Wordt kinderalimentatie ingehouden op een bijstandsuitkering?

Discussie in 'De lounge' gestart door Gijsje, 18 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Zoals de topictitel al zegt:
    Wordt kinderalimentatie ingehouden op een bijstandsuitkering?

Momenteel helaas zonder werk,ik leef van de alimentatie van mij en mijn zoontje,absoluut geen vetpot natuurlijk.Verschillende mensen om mij heen zeggen dat ik recht heb op een aanvullende bijstandsuitkering en dat de alimentatie van mijn zoontje niet op deze uitkering gekort word.
    Hierover al naar de uitkeringsinstantie gebeld hoe het nou zit want als hij wel gekort word heeft het geen zin om em aan te vragen (voor die paar euro ga ik die moeite niet doen moet er toch al niks van hebben en hoop gewoon heel snel werk te vinden).
    Zou terug gebeld worden,ze moesten het eerst uitzoeken/nakijken.

Wie weet hoe het zit?

2. royensan

royensan Lid

18 jun 2011
    59
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jij hebt inkomsten en hun vullen het aan tot een bepaald bedrag. Komt er meer binnen, dan moet je dat weer afstaan. Kinderbijslag mag je wel houden. Hou er ook even rekening mee, dat je om de zoveel tijd je uitgaven moet laten zien. En je niet veel bezittingen mag hebben.

3. royensan

royensan Lid

18 jun 2011
    59
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dus heeft je kindje wel veel spaarcentjes...mag je dat eerst op gaan eten.

4. Helise

Helise Fanatiek lid

4 mrt 2012
    1.785
    0
    36
    Ja alimentatie word gekort op een bijstandsuitkering.

5. julyray

julyray Actief lid

4 feb 2011
    108
    0
    0
    NULL
    dichtbij de zee
    alimentatie wordt idd gekort op een wwb-uitkering. Heb je wel alle toeslagen waar je recht op heb aangevraagd?

Je mag als alleenstaande ouder als je een wwb heb, 11.590 euro als eigen vermogen hebben, maar als je bv een auto heb dan wordt die dus ook tot het vermogen gerekend.

Al vraag je geen wwb aan, maar zit je met de alimentatie rond bijstandsniveau, dan heb je ook recht op een aantal dingen bij je gemeente, kan wel per gemeente verschillen, dus goed navraag doen!

De bijstandsnorm voor 2013 is voor een alleenstaande ouder 1051 euro, het vakantiegeld voor apart gereserveerd.

Let wel op dat de belastingdienst kan zeggen bij een aanvraag voor alleenstaande ouderkorting dat je voor hun doen geen inkomen heb, dus ook geen recht hebt op die toeslag.

6. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Ik heb ook partneralimentatie,daar moet ik belasting over betalen en word als inkomen gezien dus op die alleenstaande ouderkorting heb ik wel recht lijkt me.

7. Troelala21

Troelala21 Niet meer actief

Partner en kindalimentatie word van je uitkering afgetrokken...

Deel Deze Pagina