Wanneer beginnen met kolven?

Discussion in 'Borstvoeding' started by B en N, Jun 27, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. B en N

B en N Fanatiek lid

Sep 13, 2007
    2,532
    0
    0
    Het onderwerp spreekt denk ik al voor zich ;)

Onze kleine meid is vandaag precies 5 weekjes oud en drinkt op verzoek heerlijk bij mij. Nu gaat het einde van mijn verlof helaas al inzicht komen, over zes weekjes moet ik weer beginnen met werken. Ik ga 4dagen in de week werken en dan willen we de kleine afgekolfde melk geven.
    Ze gaat drie dagen per week naar de opvang, 1 dag doordeweeks is pappa thuis en de andere dag mamma en in het weekend zijn we ook thuis.

Nu heb ik behoorlijk veel melk en dacht dat het misschien wel handig is om alvast te gaan beginnen met kolven en de melk in te vriezen zodat we alvast een voorraadje hebben.

Nu hebben we de kleine 1 keer geprobeerd melk te geven uit de fles maar dat vond ze helemaal niets dus moeten we haar denk ik ook gaan laten wennen aan de fles voordat ze er opeens een hele dag uit moet gaan drinken.

Mijn vragen zin dus eigenlijk;
    - kan ik nu al beginnen met kolven (heb vaak gehoord dat je daar het beste mee kan wachten tot een week of 8 dat dat beter zou zijn voor je borsten/tepels).
    - hoe en wanneer kunnen we de kleine het beste gaan laten wennen aan de fles (ik wil het liefste als ik wel thuis ben de kleine gewoon borstvoeding geven, zou het heel erg jammer vinden als ze opeens mijn tepel niet meer wil)
    - en ik vroeg me eigenlijk ook af, nu geef ik voeding op verzoek, geef je gekolfde melk ook op verzoek?

Alvast heel erg bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen :)

2. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    http://www.borstvoeding.com/kolvenenwer ... rmelk.html

http://www.borstvoeding.com/kolvenenwer ... rland.html

Wat betreft je laatste vraag. Het mooiste is idd op verzoek voeden, en nooit op schema.
    Het handigste is meerdere kleinere flesjes klaar te maken als je werkt, als je kindje vraagt, kan de verzorgende aanbieden. Dan wordt het vraag/aanbod principe in stand gehouden.

Ohja nog een kleine tip, laat de eerste weken iemand anders dan jijzelf het flesje geven, op dat moment ga jij namelijk kolven zodat je borsten niet het idee hebben dat er niet gevraagd wordt.
    Totdat je gaat werken moet je wel 1x per dag de fles blijven aanbieden, voor een goede oefening. Doe je dat niet dan heb je de kans, dat je kindje de fles weigert.

3. mano82

mano82 Fanatiek lid

May 15, 2007
    1,554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Ik denk dat het bij 5 weken niet te vroeg is hoor, je mag er namelijk ook niet te lang mee wachten heb ik gehoord.
    Ik ben voor eerst gaan kolven bij 3 weken en Louiza heeft vlot het flesje leeggedronken. Nu geef ik haar gemiddeld 3 flesjes per week (zo heb ik een idee hoeveel precies ze drinkt). Zelfde principe als de borst, meestal op verzoek en dit is meestal nog steeds elke 3 uur.
    Misschien hangt het van de soort fles af? Ik ben begonnen met de Avent fles speen 0+.

Share This Page