Pijnlijke en kapotte tepels

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door selma, 22 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. selma

selma Bekend lid

21 nov 2006
    601
    0
    0
    Babyfluisteraar en spiritueel coach
    hallo,

na de bevalling van mijn dochter Elin is het één groot drama geweest m.b.t. de borstvoeding. Ik heb vrij vlakke/ingetrokken tepels en waarschijnlijke het syndroom van raynoud(lichte vorm) Dit uitte zich in witte tepels na de borstvoeding. Vanaf het eerste moment had ik tepelkloven, echt alles uit de kast getrokken om het maar te laten slagen, van mother mates, lactatiekundige, tepelhoedjes tot kolven en dan voeden. Uiteindelijk heb ik 6 maanden lang gekolfd en volledig op die manier borstvoeidng gegeven. Als ik voedde met tepelhoedjes liep de BV terug, maar zonder gingen mijn tepels stuk. Ook had Elin het geduld niet om rustig aan de borst te drinken. Achteraf denk ik ook door een pijnlijk nekje.

Nu ben ik opnieuw zwanger:)!!! We zijn ontzettend blij en ik wil toch weer proberen borstvoeding te geven:(. Hoe kan ik mijn borsten in deze zwangerschap zo voorbereiden dat het nu wel gaat lukken? Ik ben zelf allergisch en astmatisch, dus BV is erg belangrijk. Ook lijkt het me zo prachtig om bv te kunnen geven zonder problemen.

Hopelijk heeft u tips of adviezen voor mij die ik kan toepassen.

Harte groet,

Selma

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Hoi Selma,

Ja, wat een drama kan het af en toe zijn, en wat knap dat je het zo lang hebt doorgezet! Petje af.

Wat je kunt doen ter voorbereiding zijn een paar dingen:
    Je kunt de laatste weken van de zwangerschap 's nachts tepelvormers dragen (Medela) Dit zijn zachte schelpen die een uitsparing hebben voor je tepel zodat ze gedwongen worden wat meer naar voren te komen.
    Verder is het misschien raadzaam om vanaf een week of 36/37 met regelmaat wat tepelgymnastiek te doen. :) Hierbij moet je je voorstellen allerlei masserende en beetje knijpende, trekkende bewegingen. Puur ter voorbereiding; dus eigenlijk al een beetje nabootsen wat die baby ook doet.

Verder zou ik je aanraden heel voorzichtig te zijn bij de start van de borstvoeding. Je weet nu hoe lastig het is om kloofjes te laten genezen, dus zie dat je ze vermijdt. Misschien is het raadzaam in jouw geval om de eerste dagen aanleggen en afkolven af te wisselen? De baby kan dan nog met een cupje gevoed worden.

Ik hoop dat deze tips je helpen. Je krijgt weer een ander kindje nu, met misschien wel een beetje een andere manier van zuigen, dus wie weet gaat het beter nu.

Veel succes
    Linda

3. selma

selma Bekend lid

21 nov 2006
    601
    0
    0
    Babyfluisteraar en spiritueel coach
    Hoi Linda,

bedankt voor de goede tips! Daar kan ik wat mee. Heb inmiddels ook contact gehad met de lactatiekundige hier en samen gaan we er helemaal voor.

Hartelijke groet,

Selma

Deel Deze Pagina