Ons zoontje van 7 maanden slaapt erg slecht 's nachts. Ik vind het helemaal niet erg dat hij niet doorslaapt, maar vanaf een uur of 3 wordthij elk uur wakker en wil hij drinken. Vaak is hij om 5 uur ook al klaarwakker. Het begint ons nu na 7 maanden wel een beetje op te breken, en ik weet niet zo goed wat ik ermee moet. Hij krijgt al best veel bijvoeding en dat heefthet beter gemaakt, zodathij de eerste helft van de nacht wel goed slaapt. Vanaf een uur of7 slaapt hij soms al tot 12 uur door. Hij krijgt nog vier volledige voedingen en daarnaast brood, groente en fruit. Een flesje is tot nu toe nog nooit gelukt, zelfs niet wanneer ook de borstvoeding tijdelijk stagneerde, maar daar oefenen we nu mee: hij krijgt af en toe een flesje water. Ik heb niet het idee dat hij het 's nachts te koud of te warm heeft en hij schrikt ook nergens van of zo. Herkent iemand dit en heeft er iemand tips? Het lijkt me best fijn om weer eens een beetje te kunnen slapen, want erg gezellig word ik er niet van en ik heb nog een kleintje rondlopen...
Herkenbaar... Hier ook een mannetje dat 's nachts altijd vaak wakker werd om te drinken. Hij lag meestal van 6 tot 6 op bed en werd dan ongeveer 6 keer wakker om te drinken. Al zijn er ook periodes geweest dat hij rond 5 uur/ half 6 wakker werd of wel 7 keer wakker werd per nacht. Het laatste gedeelte van de nacht werd hij meestal ook het vaakst wakker. Ik was blij als ik een keer 3 uur achter elkaar sliep, dat was meer uitzondering dan regel. Het is wel heel pittig. Hij sliep bij ons op de kamer in de co-sleeper. Bij ons in bed had ik anders wel gedaan, dat kan wel schelen. Maar ons zoontje is een erg onrustige slaper die het nodig heeft om strak ingestopt te liggen, anders wordt hij nog vaker wakker. Ik ging heel vroeg naar bed, eigenlijk gewoon overleven. Gezellig en leuk is het niet, maar goed ik denk en dacht altijd maar, het zal eens overgaan... En hiermee geef ik hem wel de basis dat wij er altijd voor hem zijn. En weet dat het wel heel normaal is... Het is zwaar, en niet altijd even sociaal geaccepteerd, maar er zijn echt een stuk meer kindjes die dit doen. Als mijn zoontje vroeg wakker was en niet meer verder wilde slapen kon ik het soms trouwens nog een beetje rekken door mijn hoofd tegen zijn hoofdje aan in de co-sleeper te leggen. Dan sliepen we nog een halfuurtje of uurtje verder als ik geluk had. Toen ons zoontje ongeveer 14 maanden was en zijn ritme nog steeds hetzelfde was, ben ik tot 23.00 gaan troosten in plaats van voeden. De rest van de nacht legde ik wel gewoon aan. Het heeft wel haast twee maanden geduurd voordat dit bij hem pakte, maar tegenwoordig wordt hij, een uitzondering daargelaten, voor de eerste keer niet voor 23.00 wakker en regelmatig ook pas om 00.00/ 1.00 of soms pas een uur of 2.00... Waar hij eerder vaak rond 20.00 al voor de eerste voeding kwam, of zelf 19.15...Dit scheelt wel een hoop. Hij wordt nu per nacht vaak 2/3 keer wakker in plaats van 6 keer. Ik ga nog steeds vroeg naar bed, hij slaapt nog steeds in de co-sleeper, maar het is wel allemaal een stuk beter te doen. Ik heb dit aan de hand van deze methode gedaan: http://drjaygordon.com/attachment/sleeppattern.html Maar, het wordt aangeraden pas vanaf 12 maanden deze methode toe te passen... Hoop dat je wat aan het berichtje hebt, snap heel goed hoe je je voelt!
Mijn zoontje is 11 maanden en als het aan hem lag had ik ook nog om de 2,5 /3 u gevoed. Gek werd ik ervan. En ik had het gevoel dat het puur gewenning was. Ik ben een papfles gaan geven (mijn man) om 23/24 zodat ik zeker wist dat hij verder geen honger kon hebben, en toen gewoon niet meer bv geven tot een uur of zes. Cold turkey zeg maar. Wel troosten, maar geen bv. Flesje water aanbieden. Niet leuk, maar wel nodig. Enorm protest natuurlijk, maar na een week of zo was het over. Om zes uur neem ik hem mee naar de slaapkamer, voed hem daar, en dan slaapt hij verder tussen ons in (tot soms 7,8,9 of 10 u ). Dus hij weet nu, als we naar de slaapkamer gaan, mag ik drinken. Even doorbijten maar je voelt zelf waar een "grens" ligt voor jou en je kindje.
Bedankt voor de reacties dames. Een flesje lukt tot nu toe helemaal niet, dus dat is een extra complicatie. We zijn wel aan het oefenen, maar het wil nog niet zo. Ik heb nu geprobeerd als hij te snel weer wakker werd geen voeding te geven en dat is me tot nu toe een keer gelukt. Ik ben wel de productie enorm gaan opvoeren, elke twee uur aanleggen een aantal dagen achter elkaar en het lijkt nu beter te worden. Vast voedsel weer wat geminderd. Ik denk nu dat door alles wat hij at de productie gewoon minder werd en dat hij er 's nachts niet meer genoeg aan had. We zitten nog in de testfase, maar vooralsnog lijkt het effect te hebben. Vannacht voor het eerst maar 1 keer wakker!