Hallo, Ik twijfel sinds een tijdje aan mijn melkproductie. Mijn dochtertje drinkt namelijk niet zo heel lang aan de borst en na een half uur of uur wilt ze alweer drinken. Mijn dochtertje slaapt overdag ook helemaal niet goed. Ze huilt alleen als ze honger heeft, maar verder kan ze zich soms wel zelf vermaken. Heel soms speel ik met haar, maar dat houd zij niet vol ipv ik, ze wilt dan weer drinken!!! Ze slaapt ook altijd heel kort. Ze valt standaard naar elke voeding in slaap en dan word ze kort daarna weer wakker (na 5/10 min) Heel soms slaapt ze een half uurtje. Kunnen het geen regeldagen zijn? Mn dochtertje heeft eigenlijk sinds haar geboorte geen ritme. Ze komt altijd eerder dan 2.5 uur en valt moeilijk in slaap overdag ('s nachts slaapt ze wel lekker goed door) Ik twijfel over mijn melkproductie want soms voed ik haar bij en dan is ze wel heel erg tevreden. Bij bv wilt ze meestal kort erna weer. Maar het is wel es voorgekomen dat ze na de bijvoeding kort erna weer honger heeft, dan geef ik haar weer de borst. Is het nou dat mijn dochtertje gewoon veel voeding nodig heeft, of ik weinig melk heb? Ik heb vandaag gekolfd, omdat ik toch erg twijfelde, ik kreeg toen 100 cc gekolfd en na een uur 50 cc, ik weet het niet. Er is niets mis met haar plas/poepluiertjes en het wordt al een lekkere bolletje. Ik moet haar standaard elke dag bijvoeden, anders krijst ze maar door want mn borst wilt ze dan niet meer. Ik leg haar aan, maar dan doet ze heel wild en schud ze met haar hoofd (dit is dan nadat ze 5/10 minuten aan de borst gedronken heeft, soms wel iets langer maar dit doet ze niet standaard bij elke voeding!) Nou je leest het, heel veel vraagtekens! Ik hoop dat je me kan helpen. Groet
Hoi hoi, kan me voorstellen dat je je zorgen maakt. Het beeld van babies is dat ze lekker even drinken, daarna spelen en knuffelen en dan tevreden in slaap vallen en dat in een ritme van 3-4 uur. Maar dat ritme van 3-4 uur redden borstbabies niet, veel niet iig. Borstvoeding verteert veel sneller, dus drinken veel babies ook weer veel sneller aan de borst. Sommige vrouwen kunnen meer melk kwijt in hun borsten dan andere en die hoeven niet zo vaak te voeden. Jij maakt ws prima melk aan, maar kunt minder melk opslaan, zodat jouw kindje net wat vaker moet drinken dan een ander kindje. Dat ze daarna nog een fles drinkt zegt niet zoveel, omdat veel kindjes door de enorme zuigbehoefte op deze leeftijd gewoon doortanken en daarna door de wat zwaardere vertering die erbij hoort gaan slapen. Aan je productie hoef je echt niet te twijfelen, je legt haar aan wanneer ze wil, echt hartsikke goed. Het klinkt alsof ze ook gewoon graag veel bij jou is, klopt dat?? groetjes Kirsten
Bedankt voor je antwoord. Ja mn meisje is heel graag bij mij, alleen zijn vind zij duidelijk maar niets. Als ze met mij in bed ligt, slaapt ze als een roosje, maar als ze overdag in haar bedje slaapt dan is ze best veel wakker. Ze is gelukkig wel rustig, maar soms verveelt ze zich (denk ik) en dan begint ze te jammeren maar kort daarna wilt ze dan ook meteen drinken. Gisteren heeft ze mijn borsten na niet eens een minuut drinken geweigerd. Af en toe kolfde ik eve met mn hand en dan zag ik dat het er uit spoot, zal het daar aan liggen dat ze de borst weigert, omdat het er in spuit bij haar? Uit een flesje drinkt ze maar al te graag en ook heel goed door, binnen no time haar flesje leeg. Maar in de nacht drinkt ze dan wel weer goed aan de borst, dat snap ik niet. Vandaag in de ochtend ook al, ze dronk dan gewoon uit mn borsten. Ik snap het niet. Ben bang dat ze straks gaat huilen weer tijdens de voeding, dan moet ik haar door laten krijsen om even snel te kolven. Ik weet dat je tussen 2 voedingen in et beste kunt kolven, maar hoe lang is dat na de voeding? Wanneer komt je melk weer terug in de borsten? Gisteren heb ik helaas haar kunstvoeding gegeven omdat ik op bezoek was en de kolf niet heb meegenomen, vond dat wel heel erg (het was onverwachts, omdat ik opgenomen moest worden in het zh en geen tijd meer had om te kolven, vandaar kv meegenomen) En mn borsten stonden op ontploffen! Ik heb toen 3 voedingen overgeslagen, gaat hierdoor mn melkproductie verminderen of kan ik nu gewoon weer doorgaan met volledige borstvoeding? Kunstvoeding geef ik namelijk enkel bij uitzonderingen. Sorry voor de vele vragen!
Hoi, kan heel goed dat ze weigert omdat de melkstroom te hard gaat. Veel babies drinken dan wel rustig tijdens hun slaap en gedurende de nacht. Gaat vaak wel gepaart met een hoop geklieder van weglopende melk : ) Kolven kun je ieder moment van de dag doen, ook tussen twee voedingen in. Veel vrouwen doen het op een moment dat hun borsten goed vol aanvoelen, psychisch werkt dat goed, omdat je dan denkt dat je veel melk hebt. groetjes Kirsten Als je kunstvoeding bij uitzondering geeft en een keer wat voedingen overslaat is geen ramp. Wanneer je vaak voedingen overslaat staan je borsten langer stil en krijgen ze het sein: minder melk maken. Je borsten werken zo: hoe leger ze zijn, hoe sneller ze melk aanmaken en hoe meer ze aanmaken. Hoe vaker je dus je borsten zo leeg mogelijk voedt, hoe meer melk er wordt gemaakt. Dat gaat met kolven ook op. Tussen twee voedingen kolven zorgt er dus voor dat er meer melk wordt aangemaakt.