borstontsteking?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Iman, 9 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Iman

Iman Bekend lid

31 jul 2006
    987
    0
    0
    Hoi,

Ik had een vraagje.. sinds gisterenavond heb ik ontzettend pijn in mn rechterborst.. hij voelt warm aan en heb savonds laat ook koorts gekregen.. al mn spieren doen pijn en ik slaap slecht. Nu heb ik wel een idee hoe dat gekomen is.. ik gaf Ameen namelijk altijd maar in 1 houding de borst.. omdat hij liggend veel terug gaf door zijn neusje tijdens het drinken en de rugbyhouding is vrij lastig... ik ben sinds gisterenavond wel weer begonnen met het afwisselen en moet zeggen dat de borst nog maar aan 1 kant zeer doet. Ook heb ik mn dochter wat extra laten drinken van die kant..

Mijn vraag nu: is dat verstandig om wat meer aan te leggen aan die borst en ook mn dochtertje meer te laten drinken? moet ik hiervoor meteen naar de HA, of kan ik het even aankijken?

groetjes Iman

2. Verhoeven546

Verhoeven546 Actief lid

17 sep 2007
    167
    0
    0
    zoals je het beschrijft is het waarschijnlijk een beginnende borstontsteking. Wat je hebt gedaan is prima. Je lost een borstontsteking op door de borsten goed leeg te laten drinken. je kunt de borst ook leeg kolven.
    Let erop dat het kind goed aanligt. de tepel en de tepelhof voor een gedeelte in zijn mond heeft. om het kind in een andere houding aan te leggen is prima, echter niet noodzakelijk. het is op zich zo dat wanneer het kind met zijn kinnetje aan de kant van de ontsteking ligt hij hier de borst het meest masseerd. echter wanneer jij zo niet fijn zit en je daardoor niet kunt ontspannen heeft het niet veel zin. wanneer je het kind in de houding voed die je gewend bent masseer je de plek waar de ontsteking zit. Ook warmte op die plek zoals bijvoorbeeld een warm washandje helpt ook prima om de melkkanaaltjes open te laten gaan staan en de melk makkelijker eruit te laten lopen.

wanneer je er optijd bijbent kan het zijn dat de verschijnselen ook weer snel zijn verdwenen. het is dan niet nodig om naar de huisarts te gaan. wanneer je echter koorts blijft houden of de ontstekingsverschijnselen verergeren dan moet je wel even contact opnemen met de huisarts.

vaak zie je wel dat de melkproductie iets kan afnemen na de ontsteking. extra aanleggen is daarom ook niet verkeerd. leg ook wel steeds aan de gezonde borst goed aan anders krijg je daar mogelijk nog problemen.

Deel Deze Pagina