Borstontsteking tijdens afbouwen borstvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Anna71, 9 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anna71

    Anna71 Actief lid

    31 jul 2008
    269
    0
    0
    Hallo Ilse,

    Ik heb je al eerder een vraag gesteld over het verminderen van mijn melkproductie. Ik heb op jouw advies het homeopathische middel gehaald en ben het gaan gebruiken.

    Afijn, ik ben dus verder gegaan met afbouwen van het afkolven van mijn borstvoeding.
    Drie weken geleden ben ik gegaan van om de 8 uur kolven naar om de 12 uur kolven.
    Dit ging op zich redelijk maar nu (ik heb veel tepelkloven, blaren etc op mijn tepels) ben ik bezig met de overstap naar 1x per dag kolven.

    Vorige week donderdag ben ik daarmee begonnen na overleg te hebben gehad met mijn huisarts. Zij heeft Dostinex voorgeschreven om de borstvoeding te stoppen maar ik wil het graag proberen zonder de stoot hormonen. Zij heeft trouwens de gynaecoloog gebeld om advies voor mij en hij zei dat ik gewoon moest stoppen met kolven. Een paar dagen ongemak maar dan zou het over moeten zijn.

    Nou, zo werkt het dus niet!
    Donderdagavond heb ik niet gekolfd waardoor ik 's nachts zeer slecht heb geslapen en vrijdagochtend ruim een uur bezig was om mijn borsten leeg te krijgen. Links ging erg moeizaam omdat deze borst zo enorm vol zat en enorm op spanning stond.
    Vanaf vrijdagavond ben ik 's avonds de spanning eraf gaan kolven om de volgende ochtend de borst geheel leeg te kolven.
    Tot gisterenochtend ging dat goed maar vanochtend werd ik wakker met een zeer beurs gevoel in mijn borsten. Ik moest ook 1 uur en een kwartier kolven om ze leeg te krijgen, zo moeizaam ging het.

    Ik heb de huisarts gebeld (had er hoofdpijn bij en als mijn dochtertje ook maar in de buurt komt van mijn borst dan kan ik het wel uitgillen van de pijn (en ik ben een harde tante hoor!) en zij heeft aangeraden om penicilline te gaan slikken.

    Nu is mijn vraag de volgende:

    Ik wil dolgraag van het afkolven/borstvoeding af. Een ontsteking zie ik niet zitten maar mijn borsten weer 's ochtends en 's avonds leegkolven zie ik ook niet zitten omdat ik dan het gevoel heb nooit van die borstvoeding af te komen.

    Dostinex gebruiken zie ik ook niet zitten vanwege de nadelen van het middel.

    Kan ik de penicilline nu gaan slikken en toch verder gaan met 1x afkolven per dag of tenminste anders 's avonds nog de spanning eraf te halen?
    Of raad je me aan om weer 's avonds en 's ochtends af te kolven?

    Ik begin er zo onderhand radeloos van te worden, op de een of andere manier begrijpt mijn lijf niet dat het minder melk hoeft aan te maken.

    Alvast bedankt voor het meedenken.
    Anna
     
  2. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hoi Anna,

    Jeetje wat een narigheid, ik snap dat je er helemaal klaar mee bent. Ik baal ervan dat jouw mail er bij het benatwoorden van de hele serie nog is blijven liggen. Hoe is het nu met jullie?

    Het alternatief wat ze je voorhouden (dostinex of enorme stuwing) is ook niet echt aantrekkelijk.

    Probeer nog heel even de moed erin te houden. Het afbouwen was al goed bezig. Blijkbaar ging het nog goed toen je 2 keer per dag kolfde. De overstap naar 1 keer was misschien teveel van het goede voor dat moment.

    wat je beschrijft klinkt als een borstontsteking. Een antibiotica kuur is wel aamn te raden. Zeker ook omdat je schrijft dat je erg veel last van de tepels hebt. Wat me overigens wel verbaast omdat kolven daar de oorzaak niet van mag zijn. Tenzij er met het kolven iets niet lekker loopt. Misschien vacuum te hard, kolfstuk te groot of juist te klein. Te lang kolven.

    Afijn, daar schiet je nu niets mee op.

    Probeer nog heel even goed naar je lijf te luisteren. Misschien dat je 1 keer goed leeg kolven moet doen en dan daarna kijken wanneer je borsten te vol worden en dan even de spanning eraf kolven.

    Ik vind het lastig om via de mail te kunnen zeggen zo of zo moet je het doen dan gaat het zeker goed. Het laastste stukje afbouwen is per vrouw zo verschillend hoe het lijf reageert op het afbouwen. De ene vrouw kan bij 2 kolfmomenten zo stoppen. De andere moet ook die laatste 2 erg zorgvuldig afbouwen.

    Koude kompressen kunnen verlichting geven. Wel warmte gebruiken voor het kolven.
    Ibuprofen kan je nemen tegen evt koorst en de ontstekingsremmende werking.
    Nu je met die ontsteking zit/zat moet je even een pas op de plaats maken en even zorgen dat je borsten niet te vol worden.

    Heb je aldoor al last gehad van je tepels tijdens het kolven?

    Heel veel succes

    Ilse
     
  3. Anna71

    Anna71 Actief lid

    31 jul 2008
    269
    0
    0
    Hoi Ilse,

    Dank voor je reactie.
    Inmiddels zit ik met een flinke borstontsteking. Gisteren had ik een hele laag pus in mijn afkolfflesje liggen en dat voelt toch wel erg naar.
    Mijn borst doet op het moment minder pijn, maar de beurse plekken zitten er absoluut nog.
    Dinsdagavond kon ik het penicilline slikken niet langer uitstellen. Ik had enorme koude rillingen en had veel neiging tot overgeven.
    Ik ben vanaf dinsdagavond dus weer bezig met de linkerborst helemaal leeg te kolven omdat die ontsteking 'weg' moet.

    Feit blijft wel dat ik nog steeds de stap wil zetten tot afbouwen, ik ben het zo zat allemaal.

    De pijnlijke tepels heb ik vrijwel mijn hele periode van afkolven gehad. Lagere stand met kolven geeft geen verschil dus waar het aan ligt, dat weet ik niet.
    Ik hou het de laatste periode ook nog wel uit.

    Ik heb nog wel een vraag voor je. Wat is aan te raden, de gehele kuur mijn borsten helemaal leeg kolven of denk je dat ik vanaf zondag ofzo 's avonds weer mijn borsten half leeg kan kolven?

    Misschien is het een beter idee om het kolven, ipv 's avonds half leeg te kolven en 's ochtends helemaal leeg kolven, te veranderen in om de 16 uur kolven en na een periode om de 20 uur kolven ofzo?

    Heb jij trouwens ervaring met het gebruik van dostinex en het stoppen van de borstvoeding?
    Je hoort best wel nare berichten over het medicijn en daar schrik ik wel van.

    Groet en alvast bedankt met het antwoorden van mijn mail.
    Anna
     
  4. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi Anna,

    Hoe is het nu met je?
    Ik denk dat zolang je de ontsteking nog hebt en de kuur nog volgt je toch even moet slikken en de borsten goed legen op de manier waarop dat goed ging: 2 x per dag. Dan is het maar even niet anders, maar je moet je lijf wel de kans geven te herstellen. Dan gaat het afbouwen waarschijnlijk daarna met minder risico.

    Ben je nog bezig met de kuur? De beurse plekken die je beschrijft kunnen nog wel even zo aanvoelen, je borsten hebben nogal wat te verduren gehad! petje af hoor, dat je zo goed bezig bent.

    Ik heb zelf niet zo veel ervaring met dositinex, en heb ook zo snel even geen zicht op de bijwerkingen. Ik denk dat het met name belangrijk is dat gebruik ervan geen contra-indicatie heeft met enig ander geneesmiddel wat je neemt. Dit zal de huisarts in overweging hebben genomen neem ik aan. Als het echt een heel omstreden middel was, zou het waarschijnlijk niet in NL op de markt voorgeschreven mogen worden... Verder is het echt iets wat je zelf moet beslissen. Eieren voor je geld kiezen?

    Succes met je keuze!
    Heidi Margit
     
  5. Anna71

    Anna71 Actief lid

    31 jul 2008
    269
    0
    0
    Hallo Margit,

    Inmiddels is de kuur op en voelen mijn borsten weer beter aan.
    Ik heb besloten om in ieder geval de komende twee weken nog 2x per dag te kolven. Ik wil mijn borsten de kans geven om goed te herstellen want deze borstontsteking was wel een zware.
    Daarna ga ik maar een periode heel erg weinig drinken en intensief het homeopathische middel slikken.
    Mocht mijn lijf dan nog niet het signaal oppikken en minder melk aan gaan maken dan ga ik wel serieus nadenken om de Dostinex te gaan gebruiken.
    Ik ga daarmee wel een dot hormonen mijn lijf inpompen en daar ben ik in principe op tegen. Maar zoals je zegt: je moet op een gegeven moment wat en aangezien ik een veeleisend kindje heb (wat veel aandacht vraagt) is het niet altijd gemakkelijk om te kolven.

    Bedankt voor het meedenken.
    Anna
     
  6. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Anna,

    wat goed van je dat je de draag weer oppakt na zo'n heftige borstonsteking. Dat je even tijd neemt om je lijf te laten herstellen.

    Je gedachten kan ik wel volgen alleen moet je echt wel genoeg blijven drinken hoor!

    De hoeveelheid die je drinkt heeft geen effect op hoeveel melk je produceert. Je lijf heeft 2 liter vocht nodig. dat is belangrijk, door minder te drinken geef je minder aan je lijf. De hoeveelheid melk wordt er niet minder door.

    Melk wordt uit je bloed gemaakt. Als je veel drinkt heb je niet ineens meer bloed en dan meer melk.......snap je.....

    Succes

    Ilse
     
  7. Anna71

    Anna71 Actief lid

    31 jul 2008
    269
    0
    0
    Hallo Ilse,

    Ik weet niet of het goed van me is, ik zie het meer als: ik heb geen andere keus. Ik zit niet te wachten op nog meer problemen met mijn borsten en het kolven is minder erg voor mij dan de borstontstekingen.

    Ik heb vaker gehoord dat de hoeveelheid die ik drink geen effect heeft op mijn hoeveelheid borstvoeding die ik produceer, maar mijn ervaring is anders.
    Moet je er wel bij vertellen dat ik normaal op een dag (ook als ik geen borstvoeding geef) rond de 4 liter drink. Vroeger vaak last gehad van blaasontsteking en sindsdien drink ik dus veel.
    Als ik minder ga drinken dan zal ik nog aan de 2 liter per dag komen, dus daar geen zorgen over.

    Afijn, Senna is volgende week 5 maanden en mijn plan is om de laatste maand heel rustig af te bouwen. Wellicht 20 cc per week minder kolven per kolfbeurt? Op deze wijze krijgt Senna dagelijks borstvoeding uit de vriezer en borstvoeding vers uit de borst. Bovendien kan ik dan langzaam afbouwen en hoop ik geen borstontsteking te krijgen.
    Het is wel jammer dat Senna een vrij 'veeleisend' dametje is want anders had ik nog wel een aantal maanden kunnen en willen kolven.
    Het geeft een kick om te zien hoe mijn meisje groeit op mijn melk.

    Bedankt voor al je goede raad.
    Anna
     
  8. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Anna,

    Ohhh, dat je normaal heel veel drinkt verklaart wel veel. Dan is het goed als je wat minder drinkt.

    Wat je zelf voorstelt, om steeds 20 cc minder te kolven is heel goed. Dan bouw je het laatste echt geleidelijk af. dat is goed voor je borsten en ook voor je eigen verwerken zeg maar. Ik proef in je laatste zin dat je best langer door had willen gaan als de omstandigheden anders waren geweest.

    Blijf vooral genieten van je meisje die toch al wel 5 maanden op jouw mamamelk is gegroeid!

    Ilse
     

Deel Deze Pagina