bv bij 5,5 week

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door september08, 11 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Hallo Ilse,

Ik had even een vraagje over de voeding van mijn zoontje...
    Hij krijgt borstvoeding via de fles. (ik kolf volledig omdat de bv niet goed ging)
    Normaal is bv natuurlijk op verzoek, maar omdat ik niet weet hoeveel zou drinken ben ik gewoon begonnen met aanbieden.
    Kleine 2 weken geleden was hij 4 weken en dronk hij 120cc. De cb arts zei dat dit prima was voor zijn gewicht en groei.
    Toen 3950 en 53 cm, bij de geboorte 3150 en 49 cm.

Hij drinkt bijna altijd zijn flesjes leeg op 1 of 2 keer na vanaf hij de fles krijgt (5 wkn).
    Rond flestijd na 3 uur sliep hij vaak nog, dus heb ik hem laten liggen en zelf laten komen. Dit was na 4 uur, dus nu krijgt hij om de 4 uur voeding en de nacht soms 5 uur(bij 4,5 week).

De voeding heb ik toen maar iets opgehoogd, omdat hij een fles minder krijgt. Hij is vrij snel van 130 naar 140 en nu doe ik soms 150 in de fles. En nog steeds gaat hij altijd netjes leeg.
    Mijn vriend zei toen, misschien lust hij nog wel meer?

Maar mijn vraag is dus, tot hoever kan je gaan? Wil hem niet overvoeden, dat hij maar drinkt wat ik geef. Want hij redt het wel tot 4 uur later. Wat kun je het beste aanhouden?

2. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    stel ik een rare vraag of weet je het antwoord ook niet? dat ik geen reactie krijg?
    dan zou ik het ook graag willen weten, ga ik ergens anders de vraag stellen.
    Alvast bedankt.

3. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Op zich doe je het goed. Als je een voeding minder geeft en dan de rest iets verhoogd is dat al heel goed.

Er bestaat een richtlijn die je kan aanhouden om te bepalen hoeveel je kindje moet drinken. 150 ml x lichaamsgewicht in kg = totaal volume in ml per 24 uur. Dat deel je door het aantal voedingen.

Het is een richtlijn dus er zijn altijd kindjes die meer of minder drinken. Volg dus zeker ook je eigen gevoel.
    Let daarbij op voldoende plas en poepluiers. Is hij vrolijk en alert en wordt hij zelf wakker voor de voeding.
    Als dat allemaal zo is en volgt hij in de groeicurve een mooie lijn dan is het goed. Neem zeker ook mee hoe jullie zelf zijn. Zijn jullie beide klein en tenger verwacht dan niet dat hij in de bovenste lijnen zal zitten.

Hier kan je meer lezen over BV groeicurves: Groeicurves | Groeicurves voor iedereen

En om toch nog even op je laatste reactie terug te komen. Nee, je stelt geen rare vraag en ik weet het antwoord wel. Ik geef jou, net als iedereen anders een uitgebreid antwoord maar ik heb toevallig meer te doen dan 24 uur per dag achter de PC te zitten. Als je ergens anders je vraag wilt stellen moet je dat zeker doen. Als je echt direct antwoord wilt dan kan je het beste iemand bellen. Voor vragen over borstvoeding kan je ook heel goed bellen met de vrijwilligsters van VBN of LLL telefoonnummers kan je vinden op Borstvoeding.nl - Welkom op de site van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties

Ilse

4. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    bedankt voor je antwoord.
    Het was helemaal niet aanvallend bedoeld, maar dat is de onzekerheid.
    Als ik een rare vraag stel wil ik het graag weten.
    Wanneer je geen tijd hebt, begrijp ik dat goed want er worden zoveel vragen gesteld.
    Wilde gewoon weten waar ik aan toe was, anders moest ik idd verder hulp zoeken als het mij (persoonlijk) niet snel genoeg ging.
    Sorry als het een beetje lomp overkwam...

5. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

is al goed joh, 't was ook al een beetje laat toen ik antwoordde....

Onthoud dat geen enkele vraag dom of stom is. Als je onzeker bent is het soms net even nodig om (ook op simpele vragen) even een antwoord te hebben om zo weer op de rit te komen.

Succes en schroom niet te vragen wanneer je het niet meer weet!

Ilse

Deel Deze Pagina