waneer kolven voor voldoende melk.

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by maaike1977, Dec 12, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. maaike1977

maaike1977 Actief lid

Apr 10, 2009
    308
    0
    0
    Hallo Ilse,

Het volgende, mij dochtertje heeft helaas nooit de borst gepakt. Eerst deden we "finger feeding" en dat ging goed, maar om dat nou te blijven doen was geen optie. We dachten eerst aan een tekort tongriempje en die is na 5 dagen ook doorgeknipt. Helaas heeft dat niet mogen baten. Ik bleef bij elke voeding de borst aanbieden en ze wild eook wle, maar ze liet de tepel losglijden. Uiteindlijk heb ik ( met verdriet) besloten om het te laten voor wat het is en heb ik met de kraamverzorgster besloten om een fles tegeven. ( daarvoor ook eerst nog voor de fles borst aangeboden en tussendoor ook..maar hielp ook niet) De Fles pakte ze gelijk en ze drinkt dan ok heel goed. Heb zelfs ook tepelhoedjes geprobeerd..maar dat ging helmaal niet. De kraamzorg was toen al afgelopen en ik heb misshcien niet goed "geleerd" hoe ik met die dingen om moet gaan. Maar goed nu gaat het prima aan de fles gelukkig en daar zitten ook voordelen aan.

Dat de kraamzorg er was kolfde ik dus gewoon elke voeding. Ze had mij geleerd om gewoon een borst uit te kolven. Dus 8 voedingen=8x kolven...wel vermoeiend maar ik heb het er echt voor over.

Nu ging dat in het begin en eigenlijk tot een week geleden gelijk op, wat de melkproduktie per borst. Maar sinds vorige week kolf ik dus de nachtvoeding niet meer. Gewoon om ook aan mijn slaap toe te komen. Gevolg de volgede dag flinke gespannen borsten, maar niet pijnlijk. Kolfde ze dan ook alle 2 af. Maar nu is het zo de afgelope week dat mijn linkerborst veel meer moeite heeft om orst er melk uit telaten komen. Met rechts heb ik in een mum van tijd 150-200 cc Maar die linker daar ben ik echt een half uur meebezig en heb ik net aan 120cc. Gisteravond zelfs 80cc.

Moet ik nu die linkerborst extra tussendoor afkolven om daar de melk produktie op gan te krijgen?? Ik kolf nog steeds 1 borst per voeding nu.

Ik heb nu na de nacht ook totaal geen gespanne borst. Terwiijl de rechter dat wel is.

Ik heb vanmijzelf flinke borsten en ik heb geen zin dat de ene straks veel verschilt met de andere ( zodra ik geen BV meer geef)

Ik hoop dat je mijn verhaal begrijpt....:)

Met vriendlijke groeten,

Maaike

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo maaike,

Ik begrijp je verhaal volledig.

Om rust te brengen in een toch al drukke dag met zo'n kleintje wil ik je voorstellen om het kolven los te gaan zien van het voeden.

Welke kolf gebruik je om te kolven?

In jouw situatie, wanneer je fulltime kolft, is een goede kolf onontbeerlijk. Mijn voorkeur gaat uit naar een dubbelzijdige kolf. Enerzijds omdat daarmee de melkproductie het beste wordt gestimuleerd en omdat je beide borsten tegelijk kan kolven.

Ik zou je ook willen adviseren om vanaf nu elk kolfmoment beide borsten te gaan kolven. Met een dubbele kolf ben je dan nog steeds met 10-15 minuten klaar.

Je vraagt dan wel beide borsten melk wat ook resulteert in aanmaak in beide kanten.

Als je nu op steeds 1 borst per keer blijft zitten dan loop je over een paar weken tegen een grens aan. Roos gaat dan meer vragen als dat jij kan maken.

daarnaast is het een bekend fenomeen dat wanneer moeders langer dan 6 weken fulltime kolven ze een dip in de productie ervaren. Als je dan al krap zit wordt het kolven steeds stressvoller.

Ik zou kiezen om niet 8 keer te kolven, dat trek je niet.
    Als het je lukt om overdag tot je naar bed gaat 4 of 5 keer te kolven is dat al heel mooi. De nacht...tja......voor de productie is het goed maar ik zou in jouw situatie gewoon kijken hoe het gaat. Slaap lekker en als je toevallig wakker wordt of wakker bent voor een voeding dan kan je altijd even kolven. Al is het maar 5 minuten. Ik zou er geen wekker voor zetten.

Als je weer meer gelijk wilt komen dan kan je de minder volle kant wat vaker aanspreken.

Heb je zo al wat aan het antwoord? Heb nu even geen tijd meer om verder te tikken. Manlief komt thuis....

Succes

Ilse

3. maaike1977

maaike1977 Actief lid

Apr 10, 2009
    308
    0
    0
    Hallo Ilse,

Ik gebruik de enke kolf van avent. Die is toch prima?

Begrijp ik het nu goed als ik met mijn iegen kolf blijf kolven ik nu ongeveer 5x 15 min per borst moet gaan kolven? dus 5x een half uur kolven totaal? En als ik dus meer melk wil produceren moet ik dan de lnikerborst bijv 6x doen??

Nu is het zo dat ik dus kolf voor de volgende voeding..hoe ga ik dat dan met 5x doen?? Als ze dan op 7 voedingen zit...soms 8.

Ik heb nog wle een "oude" kolf liggen van medela ( zeg ik dat goed) zou ik die dan als zijnde "dubbelzijdige" kolf moeten gebruiken.

O ja wat ik je nog wilde vragen, ik mis op bijde kolven dus het "sillecone massage kussnetje" Is dit onderdeel erg van belang?

Dank je voor je snelle antwoord!

Groeten

Maaike

4. maaike1977

maaike1977 Actief lid

Apr 10, 2009
    308
    0
    0
    Ik ben dus vandaag begonnen hoe jij het zei. De ene borst 15 min en de andere ook. Hal er dan nu genoeg uit voor 2 voedingem. totaal 300 cc. Mara de linker geeft dan "maar 120" en de rechter dus 180.

Nu red ik dat dus gewoon voor 2 voedingen en heb ik aan ongeveer 5x kolven genoeg. Maar wat nu als Roos straks veel meer gaat drinken ( elke week komt er inprienciepe 10cc bij toch?) Dan heb ik op ene gegevend moment niet meer genoeg voor 2 voedingen..Of heeft ze dan nog maar 5 voeidngen per dag nodig...

Pff ik vind het zo moeilijk./ingewikkeld...

Met mijn zoon was het zo makkelijk...die legde ik aan en die dronk gewoon tot dat ie er genoeg van had...geen gedoe met CC's....

Nu kolf ik dus op jouw advies 15 per bosrt af, maar kolf ze dus niet leeg nu. Is de kans op borstontstekingen dan niet erg groot? En Krijgt Roos wel de beste melk naar binnen? Want de achtermelk daar zitten toch de m,eeste voedingswaarde in???

Een hoop vragen weer...:)

5. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HAllo,

Ik antwoord je later uitgebreid verder maar om even een onduidelijkheidje te verhelpen toch wel even snel een antwoord.

Die 15 minuten die ik noemde is niet een tijd waar je niet overheen mag. Natuurlijk kolf je zolang totdat de melk niet meer stroomt. Bij de meeste vrouwen stroomt de melk niet meer binnen die tijd.... vandaar. Het is wel zo dat je er altijd een drupje uit blijft halen maar op een bepaald moment moet je echt meer moeite doen om er druppels uit te krijgen, dan ben je klaar.

Met kolven werkt het eigenlijk hetzelfde als met aanleggen. Als je meer/langer kolft dan wordt er ook meer gemaakt, net als wanneer je alleen zou aanleggen. Als je steeds beide borsten kolft zal de productie ook hoger worden. Hoger als wanneer je om en om 1 borst kolft. Stel je kolft om de 4 uur, dan wordt bij 2 borsten kolven elke 4 uur melk gevraagd (en dus gemaakt) kolf je maar 1 borst per voeding dan maakt 1 borst pas voor over 8 uur een voeding aan. Door beide borsten te kolven creeer je dus meer vraag en dus meer productie. Als je nog volle borsten hebt dan mag je dus best wel doorkolven, zeker als er nog echt veel melk uit spuit.

De kolf die je hebt is prima. Mocht je meer tijdwinst willen hebben dan kan je overwegen om dubbel te kolven. Ook het aantal keren kolven wat ik noemde is geen moeten maar een kwestie van kijken hoe het het beste in jouw dag kan worden ingevuld. hoe vaker hoe beter maar het moet wel werkbaar blijven! Probeer het los te zien van de voedingsmomenten omdat je dan alleen nog maar met voeden bezig bent.

Ik hoop dat ik het verhaal een beetje genuanceerd heb en dat je er mee uit de voeten kan.

Op de avent hoort wel het syliconen stuk. Het is niet zo belangrijk dat de kolf niet meer werkt maar soms kolft het wat makkelijker. Sommige vrouwen halen het er juist uit omdat anders het schild niet goed past. Bij medela zit dat stuk er niet in en heb je alleen een hard borstschild.

Succes, meid je red het best!

Ilse

6. maaike1977

maaike1977 Actief lid

Apr 10, 2009
    308
    0
    0
    Ilse dankje wel voor je lieve reactie!

Het gaat vast lukken! Volgens mij is het me nu duidelijk!;) En anders kom ik er weer op terug! Zal je volgende week wel even een update geven!:D

Maaike

7. maaike1977

maaike1977 Actief lid

Apr 10, 2009
    308
    0
    0
    Hoi Ilse..toch nog even een vraag...

Roos zit nu op 7 a 8 voedingen. En ik wil zeg maar elke 5 uur kolven. Zou dus vandaag bijv zijn om:

08:00 uur
    13:00 uur
    18:00 uur
    23:00 uur

Is dat ok? Ik heb dat gister ook gedaan en die linkerborst geeft steeds minder melk lijkt wel. Zou ik dan bijv de linkerborst ergens nog tussendoor moeten doen? Heb ik dus gister ook gedaan en toen kreeg ik er daarna amper 40 cc uit. Ik dacht we doen het wel even...
    Tot hoeveel bouw je het eigenlijk op per voeding? Nu is het elke week 10 cc erbij, maar is dat tot max 200 cc of meer???

Nu haal ik als ik mazzel heb uit totaal 2 borsten 300 cc. Is dan ongeveer max 100 cc links en 200 cc rechts. Maar als ze volgende week zeg maar naar de 160 gaat dan red ik dat niet met wat ik nu kolf....en daar krijg ik dus de kriebels van. Als links nou ook gewoon ff 200 cc was..zucht....

Ik was op internet al aan het zoeken naar kolfschema's oid..maar vind niets:(

8. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Wat mooi dat je in elk geval weer even op weg kunt.

Ik zou me niet te druk maken over de ml. Hoe meer je je daar op focussed hoe lastiger het kolven gaat.
    Als iklees hoeveel jij kolft, dan mag je daar best tevreden mee zijn. er zijn vele vrouwen die heel graag zoveel per keer zouden willen kolven!

Dat 1 kant meer produceert is wel iets wat we heel vaak zien. Bijna alle vrouwen hebben een betere en een mindere kant. Waarschijnlijk iets te maken dat 1 kant van je lichaam iets beter is ontwikkeld.

Als je live aan de borst voedt dan merk je dat niet zo maar met kolven is dat echt zichtbaar.

Ik dnek overigens niet dat het nodig is om per week steeds 10 cc bij de voeding erbij te doen. Bij kunstvoeding hebben ze wel mooie schema's met ook aardige volumes per voeding maar met BV is dat vaak net anders. Veel BV kindjes drinken veel vaker maar dan wel wat minder.

Als richtlijn kan je de regel gebruiken: lichaamsgewicht in kg x 150 ml = totaal volume per 24 uur. Stel dat Roos 5 kilo is dan kom je op
    750 ml. Deel je dat door 8 voedingen dan zou je rond de 95-100 ml per voeding doen. er zijn altijd kindjes die meer of minder drinken en
    Soms wordt er ook wel 170 in plaats van 150 ml gebruikt (dan zou je op 100-110 ml per voeding uitkomen).

belangrijk is dat er een mooie lijn in de groeicurve gevolgd gaat worden. BV groeicurves kan je vinden op: Groeicurves | Groeicurves voor iedereen

Succes

Ilse

9. maaike1977

maaike1977 Actief lid

Apr 10, 2009
    308
    0
    0
    Hoi Ilse,

Ok Top! Bedankt voor je antwoord. We gaan vrolijk verder! hahaha

Roos is gister ineens naar 6 voedingen gegaan, ipv 8. En ze drinkt dan iedere voeding minimaal 130. Dus dat gaat helmaal de goede kant op!

Dank je wel voor de link en bedankt dat je zo de tijd neemt om te antwoorden! Super!

Fijne feestdagen!

Groetjes

Maaike

10. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Fijn dat het nu allemaal goed lijkt te komen!

ga zo door en jullie ook fijne feestdagen!
    Ilse

Share This Page