Borstvoedende brildragers?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door MamavanLieverd, 23 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik had eigenlijk vooruit moeten denken en een nieuwe bril aan moeten laten meten voordat ik zwanger wilde worden, maar dat heb ik niet gedaan :). Nu wist ik wel dat je tijdens en na je zwangerschap beter niet je ogen kunt laten opmeten omdat het dan onbetrouwbaar is, maar ik wist dus niet dat dat ook nog geldt voor de borstvoeding. Inmiddels is mijn bril al ruim 6 jaar en ik merk dat ik echt wel aan een nieuwe toe ben. Nu heb ik mijn ogen laten opmeten en er kwam heel wat anders uit dan de glazen die ik nu heb (ik heb al vanaf mijn 16e ongeveer -8,75 en -9,5, dus heel stabiel). Nu is alleen de vraag, ligt dat aan de borstvoeding of aan mijn leeftijd (41). Ik heb een afspraak staan om nogmaals mijn ogen op te laten meten en het advies is om als daar hetzelfde uitkomt, toch voor een nieuwe bril te gaan. Als het dan binnen een jaar verandert, dan wil de brillenzaak wel de helft van de glazen betalen (heel netjes), maar dan ben ik alsnog een smak geld kwijt (laatste keer was ik 500 euro kwijt voor de glazen ongeveer).
    Hier iemand ervaring met ogen op laten meten tijdens de borstvoeding?
    Ik wil op zich wel stoppen met de borstvoeding binnen afzienbare tijd, maar ben bang dat mijn dochter daar anders over denkt, dus dan ben ik al snel een half jaar verder (dan is ze 2, dus ik hoop dat dan het "de melk is op" verhaal gaat werken).

2. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ja ik en heb gewoon een nieuwe bril gekocht tijdens de bv. Ook na de bv zag ik er nog prima mee :)

3. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Maar was het nog ongeveer hetzelfde als voor je zwangerschap? Want hier wijkt het nu dus erg af en is er ook nog eens een flinke cylinder in gekomen, terwijl ik dus al 20 jaar dezelfde sterkte had....

4. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Moet even denken hoor, want het is al jaren geleden. Volgens mij was ik 1 of 1.5 omlaag gegaan. Maar mijn zicht gaat sowieso elk jaar wat achteruit dus het verbaasde mij niet. Misschien eens met een oogarts overleggen?

5. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ja, ik denk dat ik de volgende meting even afwacht. Ze maken bij die brillenzaak ook een foto van je netvlies en deze wordt door een arts beoordeeld, dus ik zal eens kijken of deze ook advies kan geven hierin.
    En anders toch maar wachten tot mijn dochter klaar is met de borstvoeding...

6. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik heb een vrij lichte sterkte en kom meestal uit met de dekking uit mn aanvullende verzekering. Ik merk wel duidelijk verschil. Ik heb bij de 1e een cilinder er bijgekregen (hiervoor had ik dat nooit), maar die bril heeft nooit echt fijn gekeken.

Nu bij nummer 2 in de borstvoedingsperiode een nieuwe bril gekregen, totaal een andere cilinder. Deze bril kijkt wel fijn ;).

Als mn ogen over een of twee jaar weer veranderen, neem ik een nieuwe bril. Maar dat is makkelijk zeggen omdat bij mij de kosten gering zijn.

Zo kan ik in ieder geval op dit moment scherp zien en ik dat ik al 3.5 jaar aaneengesloten zwanger ben of borstvoeding geef, wil ik ook gewoon eens volgende bril kunnen kopen.

Is het geen idee om nu naar een goedkope brillenzaak te gaan? Dan ben je geen 500 euro kwijt voor een bril en al helemaal niet voor alleen de glazen.

7. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Bij een goedkope zaak ben ik alsnog veel geld kwijt voor de glazen, want met mijn sterkte krijg je jampotjes als je ze niet dun laat slijpen. Bij mijn laatste bril heb ik nog net iets meer uitgegeven voor een speciale slijptechniek waardoor je minder vertekening krijgt, en die glazen zijn/waren een verademing. Uiteindelijk was ik 700 euro kwijt, want toen ook maar een mooi montuur gekozen. Ik heb toen ook bij pearl en dergelijke gekeken, maar dat scheelde dus nauwelijks in de prijs. Nu zal het ook afhankelijk zijn waar ik een mooi montuur zal vinden, bij de zaak waar ik nu zit, zit vrij veel expertise en kocht/koop ik ook de daglenzen voor als ik ga sporten (heb ik niet meer gedaan sinds voor mijn zwangerschap, vandaar de kocht :p).

8. Klavrtje4

Klavrtje4 Bekend lid

15 mrt 2016
    756
    1
    0
    Oh ik heb hetzelfde. Heb bijna hele zwangerschap met mijn reservebril gelopen want de coating van de glazen van mijn bril was beschadigd. Bij de bevalling heb ik wel even de oude bril opgehad, voor de foto's :)
    Maar had gehoopt binnenkort wel nieuwe glazen te kunnen bestellen, ik wist niet dat dat ook niet kon tijdens bv.

Ik merk wel echt dat hormonen effect hebben op mijn ogen. Ik ga maar een praten met de opticien om nu te meten en over week of 2 weer. Als dat vergelijkbaar is kan ik misschien toch de gok wagen om nieuwe glazen te bestellen...

9. amy2015

amy2015 Bekend lid

23 feb 2015
    528
    234
    43
    Ik heb afgelopen maand mijn ogen op laten meten en kreeg van erkende opticiën te horen dat ik moest terug komen als ik gestopt ben met bv. Ze durfde lenzen wel aan maar een bril niet. Zij gaf aan dat haar advies was dat de hormonen de sterkte kan afwijken van moment tot moment en zij liever wacht totdat ik drie maanden gestopt ben en alle hormonen uit het bloed zijn en je ogen...

dus nu loop ik ook met oude bril met kromme pootjes omdat zoontje die te pakken had. :(

10. manamana

manamana Fanatiek lid

30 apr 2014
    1.372
    22
    38
    het Noorden
    Ik heb tijdens het voeden van mijn oudste een nieuwe bril aan laten meten. De sterkte week inderdaad nogal af en ik heb toen meerdere metingen laten doen, omdat ik dat erg raar vond. Ik moet er wel bij zeggen dat ik bij een wat goedkopere opticien was (ik had geen zin om er een vermogen aan uit te geven), misschien maakt dat wel uit. Uiteindelijk heb ik toen toch wel een nieuwe bril gekocht, omdat de oude echt wel aan vervanging toe was.
    Maar blijkbaar is het beter om te wachten tot je gestopt bent met voeden. Dan mag ik dus nog even wachten voor ik weer een nieuwe bril kan kopen, helaas...

Gek genoeg is de sterkte van mijn lenzen inderdaad niet gewijzigd. Is er een oogarts of opticien in de zaal die dat uit kan leggen? :)

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik heb tijdens de bv meerdere brillen aangeschaft. Ik heb ruim 11 jaar aan een stuk gevoed, zo lang kon ik echt niet wachten hoor!

Mijn ogen gingen tijdens zwangerschap van rond -6 naar -4,5.
    Ik koos wel voor goedkope uitvoering, dus glazen zonder toeters en bellen. De dingen goed kunnen zien vond ik toch belangrijker dan de kosten.

12. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Haha, 11 jaar met 1 bril lijkt me ook niet geweldig ;).
    Hier is het wel anders natuurlijk, want mijn dochter is ruim anderhalf en met 2 jaar vind ik het wel welletjes (hoewel ik denk dat het wel wat langer gaat worden, want dochter is wel verknocht eraan).

Ik ben nog niet voor de tweede meting geweest aangezien we hier allemaal ziek zijn geweest, maar hoop volgende week te gaan. Ben benieuwd, als het teveel afwijkt van de vorige meting, dan wacht ik nog en anders neem ik de gok maar (gezien het aanbod van de opticien om de helft te vergoeden als ik alsnog nieuwe glazen nodig heb binnen het jaar).
    Goedkope glazen zijn echt jampotjes hier, dus dat schiet niet op.... Daarom doe ik het altijd maar meteen goed, voor het dun slijpen ben ik toch al veel geld kwijt, dus dan kunnen de speciale coatings etc er ook nog wel bij,,,,

13. Klavrtje4

Klavrtje4 Bekend lid

15 mrt 2016
    756
    1
    0
    Dat is een super net aanbod van de opticien!

14. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ja, idd, wel als de tweede meting hetzelfde is als de eerste natuurlijk, want anders moet ik toch wel wachten.
    Het is sowieso een hele fijne speciaalzaak, waar ze zeer uitgebreid de tijd nemen.

Deel Deze Pagina