Hoe neem je moedermelk mee bij dagje weg?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door debby82, 4 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje.
    Mijn dochter is te vroeg geboren en krijgt dus een groot gedeelte van haar voeding afgekolfde moedermelk. Als ik hier thuis ben is dat natuurlijk geen probleem, maar als we nou een dagje weg gaan, winkelen ofzo, hoe neem ik dan de moedermelk mee? Ik kan het toch niet de "hele dag" in een koeltasje bewaren, dat blijft toch niet goed? Hoe lang zou dat ongeveer goed blijven? 3 uurtjes ofzo?
    En niet overal is een koelkast natuurlijk...

groetjes

Debby

2. 4days

4days Niet meer actief

Ik heb niet zoveel ervaring met afgekolfde melk, maar de enkele keren dat i het meenam deed ik het gewoon helemaal bevroren in mijn tas. Dan duurt het wel wat langer met opwarmen (oke, het is aanmodderen... ;) ), maar je weet wel zeker dat de melk koud genoeg blijft. Maar wellicht hebben andere dames betere suggesties? Hihi

3. kahrin

kahrin Fanatiek lid

8 sep 2008
    1.020
    0
    0
    Ik had een koeltasje met koelelementen van Avent, daar stopte ik het ook bevroren in, ging perfect........vaak als ik het nodig had was het wel ontdooid, maar nog steeds erg koud!

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

En voor in de auto heb ik een koeltas en koelbox die op de autoaansteker kunnen, :)

5. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ooh dat is een slimme rozemarijke... en hoe lang blijft het dan goed als je het in zo een koeltasje bevroren doet? Lang genoeg voor een dagje weg?

6. raspberry

#6 raspberry, 5 jul 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 jul 2009
    @Debby: als ik de bevroren afgekolfde melk in de koelkast laat ontdooien duurt dat een hele nacht, in de koeltas -zeker met de huidige warmte- zou het dus echt wel een aantal uren moeten duren. Als je er nog een koelelement bij ingooit, nog iets warmer.
    In de koeltas die ik voor in de auto heb, duurt het gewoon net zo lang als in de koelkast: die blijft echt koud, omdat er dus een soort machientje inzit die de tas voortdurend koel houdt, (zonder koelelement! Met de warmte op dit moment gooi ik er trouwens voor alle zekerheid wel een koelelement bij in).

Wat dan verder misschien nog een slim idee is, is om het in alufolie in te pakken als je het uit de vriezer trekt: dat deed ik altijd met flesjes drinken voor op het strand: vanuit de vriezer alu-folie eromheen en dan in de tas, (gewone tas) en zelfs dat duurde dan tot halverwege de dag dat het ontdooid was, (en dan was het dus nog wel koel). Lijkt me dus als je moedermelk uit de vriezer trekt, alu-folie eromheen en dan in de koeltas, dat je het wel tot eind van de dag trekt...

Die koeltassen en boxen voor op de autoaansteker zijn overigens nu goed te krijgen: zijn echt zomerartikelen. Ik heb de mijne vorige zomer bij Kwantum gehaald, (de box). De tas kwam bij de Aldi vandaan... in de winter hoef je om die dingen niet te komen, (ja, bij een echte kampeerzaak misschien weer wel).

7. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Ik heb een keer bij het lactatie-topic gelezen dat BV buiten de koelkast 8 uur goed blijft.

8. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik heb altijd begrepen dat mm buiten de koelkast binnen een uur gegeven moet worden? (of geld dat alleen voor fv?) En dat was dan alleen voor vers gekolfde melk. Melk die uit de vriezer komt zou ik persoonlijk ook niet zomaar (zonder koeling bedoel ik) 8 uur buiten de koelkast laten staan met dit weer.

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Prima tips hierboven gelezen ;)!

Mijn idee is dat als je een dag weg gaat met de kleine dan zul je zelf moeten kolven? Hoe doe je het als je thuis bent? Je kolft en dan daarna krijgt ze de fles? Of je kolft en op een ander tijdstip krijgt ze de fles? Ik zou dus gewoon kolven en dan blijft dat echt wel 1-2-3-4 uurtjes goed in een koeltasje met een koel element en in die tijd moet de kleine toch wel weer drinken neem ik aan. Je hoeft het mi namelijk dus helemaal niet zo lang te bewaren.

Verder zou ik als je even de stad in gaat zorgen dat de kleine een volle buik heeft als je gaat. En als je denkt dat je in de tijd dat je weg bent niet hoeft te kolven dan zou ik dus idd een flesje meenemen in een van de boven genoemde opties, omdat het daar wel een tijdje in goed blijft. Maar moet je wel kolven in die tijd dat je weg bent zou ik een plekje zoeken om te kolven en de kleine dus die 'verse' melk geven ;)!

Bewaren van voeding die ingevroren geweest is is volgens mij ook 1 uurtje. Maar gelukkig een mooi schema op bv.com kan ik het even nakijken ;)! ->
    Bekijk bijlage 2710

10. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    hmmm ok, een koeltasje is natuurlijk geen koelkast maar ik denk dat het wel een uur of 6 ofzo houdt dan...

Als ik weg ga wil ik zo min mogelijk kolven, dat houden mijn borsten ook wel een paar uur uit hoor.

11. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Prima ;) alleen misschien een beetje 'gevaarlijk' ivm je productie. Maar dat weet je zelf waarschijnlijk het beste ;)!

En ik denk idd dat het best een aantal uren goed blijft. Zolang je het daarna maar niet weer in de koelkast 3 dagen wil bewaren of nog in wil vriezen ofzo ;)!

12. raspberry

@Debby: je weet dat dat voor je productie niet zo denderend is en dat je dan daarna goed weer een dip in je productie hebt? OP dit moment is het allemaal verre van stabiel namelijk... :(

13. raspberry

O, ik bedacht me nog een handige: als je moedermelk invriest in ijsblokjes, kun je het ook nog bevroren in een thermoskan doen en zo meenemen.
    Ik heb hier bijvoorbeeld een rvs-thermoskan met grote opening, daar gooi je zo een ijsklontje door, :)
    En kun je steeds de gewenste hoeveelheid eruit halen en opwarmen.

14. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    *niet lullig bedoeld oid ;)*

Maar melk in een thermoskan vind ik zelf niet zo fris. je kan zo een kan namelijk nooit lekker schoonmaken vind ik. Daar wil ik dus niet mijn melk in bewaren ;)! Haha! Ik wil mijn melk die ik wil bewaren altijd in erg schone spullen bewaren en zo een kan kan ik nooit echt lekker droog maken van binnen en ook met de afwasborstel heb ik weleens het idee dat je niet overal bij kan komen. Maar ik zie ze vliegen en ben een zeur dus snap dat mensen het best willen doen hoor ;)!

Ik zou er zelf liever voor kiezen om vers gekolfde melk mee te nemen. Dit omdat die melk buiten de koelkast tot ong 10 uur goed blijft. Melk die ingevroren is geweest buiten de koelkast maar 1 uur hoewel je er misschien wel wat tijd ivm ontdooien bij kan tellen!

15. raspberry

@Hanneke: ik heb eentje speciaal voor BV gekocht. Moet er ook geen andere zooi inhebben. En die grote opening is dus ook gemakkelijk om 'm wel schoon te kunnen maken, met een flesseborstel, :)
    Anders zou ik het ook niet doen idd, want dan is het niet zo hygienisch :(

16. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik snap um ;)! En als je hem echt lekker schoon kan maken zou ik het idd misschien niet erg vinden ;) maarja ik vind het wel lekker dat al mijn melk in lekker schone uitgekookte flesjes zit, tja wat ik al zei, een zeur :);)!

17. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    over mijn productie: hmmm ik denk dat ik mazzel heb daarin, blijft maar stromen hier, hoe veel of hoe weinig ik ook kolf. Ik hoef maar in de buurt van Emma te komen en hoep weer een berg melk dus ik maak me daar niet al te druk om...

termosfles, dat zei mijn moeder ook al, die had er nog 1 uit haar kerstpakket (nooit gebruikt) ze zou hem voor me meenemen zei ze. Ik zag dat er in mijn kraampakket ook een klein koeltasje zat, ik heb hem gisteren uitgeprobeerd (zonder koelelementen). We zijn 3 uur weggeweest en daarna is de melk nog ijskoud, dus werkt goed!

18. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Mijn kraamzorg adviseerde om ingevroren melk in ijsblokzakjes te laten ontdooien in warm/heet water zodat je het meteen aan je kindje kan geven.
    Zo heb je ook geen gedoe met houdbaarheid enzo.

Ik vries het in voor o.a. oma en andere oppas.. zo kunnen zij makkelijk BV geven wanneer ze oppast.

19. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

13 apr 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Let er dan wel op dat het niet boven de 37 graden heet is want anders is het funest voor de voedingsstoffen. Nog altijd wat kwaliteit betreft stukken beter dan fv, maar even goed zonde. Voor een keer kan het geen kwaad.

Deel Deze Pagina