Borstontsteking

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door MamvanNoah, 3 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamvanNoah

MamvanNoah Nieuw lid

1 jul 2013
    3
    0
    1
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

Mijn zoontje is nu 4 weken oud en krijgt borstvoeding (daar doet hij het heel goed op gelukkig).
    Nu blijkt dat ik een borstontsteking heb :( aan de rechterkant en daar heb ik gister van de huisarts Amoxicilline 500mg tabletten voor gekregen. Hij raadde ook aan om het koud te houden dmv icepacks en om de baby tijdens de voeding altijd eerst aan die kant aan te leggen. Nou is de melkproductie aan die kant juist hoger dan aan de linkerkant. Met kolven kolf ik na 15 minuten kolven rechts altijd zo'n 160cc en links 80 tot 100cc. Nu is mijn baby na het drinken van de ontstoken borst eigenlijk wel voldaan en heeft hij geen behoefte meer om aan links te drinken. Nu is een van mijn vragen: Neemt de melkproductie aan de linkerkant op deze manier niet af en aan de rechterkant nu niet juist toe? Want dat heb ik eigenlijk liever niet ;) de borsten zijn nu al ongelijk in grootte en als die melkproductie zo veranderd loop ik straks met aan de ene kant een erwtje en de andere kant een watermeloen.

Verder had ik begrepen dat het beter is voor de ontsteking als de borst wordt leeggedronken, ik heb echter niet het idee dat de baby dat volledig doet, maar toen ik aan de huisarts vroeg of ik dan na moest kolven om zeker te zijn dat de borst leeg is zei hij dat dat te tijdsintensief zijn en dat dat niet nodig was. Mijn volgende vraag is: Kan het dan geen kwaad voor de ontsteking dat de borst niet leeg is?

Daarnaast heb ik ook pijnlijke tepels, ik voedt mbv tepelhoedjes, omdat mijn baby de tepels niet goed kan pakken en daardoor niet goed aanhapt. Maar hij heeft nu al een dikke 2 weken dat hij om de 2 uur aangelegd wil worden en kan dan met gemak een half uur aan 1 borst liggen, hierna ontstonden er een soort heldere blaasjes op de tepel. Die droogden vervolgens in en kregen een korstje, maar steeds als de baby nu wil drinken dan trekt hij voor mijn gevoel het wondje weer open en ik zak dus bijna door de grond van de pijn als ik de baby aanleg en hij begint te drinken. De huisarts wist niet wat dit was en heeft voor de zekerheid Nystatine meegegeven waarmee ik mijn tepels steeds moet insmeren. Maar ik heb niet echt het idee dat dit helpt. Mijn laatste vraag: Hebben jullie misschien nog een idee over wat dit is en hoe ik het minder pijnlijk kan maken? Want borstvoeding geven is op deze manier echt geen pretje, maar ik zou er graag mee door blijven gaan.

Sorry voor het lange verhaal! En alvast bedankt voor de moeite!
    Groetjes, MamvanNoah

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hallo Mam van Noah,

Balen zeg, dat je een borstontsteking te pakken hebt. Goed rusten, voeden en koelen tussen de voedingen door inderdaad. Het is goed om de aangedane kant eerst te voeden. En het kan kloppen dat je kindje deze kant niet helemaal leegdrinkt. Daarnaast is de smaak soms wat zilter wanneer je een ontsteking hebt in de borst: dit maakt dat kindjes korter willen drinken, maar ook weer vaker komen. (wat op zich gunstig is wanneer je een borstonsteking hebt: doorstroom is dan het advies!)

Ik vraag altijd wat de oorzaak kan zijn dat je een ontsteking kreeg. Nu lees ik verder in je verhaal over het voeden met tepelhoedjes en blaasjes en dat je kindje je borst niet goed pakt. Ook drinkt hij steeds langer (niet verzadigd) Dit doet mij denken dat het nog niet helemaal lekker op de rit zit. Ik zou je willen aanraden een afspraak met een lactatiekundige te maken. Zij kan je helpen met de tepelhoedjes, de pijn, de ontsteking en het voorkomen van een volgende ontsteking.

Om kort te gaan: aan de ontstoken kant eerst aanleggen is prima. De andere kant inderdaad desnoods kolven. Wees nu niet bang voor scheefgroei: er zijn moeders die op 1 borst hun kindje voeden, die lopen heus niet allemaal scheef ;) Je zit gewoon nog in de periode van afstemmen en inregelen, de eerste 6 weken. Wanneer je ruim in je productie zit kan het nog wel wat langer duren. Ook dan is het handig wanneer je iemand achter de hand hebt aan wie je je vragen kunt stellen.

Veel succes, neem je rust, zodat je goed herstelt van je ontsteking en niet binnen een week weer een nieuwe ontsteking oploopt. Let op je voeding (weerstand) en vraag hulp!

op Home | NVL Borstvoeding – zeker over borstvoeding vind je lactatiekundigen in je buurt en kun je zien wat je zorgverzekeraar vergoedt.

Veel succes en beterschap. Geniet ook van je kindje!
    Heidi

Deel Deze Pagina