borstontsteking. wat te doen?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by frummelk, Mar 17, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. frummelk

frummelk Fanatiek lid

Oct 2, 2012
    2,309
    0
    36
    in het midden...
    Sinds gisteren een borstontsteking. Direct gestart met antibiotica.
    Harde rode plekken in de borst en vannacht hoge koorts (bijna 40 graden)
    Overdag nog milde koorts, 38.1
    Ik krijg de plekken er alleen niet uit. Ik kolf want kan baby door de tepelkloven en de ontsteking niet meer aan de borst verdragen.
    Ik heb een warme pamper tegen de borst en kolf daarna. Er komt dan bijna niks uit.
    Wat kan ik nog meer doen?

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoe is het nu? We zijn 3 dagen verder...

Na dat de ontsteking voorbij is kan het nog best even gevoelig blijven. Dat de melkstroom snel op gang komt kan dan heel erg helpen: voorverwarmen inderdaad, en probeer te stimuleren dat de melk stroomt. Evt. vraag je een oxytocine spray aan je huisarts (dat heet syntocinon en gebruik je als neusspray op het moment dat je aanlegt of kolft)

Het is normaal dat je bij ontsteking minder produceert: door pijn en stuwing bijvoorbeeld. Hoe wil het nu lukken?

Grote vraag is natuurlijk hoe je aan die vervelende ontsteking kwam: zie je een mogelijke oorzaak? Dan kun je voorkomen dat het zich nog eens voordoet. Verder: rust, rust, rust en blijven voeden. Zorg goed voor je zelf en ga niet te snel weer in actie.

Beterschap!

Share This Page