Borstvoedingsperikelen rond vier maanden

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Chantico, Dec 7, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Chantico

Chantico Niet meer actief

Hoi lactatiekundigen,

ik heb weer een onzeker weekje met de borstvoeding. Is er rond 4 maanden ook weer een regelperiode?
    Ik heb het gevoel dat er niet genoeg melk uit m'n borsten komt. Nu heb ik dat al wel eerder gehad en dat ging meestal na een paar dagen / week weer over. Toch ben ik ook nu weer onzeker.
    Ik leg m'n dochtertje de afgelopen dagen zo vaak aan als ze wil, ook als er geen melk meer in lijkt te zitten. Ik hoop dat m'n borsten daar weer wat actiever van gaan worden.

Omdat ze niet heel hard groeit (vanaf de geboorte tot 3,5 maand van 3320 naar 5270), begin ik me af te vragen of ik wel moet blijven vasthouden aan mijn ideaal om zes maanden volledige borstvoeding te geven. Als het voor haar niet voedzaam genoeg is, dan is het toch beter om over te stappen, ipv vol te houden omdat ik het zo leuk vind en het zo gezond zou zijn...
    Mocht mijn borstvoeding inderdaad niet voedzaam genoeg blijken en ze daardoor niet zo hard groeien, gaat ze dat dan inhalen als we gaan bijvoeden / overstappen op flesvoeding, of is er dan een blijvende achterstand ontstaan?

Ik geef het nog een week, maar als het zo moeizaam blijft gaan, dan moet ik toch iets anders gaan verzinnen. Mocht het zover komen, is het dan een idee om één voeding per dag te vervangen door kunstvoeding? Ik dacht zelf aan die van 16.00 of 19.00 uur. En moet ik dan wel kolven op die tijd om de productie toch te stimuleren?

Is het eigenlijk normaal dat kindjes van vier maanden nog om de drie uur aan de borst willen? Moet ik dat inmiddels niet weten op te rekken naar om de vier uur? Soms probeer ik het, maar Ise houdt het bijna nooit zo lang vol.

En een angstvisioen: kunnen kindjes kunstvoeding lekkerder vinden dan moedermelk en dan helemaal niet meer aan de borst willen? Uiteindelijk, als ik het haal, wil ik na de zes maanden afbouwen naar een situatie dat ik alleen de ochtend- en avondvoeding nog uit de borst geef en de rest kunst. Maar ik ben bang dat als ik nu met één flesje kunstvoeding per dag begin, Ise de borst misschien wel helemaal gaat weigeren...

Ik dacht dat ik na vier maanden wel wat zelfverzekerder zou zijn geworden, maar ik blijf me onzeker voelen over of mijn melk wel goed genoeg is voor ons meisje.
    Nu ga ik me maar eens klaarmaken om onder de wol te kruipen. Maar eerst nog even voeden. Hoop dat ze er wat uit krijgt...

Alvast bedankt voor jullie tijd,
    Chantico

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo onzekere mama,

Ik kan me je onzekerheid helemaal voorstellen meid. De periode waarin je zit is overigens wel een bekende. Vele moeders ervaren rond 4 maanden dat ze minder productie hebben. Er spelen veel dingen. Je borsten weten precies wat ze moeten geven. Tussen de voedingen in worden ze niet meer zo vol. Jebt zelf het idee van "een slappe hap" om het maar zo te zeggen.

Ook pakken veel moeders rond die tijd hun normale leventje weer grotendeels op wat meer drukte en dus minder rust met zich meebrengt. Vaak zijn moeders weer aan het werk of druk met van alles. Dat geeft ook wel wat daling in de melkproductie. Ook kan het TSR minder heftig zijn, sommige vrouwen voelen het ook niet meer zo toeschieten als in het begin. dat is normaal en wil niet zeggen dat de melk niet meer komt. Daarnaast lijken veel kindjes snel klaar/minder geinteresseerd. Dat komt door de leeftijd. Ze worden sneller afgeleid en soms moet je je echt even terugtrekken om in rust te voeden.

Als je overweegt om 1 voeding te vervangen door flesvoeding dan hoef je je geen zorgen te maken dat ze FV lekkerder vinden. (even onder ons...voor zover dat op een forum kan) maar flesvoeding is niet echt lekker. MM is zoet en veranderd bovendien steeds van smaak.

Haar gewichtsverloop is niet extreem hoog maar ook niet erg laag. Even omgerekend komt ze globaal net iets meer dan 100 gram per week aan. Dat is prima. Belangrijk is dat ze een mooie lijn blijft volgen. Dan maakt het niet uit of die lijn hoog of wat lager loopt.

Als je twijfelt over de hoeveelheid voeding dan kan je altijd proberen na een voeding (doe dat bijvoorbeeld 2 keer per dag) de borsten nog eens helemaal leeg te kolven. Dat geeft je lijf een extra seintje om net even wat meer te maken. Die vette melk die je kolft kan je dan nog extra geven aan Ise.

Ik hoop dat je er wat mee kan.
    Succes

Ilse

3. Chantico

Chantico Niet meer actief

Hoi Ilse,

heel erg bedankt voor je reactie! Ik voel me weer meer gesterkt om vol te houden. Fijn dat de slappe hap een bekend fenomeen is!
    Dat kolven na elke voeding is wel een idee, zeker omdat er dan geen druk op zit om te ‘moeten presteren’.
    Ik ga morgen op het consultatiebureau nog eens praten over de mogelijkheden om bv en kv te combineren. Ik hoop dat haar gewicht mooi op de lijn zit, dat zou me veel vertrouwen geven.

Als ik één voeding vervang door kv, moet ik dan wel kolven op dat tijdstip? En kan ik dan het best een voeding midden op de dag kiezen, of juist bijvoorbeeld de late voeding (tussen 22.00 en 23.00 uur)?
    Ik hoop uiteindelijk met zes maanden te gaan toewerken naar dat ze hapjes en evt. kunstvoeding krijgt overdag en om 7.00 en 19.00 uur een borstvoeding. Die voedingen moet ik dan nu zeker in tact houden, ook al is het vaak juist de voeding van 19.00 uur waar ze heel onrustig op slaapt ’s avonds. Vanavond heeft ze bijvoorbeeld ook weer om 18.30, 19.30, 20.00 en 21.00 uur gedronken en dan denk ik dat ze straks zelfs nog wel wat nodig heeft om de nacht echt goed in te gaan…

Ik ben zo blij met dit forum, jullie lactatiekundigen doen echt supergoed werk hier! Heel erg bedankt daarvoor!

Chantico

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Chantico,

Als je 1 voeding door KV gaat vervangen dan moet je voor jezelf afwegen waarom je dat doet, als het is omdat je twijfelt over de productie, dan is het goed om dat voedingsmoment wel af te kolven. Zo hou je de productie hoger en wat je afkolft kan je nog extra geven. Jek an kiezen voor de voeding die het minst fijn verloopt. Vaak is dat die van eind van de middag. Alhowel er ook iets voor te zeggen is om een moment te kiezen waarop je het kan opbrengen om te gaan kolven. In dat geval kan je bijvoorbeeld die van eind van de avond. De kans bestaat dat ze die zal gaan overslaan, Met kolven houdt je dan die voeding nog in stand (als voorraad of als extra).

Echt een voorschrift is daar dus niet voor.

Als je de voeding laat vallen om zo straks ook makkelijker af te bouwen dan hoef je niet te blijven kolven (dan neemt de producite dus wel wat af) Kies dan voor de minst lopende voeding.

Succes en als je nog vragne hebt dan horen we het wel weer.

Ilse

Share This Page