Hoeveel uitgeven aan extra's per maand

Discussie in 'De lounge' gestart door Dufel, 10 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dufel

Dufel VIP lid

10 sep 2014
    5.833
    1.469
    113
    Lieve allemaal,

Ik ben bezig met een nieuwe financiële planning. Onze situatie gaat veranderen. 1e kindje is op komst (als alles goed mag gaan) maar ook hebben wij helaas deze week te horen gekregen dat mijn vriend geen werk meer heeft. Bedrijf is failliet gegaan.

Voor degene die hierop willen reageren heb ik de volgende vraag: hoeveel geven jullie per maand in totaal uit aan de leuke extra's. Hier bedoel ik mee: dagjes weg, kleding, uiteten/eten halen, luxe uitgaven dat soort dingen.

To begint: wij denken zelf aan de €200/€300 per maand.

2. El1983

El1983 Fanatiek lid

19 sep 2012
    3.561
    0
    0
    Verzorgende IG
    My little castle
    Verschilt per maand, wij hebben ruimte voor €100-300 per maand als extra uitgaven.

3. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    547
    113
    eerlijk gezegd geen idee. maar als ik een schatting moet doen....denk 300 euro per maand. maar kan ook een maand 200 zijn en een andere maand 500. durf het echt niet te zeggen

4. Marti

Marti Fanatiek lid

18 apr 2014
    2.385
    867
    113
    Weinig, komt omdat we niet meer geld over houden voor extra dingen. Ik denk iets van 30 euro per maand

5. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.048
    2.186
    113
    Brabant
    kleding kids gaat van kb
    kleding ons: 75 euro
    uitjes/etentjes: 50 euro

6. Dufel

Dufel VIP lid

10 sep 2014
    5.833
    1.469
    113
    Dank jullie voor de antwoorden.

Wij zullen wel een stapje terug moeten doen met hoe het nu is. Vinden we ook helemaal niet erg trouwens. Maar vind het moeilijk om een realistisch bedrag te vinden daarvoor.
    Ook willen we graag elke maand nog wat kunnen sparen.

7. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Wat rot zeg van het werk van je vriend. :(
    Wel heel erg gefeliciteerd met je zwangerschap.
    Ik zou eerst een gaan kijken hoeveel je vriend nu gaat krijgen. Ww neem ik aan?
    Trek daar de vaste lasten vanaf en kijk wat je overhoudt. Daar moet je alles mee doen. Boodschappen en extra.
    Je kan volgens mij ook meer krijgen aan zorgtoeslag als je minder inkomen hebt (of telt dat niet als je een uitkering krijgt? Dacht van wel) zou ik sowieso uitzoeken.

8. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Je geeft datgene uit wat je kunt missen toch? Wat voor de een reeel is is voor de ander niet haalbaar.

9. Dufel

Dufel VIP lid

10 sep 2014
    5.833
    1.469
    113
    Ja echt erg vervelend. Zeker gezien de zwangerschap nu (denk je alles goed voor elkaar te hebben) maar het is nu eenmaal zo.
    Het zal in het slechtste geval ww worden inderdaad. Op extra toeslagen hebben we geen recht omdat ik ook werk. Misschien dat dat volgend jaar als de baby er is anders is maar voor nu nog niet.

Begrijp me niet verkeerd hoor, het is niet dat we het "slecht" gaan krijgen maar al met al denk ik wel dat we moeten rekenen op €700 minder per maand.
    Ik pas me er liever nu al op aan, dan kan het straks alleen maar meevallen.

Ook is het afwachten wanneer hij zn salaris + vakantiegeld enzo uitbetaald gaat krijgen nu.

Maar duimen op snel een nieuwe baan :)

10. Chantallcindy

Chantallcindy Fanatiek lid

10 mrt 2012
    3.669
    26
    48
    Verzorgende ig
    Fijnaart
    Hier ook niet zoveel ik zit in de ww dus scheelt een hoop en we zijn net uit de schulden het was dus 0 per maand nu wordt het straks denk rond de 100 per maand. Aangezien het besparen mij goed is bevallen

11. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.231
    6.092
    113
    Toen ik nog samenwoonde konden we rustig 500 euro pm aan luxe uitgeven.
    Nu heb ik nog een budget van 50 euro. Lukt ook. :)

Maar het is eigenlijk heel simpel, je hebt je inkomen, daar trek je je vaste lasten (sparen is m.i. Ook een vaste last) vanaf, incl boodschappen etc.
    En de rest heb je over voor leuke dingen. Dus ik snap het bedrag wat je voor ogen hebt niet zo goed :) dat weet je nu toch nog niet? Waar komt dat dan vandaan?

12. minon

minon Niet meer actief

Niet veel. Kleding is omgezet naar maanden 50 euro per maand. Mijn man heeft werkkleding (eigen zaak) dus draag nauwelijks vrijetijds kleding. Uit eten doen we ook max twee keer per jaar. Onbegonnen werk met de kinderen nu. Dus zeg omgerekend 10 euro per maand.
    Voor overige dingen: zou niet weten wat maar denk ik dat we totaal op 100 per maand uitkomen.

13. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Verschilt.. 2 maanden hebben we na aftrek van vaste lasten en eten nig 400 over en de 3e maand hebben we 900 over.
    Dat komt omdat mijn week loon heeft en dus eens in de 3 maand 5x loon heeft.

14. Dufel

Dufel VIP lid

10 sep 2014
    5.833
    1.469
    113
    Ik weet het bedrag niet tot op de euro nee maar ik heb een globale berekening gemaakt. Het salaris van mijn vriend, daarvan 70% genomen (ww uitkering)
    Mijn salaris daarbij gedaan.
    Dan alle vaste lasten eraf gehaald. Dan blijft er een bedrag over. Hiervan moeten we nog boodschappen doen en tanken. Ook wil ik nog wat sparen. Snap je hoe ik het berekend heb?

15. Dufel

Dufel VIP lid

10 sep 2014
    5.833
    1.469
    113
    Maar maken jullie die €400 of €900 dan ook helemaal op? Of geef je jezelf een bepaald budget voor de leuke extra's?

16. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.231
    6.092
    113
    Ah, ja nu begrijp ik het. Ik dacht dat het bedrag uit de lucht gegrepen was, zo van, dat lijkt me wel een mooi bedrag om over te houden. :D

17. Dufel

Dufel VIP lid

10 sep 2014
    5.833
    1.469
    113
    Haha ja zo lijkt het wel ;)

Ik bedoel eigenlijk ook meer van: je hebt een bepaald bedrag over per maand. Hoe verdeel je die dan? Het lijkt mij handig om overal een bepaald budget voor te hebben.
    Net als onze vaste lasten, die hebben we standaard €100 hoger staan zodat we wat duurdere rekeningen gewoon zo kunnen betalen.

18. Nureen

Nureen Actief lid

12 mei 2010
    311
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou gezien de onzekere situatie meer sparen en zo min mogelijk aan luxe uitgeven. Iig totdat je man weer een baan heeft.

Maar dat ben ik.....ik zou dan een streefbudget vaststellen, waarbij je af en toe wat leuks doet, maar zo veel mogelijk spaart.

Wij hoeven gelukkig niet op de kleintjes te letten en besteden aan luxe net wat uitkomt...als we samen vrij zijn, gaan we er meer op uit dan wanneer we continue aan t werk zijn...
    Uit eten, niet met regelmaat, maar de ene maand niet en de andere vaker

Als ik t zo bekijk leven we denk ik vrij zuinig

19. Dufel

Dufel VIP lid

10 sep 2014
    5.833
    1.469
    113
    Klopt. Daarom wil ik ook een budget maken. Maar vind het lastig een bedrag te bepalen.
    We leven nu veel te makkelijk (omdat het ook kan) en geven zo €800 uit in een maand.

20. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Aan kleding 150 euro
    en verder nog aan extra dingen kunnen wij 400 euro uitgeven maar dat wil ik niet altijd, maar nagenoeg gaat het altijd erg hard.
    Dan hebben we natuurlijk alle andere kosten nog die heeeeel hoog zijn :(

Deel Deze Pagina