Hoe betrouwbaar is een termijnecho

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by snoepje84, Jun 18, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. snoepje84

snoepje84 Niet meer actief

Hallo VK en lezeressen,

Een vraagje, ik vroeg me dus af hoe betrouwbaar een termijnecho is?? De allereerste keer dat ik de echo nam was toen met 10 weken ik bleek 10 weken en 1 dag te zijn. Terug gerekend zou ik op 26 januari bevrucht zijn geraakt. Ik heb inderdaad in dat weekend sex gehad met mijn partner. Maar hoe betrouwbaar is het nou?

2. Monique

Monique Verloskundige

May 6, 2014
    1,572
    0
    0
    Goedenavond,

de termijnecho is erg betrouwbaar, mits de meting goed is uitgevoerd. De echoscopist die de termijnecho heeft gemaakt, moet daarvoor bevoegd zijn. Tegenwoordig wordt de uitgerekende datum aangehouden, die komt uit de meting van de termijnecho. Dit laat al zien dat de betrouwbaarheid groter is dan de uitgerekende datum berekenen op basis van de eerste dag van de laatste menstruatie of de datum van de eisprong. Ik hoop dat ik jouw vraag heb kunnen beantwoorden en anders hoor ik het graag.

Groetjes Monique

3. snoepje84

Bedankt voor u uitleg :) ik had alleen vandaag een pretecho hartstikke leuk om te zien de beelden en achteraf deed de echoscopiste een meting en weging van de baby. De monitor gaf aan dat ik 23 weken zwanger zou zijn maar dan klopt het toch niet met de termijnecho die ik gedaan had? Ben nu 22 weken en 4 dagen zwanger Hoe komt zij dan aan 23 weken?

4. Monique

Monique Verloskundige

May 6, 2014
    1,572
    0
    0
    Goedemorgen,

Dat kan! Na 14 weken groeit elke baby via zijn eigen groeicurve. Daarvoor groeien de baby's nagenoeg hetzelfde en kan er dus goed terug gerekend worden wanneer de bevruchting heeft plaatsgevonden. Daarom mag na 14 weken geen termijnecho meer gedaan worden, want dan is het niet meer betrouwbaar. Na 14 weken meet men ook niet meer het kindje van kop tot stuit, maar nu meet men het buikje, hoofdje en bovenbeentje. Jouw kindje is dus op dit moment iets groter dan gemiddeld, waardoor het lijkt of je net wat verder zwanger. Maar de gehele zwangerschap houdt men de uitgerekende datum aan die uit de termijnecho is gekomen. De datum wordt niet meer aangepast. Ik hoop dat het zo duidelijk is en anders hoor ik het graag. Succes!

Groetjes Monique

5. snoepje84

Het is me helemaal duidelijk nu monique! Dank je wel :)

Share This Page