zo verdrietig dat ik me begin af te vragen voor wie ik door wil zetten... Zij vindt het blijkbaar niet fijn meer.
Heb je een kolf? Dan kun je nu vast even vlak voor je aanlegt kolven zodat de melk al toeschiet. Dit borstweigeren zie je vaak als kind vindt dat het te lang op de toeschietreflex moet wachten. Je kunt daarvoor inderdaad ook heel goed syntocinon gebruiken (via huisarts). Soms is het ook tijdelijk omdat bijvoorbeeld door het op gang komen van je cyclus de melk wat anders smaakt.
Hier was dat ook zo maar puur frustratie omdat er geen melk kwam. Wat ik hier deed: niet opgeven zolang ze niet gedronken had, maar met haar rondlopen, kalmeren, liedjes zingen, net zolang tot ze wel weer wilde happen en drinken. En 's nachts ging het wel altijd goed omdat ze dan niet zo gefocussed was op de melk die al dan niet kwam. Ik heb echt veel baat gehad bij domperidon.
Ze heeft vanmiddag wel bij mij gedronken! Wat geniet ik nu extra van die momenten. Als ze echt niet wil, krijgt ze een flesje met borstvoeding. Ik kijk even aan wat ze gaat doen en anders ga ik het afbouwen. Ik leg mijzelf nu te veel druk op, wil te graag dat het weer lukt en ik merk dat mij dat onrustig maak. Dus ik geef nog niet op, maar leg me er wel bij neer als ze het niet meer goed oppakt. In ieder geval bedankt voor jullie tips en adviezen!