Spugen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door red88, 14 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Onze dochter is 4,5 week oud en krijgt borstvoeding. Dit gaat prima en ze doet het er erg goed op. Wel spuugt ze veel. Bij elke voeding, na een boer, bij de hik, tijdens het verschonen, soms echt flinke golven. Af en toe lijkt er ook aardig wat kracht achter te zitten. Is dit normaal? Ik heb niet het idee dat ze er last van heeft en ze groeit goed (geboortegewicht 3745 en nu ca. 4600 gram).

Alvast bedankt!

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Hoi hoi,

Wanneer is spugen abnormaal, dat is eigenlijk je vraag.
    Spugen is eigenlijk pas abnormaal als een baby te weinig binnen kan houden om ervan te groeien. Dat is bij jou baby niet het geval. Haar groei is goed.
    Wel kan het zo zijn dat het spugen zo vervelend is dat je naar oplossingen gaat zoeken.
    Je schrijft al: ze lijkt er geen last van te hebben, dus misschien moet je er dan ook niet te veel aan willen sleutelen. Waarschijnlijk drinkt ze zich iedere voeding een beetje overvol en moet daar wat van kwijt. En misschien heeft ze een lichtre reflux waardoor de maaginhoud makkelijk weer omhoog komt. Zolang ze daar niet met veel pijn (dus huilen) op reageerd hoef je daar niets aan te doen.

Het consultatiebureau adviseert soms om een beetje Johannesbroodpitmeel te mengen met wat afgekolfde melk, daar een beetje van te geven en daarna de borst te geven. Dan blijft de maaginhoud wat dikker en kan moeilijker terug omhoog.

Sommige baby's spugen meer dan anderen. Ik zou zeggen, zie het eerst nog even aan.

groet
    Linda

3. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Bedankt! Ik moest vanmiddag naar 't consultatiebureau en inderdaad, zolang ze goed groeit en er geen last van heeft, is het niet erg. Ze weegt 4850 gram, dus over haar gewicht hoef ik me geen zorgen te maken.

Deel Deze Pagina