Hallo allen, mijn zoon krijgt elke 4 uur de fles en alles gaat prima. Over het algemeen gaat hij na 1,5 uur (incl. voeden) weer naar bed en slaapt goed. De laatste tijd is hij alleen steeds langer wakker, tot totaal 2,5 a 3 uur per cyclus. Helemaal prima hoor, als hij geen slaapt heeft en blijft geiten in zijn bed mag hij er best weer uit tot hij moe wordt. Maar hoe vermaak je zo'n kind? Ik zing liedjes met hem, zit zijn geluidjes en gekke bekken na te doen, heb zat speeltjes, oefenen met buikliggen enz enz. Hij kan zichzelf ook prima vermaken door in z'n box te liggen en tv te kijken vanuit z'n wipper. Maar.. ik voel me een beetje schuldig als ik hem langer dan een kwartier a 20 minuten in zijn box/wipper zichzelf laat vermaken. Per dag telt dat natuurlijk al gauw op. Ik weet alleen niet wat ik nog meer kan doen om hem bezig te houden. Ben nooit zo'n babytype geweest dus ik moet alles leren. Tekenen en kleien e.d. kan hij natuurlijk nog niet, maar uren per dag gekke bekken trekken, word ik ook een beetje moe van. Iemand tips/ideeën? Dank alvast
Hier ook geen babytype! Ik ben van mening datbzelf spelen ook belangrijk is voor de ontwikkeling van een baby/kind en dat kinderen niet 24/7 "vermaakt" moeten worden. Wat je doet klinkt al goed hoor! Hier liep ik (nog steeds trouwens) ook trouwens veel met hem in de wandelwegen. Vond/vind hij prachtig!
Ik ben ook totaal geen babymoeder, en ben ook zó blij dat mijn zoon nu de leeftijd heeft dat hij lekker zelf rondkruipt en aan het spelen is. Tuurlijk speel ik vaak met hem mee enz, maar ik hoef niet constant meer te entertainen. Toen hij de leeftijd had van jouw zoon ging ik heeeeeeeeeeeel veel wandelen en zodra hij goed kon zitten heb ik hele stukken met hem gefietst. Heerlijk vinden wij dat beide. Ook kocht ik een bumboseat, zodat hij (niet te lang) rechtop zittend met een activity center kom spelen. Of ik deed hem lekker in de draagzak en deden we "samen" het huishouden. En ja, ik zette hem ook wel eens in zn wipper voor de tv (1 x per dag, 20 minuutjes ofzo), tiktak kijken vond/vind ie schitterend. Vooral handig als ik aan het koken ben. Ook zet ik wel eens een leuk cdtje hard aan en gaan we samen dansen (hij in mijn armen), grote lol hebben we dan. Ook zette ik hem in de wipper en mocht ie allerlei keukengerei vasthouden (garde, pollepel etc), das nu nog steeds een succes. En voor je het weet is het weer avond....
Mijn kinderen waren allebei grote fans van de babygym. Vooral mijn zoontje keek zijn ogen uit. Ze konden zich er ook lang onder vermaken. Als ze tevreden waren, voelde ik mij er eigenlijk niet schuldig over. Ze geven het echt wel aan als ze je nodig hebben
Oh ja, wandelen deden wij ook veel. Alle speeltuintjes langs voor zijn grote zus. Hij lekker slapen, zij spelen. Nu is het een dreumes en zet hij het na 10 minuten in de kinderwagen op een gillen
Zolang hij niet moppert/huilt, is er niks aan de hand met zelfstandig laten spelen. Dat is juist hartstikke goed. En leg 'm vooral op een vlakke ondergrond op zn buik en niet in een wipper. Voor z'n ontwikkeling is dat super! Hoe meer hij zichzelf kan vermaken, hoe beter het is. En dat is dus NIET zielig.
Dank jullie voor de reacties! Hij heeft ook een babygym, zo'n kleed met speeltjes erboven, maar ik merk dat hij dat te druk vind, de box is leuker! Wandelen doen we niet zo heel veel, dat zou inderdaad wat meer mogen. Al lopen we eens in de twee dagen naar de supermarkt en dan kijkt hij zijn ogen uit. Op zijn buik oefenen doen we natuurlijk niet in de wipper, maar op de bank of in de box. Hij kan nog niets beetpakken dus dat oefenen we ook. Klinkt alsof ik dus al aardig bezig ben. Vind t altijd zo sneu als hij in de box ligt, ik er boven ga hangen om even bij hem te kijken.. en dan krijg ik zo'n geweldige glimlach van hem. Dan voel ik het alsof ik hem niet genoeg aandacht geef. Ik heb natuurlijk ook meer te doen op een dag.. dus fijn om te horen dat ik me niet schuldig hoef te voelen als hij in de box/wipper ligt.
Ik vermaak mijn zoon van bijna 3 maanden niet zoveel hoor. Hij ligt veel onder de babygym of zit in z'n wippertje te kijken wat wij allemaal doen. Ik heb me handen vol aan het vermaken van peuterdochter haha. Niet schuldig voelen hoor, je doet het prima denk ik, zelf spelen moeten ze ook leren en zolang hij t prima vindt om ff in de box of wipper te liggen moet je t lekker laten gaan.
Hier lag ze graag in 't park naar de mobiel te kijken, ik ging vaak wandelen, op de speelmat, ... Zolang ze zich alleen content deed, liet ik ze alleen spelen, moeten ze kunnen hè!
Ik laat Y ook vaak alleen spelen, in de box of op de grond. Als ik bijvoorbeeld in de keuken bezig ben leg ik haar zo op de grond dat ze me kan zien en geef ik haar om de paar minuten even wat aandacht. Ik denk dat het prima is om een deel van de tijd te besteden aan samen spelen en de rest aan alleen spelen.
Als hij zich gewoon lekker kan vermaken is het prima hoor! Als ze je nodig hebben hoor je ze wel hoor! Hier lukte mijn zoontje dat nog maar moeilijk op die leeftijd, maar ik slipte 'm gewoon op z'n speelkleed en in z'n wipstoel overal mee naartoe.
Hier ligt ze in de box vol met speelgoed. Ze pakt alles, boekjes, dingetjes met geluid, activity center. En rollen naar haar buik en terug, weer naar haar buik en terug heeft ze plezier in Als ze het zat is (zo na 20 min) hoor ik t vanzelf. Ze gaat jammeren of ze gooit haar speelgoed uit de box
Ik ben ook niet zo een baby-moeder. Daarom had ik een box, wipper en babygym (met van die bogen waar dingetjes aan hangen en met een muziekje en lichtjes). Dat vond mevrouw super. Anderzijds hoef je een baby ook niet heel de tijd te vermaken. Ze moeten ook leren even alleen op zichzelf te zijn. Verder is rondkijken al vaak voldoende afleiding voor hen. Ik zou me dus geen zorgen maken en je niet schuldig voelen als je hem telkens in de wipper legt of zo.
Ik had van die kleine draagbare matten, die je aan elkaar vast kunt maken en legde mn dochters altijd op deze matten naast me, terwijl ik gewoon mn eigen ding deed (althans huishoudelijke klusjes dan). Ik gaf ze dan wat speelgoed en kletste ondertussen met ze en dat werkte wel aardig. Op die manier kreeg ik zelf ook nog wat voor elkaar zo af en toe . Daarnaast liep ik héél erg veel met hen op de arm door het huis. Soms deed ik ondertussen ook weer wat klusjes zoals de was of wat opruimdingetjes.