Hallo, de laatste dagen vliegen er rond onze dakgoot (ook van buren) een zwerm van deze beestjes. Ze komen alleen 's avonds. Overdag niet. Foto's zijn niet super duidelijk... Ze vliegen ook af en toe laag maar vooral rond het dak. Iemand een idee wat het kan zijn? Ik heb al gezocht op google maar kom er niet uit.. Heeft iets weg van een bij/kever/kakkerlak... een mix ofzo, haha Ze zijn best groot, vooral met vliegen
Hier nog een foto... Heeft dus wel van zo'n doorzichtige vleugels Geen idee of ze ook vanzelf weer weggaan??
ieks ja...die beessies heb ik hier ook al zien vliegen...volgens mij zijn het niet de best vliegers want ze blijven niet zo lang hoog in de lucht. lees ff met je mee..ben ook wel benieuwd!
Hier blijven ze wel hoog in de lucht. (gelukkig)en toe vliegen ze een keer naar beneden.. maar het zijn er echt veel!! Maar weet niet of ze dadelijk een nbest in ons dak hebben ofzo..
Oooh ik lees mee, zo rond een uur of 8/9 dan zijn ze ineens met zn alle aan het langsvliegen bij mijn balkon, krijg er de kriebels van, ik vroeg me ook al af wat het zijn.. Ze zijn best groot... er staan bij ons een paar bomen, en daar vliegen ze steeds in....
Ik heb zitten googlen op meikevers en cicaden maar ziet er allemaal toch net weer anders uit...denk ik Over die beestjes staat ook op google dat ze leven van planten en gewassen etc. Deze beestjes vliegen bijna alleen maar rond de dakgoot (en komen alleen 's avonds) dus misschien dat ze insecten eten?? Ze maken geen geluid trouwens. Al hoorde ik gisteren wel getik omdat ze met zoveel steeds tegen/in die dakgoot vlogen
Uiterlijke kenmerken Lichtbruine, 14-18mm lange kever met een geelbruine beharing. De kever is iets 'ronder' en kleiner dan de meikever en heeft geen witte vlekken op de zijkant van zijn achterlijf. Voorkomen De junikever komt minder algemeen voor dan de rozekever. Tot op heden is de soort alleen waargenomen op een aantal plaatsen in het midden, oosten en zuiden van ons land. Ernstige schade kwam vooral voor op sportvelden in de buurt van Venlo, Enschede en Aalten. Op een aantal golfterreinen was de junikever in de negentiger jaren zeer talrijk en schadelijk, terwijl de rozekever en de meikever hier een veel kleinere rol speelden. Vlucht De vliegperiode is afhankelijk van de bodemtemperaturen gedurende het voorjaar. In de zomer van 1967 werd een ongebruikelijk vroege massale vlucht waargenomen tussen 25 juni en 13 juli na een warm voorjaar. In de zomer van 1987 was de vlucht later; deze begon rond 20 juli en eindigde in de eerste week van augustus. In 1989, eveneens na een warm voorjaar, begon de vlucht omstreeks 16 juni en duurde tot de tweede week van juli. In het warme voorjaar van 1993 begonnen de massale vluchten ook zeer vroeg, omstreeks 20 juni. De vlucht van de junikever is zeer opmerkelijk. Deze begint, evenals bij de meikever het geval is, 's-avonds wanneer de zon juist is ondergegaan en duurt ongeveer een uur, afhankelijk van de weersgesteldheid. In tegenstelling tot de meikevers vliegen de junikevers niet in de duisternis en oriënteren zich niet op lamplicht. Levenswijze Na de vlucht verdwijnen beide sexen in de dichte bodemvegetatie. De paring vindt plaats op het gras waarna het wijfje nog enige minuten rondloopt alvorens de grond in te gaan om eieren te leggen. De larven komen na ongeveer een maand uit het ei. In de loop van de zomer ontwikkelen ze zich tot tweede stadium larven en overwinteren in dit stadium. Het volgend jaar groeien deze uit tot derde stadium larven welke overwinteren op ongeveer 40 cm diepte. In het jaar daarop verpoppen de overwinterde derde larvenstadia zich in mei. Het popstadium duurt ongeveer 30 dagen. De uitgekleurde adulten wachten onder de grond tot de geschikte temperatuur is bereikt om tevoorschijn te komen. De junikever heeft één generatie per twee jaar. Dit plaatje lijkt weer niet maar de roodgedrukte tekst komt dus wel helemaal overeen! Weet alleen niet of ze nou ook weer weggaan en hoe lang dat duurt
haha, ik had er ook nog nooit van gehoord. Heb nu alleen veel gelezen en wordt er niet vrolijker op. Waarschijnlijk zit ons hele gazon (en/of die van beide buren) onder de larven en die maken alles kapot! Snel uitzoeken dus hoe we die larven kunnen aanpakken! Alleen lees ik dan dat die kevers overdag in/onder (?) het gras zitten....bah! Mijn dochtertje kruipt daar de hele dag.. Had ik dat maar niet gelezen!