Hoi allemaal, Ik ben 15 dagen geleden bevallen van onze dochter Milou. We hebben al een zoon van 17 maanden. Lekker druk dus, het houdt je van de straat zullen we maar zeggen Mijn vriend moet veel weg voor zijn werk, en uiteraard komt zijn rooster niet heel fijn uit. Hij is afgelopen maandag voor 2 weken vertrokken. Nu had ik wel verwacht dat mijn voeding wat terug zou lopen, maar zo veel??? Milou had van t weekend 3 a 4 uur tussen de voedingen. Nu komt ze dag en nacht om de 2 uur... (max.) 's Nachts werkt ze veel voeding weer naar boven om vervolgens weer door te slikken. Ik heb het hoofdeinde van het matras maar vast een beetje omhoog gezet. Nu weet ik dat ik rust moet nemen om de voeding weer op gang te krijgen. Hoe krijg ik dat voor elkaar als ze elke 2 uur komt? Daarnaast is de oudste ook van slag, die wordt 's nachts telkens wakker van het huilen van Milou... Heeft iemand tips?? Ik krijg trouwens veel hulp van vrienden en familie, maar dat is in de vorm van eten koken en stofzuigen Ze hebben geen voeding voor me... Alvast bedankt!!!
Meid toch, wat komt die trip rot uit zeg!! Weet je zeker dat je voeding teruggelopen is? Je kindje wordt ook gewoon ouder en heeft meer voeding nodig. Om de 3 a 4 uur is vrij lang op die leeftijd hoor, 2 a 3 uur hoor je vaker, dus misschien is je kindje nu aan het regelen. Ik zou er wel aan toegeven, dan ben je er het snelste doorheen. Veel drinken en veel terugslikken was bij mij trouwens het teken van overproductie en kramp. Drinkt je kindje de eerste borst wel goed leeg? Goed laten boeren en bedje verhogen werkte hier het beste. Verder inderdaad goed blijven drinken en gaan slapen als de kids slapen. Dan maar even geen prio aan het huishouden. Sterkte!
Dat beschrijft precies wat ik eigenlijk dacht bij het lezen van je berichtje. Verder idd dat huishouden enzo maar laten voor wat het is en lekker een dutje en wat rust pikken wanneer het maar even kan. Oudste misschien lekker even een keer met opa en oma een stukje wandelen, naar de kinderboerderij ofzo een ideetje misschien? Dan is het net iets rustiger. Opboeren en weer terug slikken, heb ik geen ervaring mee, maar daar schreef appeltje ook al wat over dus misschien werkt dat in combi met het bedje wat je al gedaan had. Succes! Liefs, Hanneke!
Dank je wel voor de tips! Mijn schoonmoeder neemt Alex wel eens mee, alleen heb ik dan wel het gevoel dat ik hem tekort doe. Maar ja, dat is dan kiezen uit twee slechten... Ik zet nog even door met 'voeden op verzoek', heeft iemand een idee hoelang dat ongeveer kan duren voordat de boel geregeld zou kunnen zijn?
Hier ook paar dagen gehad dat ze ineens weer vaker kwam, nu houdt ze er over algemeen ook weer gemiddeld 3 uur tussen. Heb gelezen ook hier op de site dat je misschien teveel voormelk hebt waardoor je dochtertje weer sneller honger heeft. De tip die ze gaf was eerst 40ml afkolven en dan verder de borst laten drinken( geen idee of dat bij jou ook natuurlijk). Hier gaat trouwens me oudste dochter ook regelmatig met de oma's mee. En ik zie het niet als tekort doen maar als een dagje/middagje alle aandacht voor haar zelf. En ik dan alle aandacht voor me jongste dochter en voor mezelf beetje bijslapen.
Ik merk af en toe een regeldagje bij de jongste (nu 5 weken oud), waarbij ze iedere 2 uur wil drinken (en overdag nog wel vaker). Dat duurt bij haar dan één of twee dagen en daarna heeft ze weer een slaapdag. Ik hoop voor jou dat die regeldagen niet veel langer duren; je hebt je rust hard nodig. Ik zou me geen zorgen maken dat je productie nu al terugloopt, maar op verzoek blijven aanleggen, veel drinken en rusten wanneer je maar kunt. Onze oudste (2 jaar) gaat 4 dagen naar het kdv, dat geeft hem een duidelijk ritme (en veel activiteit) en mij rust. Verder kan ik oma af en toe inschakelen om met hem te komen spelen/knutselen/wandelen/fietsen. En als hij slaapt, pak ik ook mijn rust. Jouw oudste zal waarschijnlijk ook nog wel overdag slapen? Hier hebben we ongeveer 2-3 weken onrustige nachten van de oudste gehad, daarna sliep hij weer als vanouds. Hij moe(s)t echt wennen aan het nieuwe gezinslid en de nieuwe verhoudingen. Probeer af en toe ook even tijd met hem alleen door te brengen, liever één keer een half uur per dag echt alle aandacht voor hem, dan zes keer een beetje aandacht terwijl je eigenlijk één oog op je jongste houdt. Jouw oudste is wat jonger dan de mijne, maar hier werkt het best goed door er veel over te praten. (Zusje moet vaak drinken bij mama, ze kan nog niet eten en ze moet nog heel veel groeien. En: jij bent nog steeds m'n liefje, ik hou nog net zo veel van jou.) En hem er een beetje bij te betrekken. Luiers en billendoekjes aangeven bij het verschonen, dat soort dingen. Wat ik verder wel merk is dat de oudste veel knuffeliger is geworden sinds zijn zusje er is. Ik geef daar zo veel mogelijk aan toe (het is ook echt heel fijn om te knuffelen met 2 kindjes tegelijk, zelfs als 1 van hen aan de borst ligt te drinken). Volgens mij heeft dat allemaal wel geholpen dat hij in elk geval 's nachts weer rustig is. Hou vol, het is een heel pittige tijd, maar er komt echt een nieuw ritme. Voel je niet schuldig, je doet wat je kunt.
Dank jullie wel voor alle lieve reacties! Ik zet zeker nog even door, en Alex is nu al erg gek met z'n zusje dus dat komt ook wel goed! Ik denk dat ik morgen maar even ga informeren of Alex volgende week een dag extra naar het kdv kan. Voor het weekend heb ik een vriendin geregeld die komt logeren. Ik vind het nu even heel pittig, maar ik weet zeker dat het binnenkort beter zal gaan. Ik hou jullie op de hoogte