Toch even onzeker

Discussion in 'Borstvoeding' started by miiclaire, Feb 24, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. miiclaire

miiclaire Actief lid

Jun 6, 2012
    223
    16
    18
    NULL
    NULL
    Even een stukje intro:
    Ik geef nu 8 maand volledige borstvoeding, inmiddels met wat bijvoeding in de vorm van korstjes fruit en wat groente in de avond.
    Borstvoeding loopt vanaf het begin top! En ik en onze uk voelen ons er super bij.

Nu..
    Had ik vanmorgen een afspraak bij het consultatie bureau en daar hebben ze me toch onzeker gemaakt.
    Ze vonden dat ik nog veel te veel voedingen gaf.. Zon 8 per dag nu. En 2 s nachts.
    Ik moest gaan afbouwen naar alleen ochtend en avond voeding, de rest aanvullen met vaste voeding en water/thee.
    Ze gaven als argumenten dat ik mijn kindje te kort deed, omdat ik zelf te weinig voedingsstoffen meer aanmaakte. Bijvoeding zou volgens hen alle belangrijke mineralen/ vitamines bevatten.

Ik was er bij thuis komst best van slag van, en weet zelf nu even niet of wat ik doe nu wel of juist niet goed is.
    Ik zou graag minimaal 1 jaar voeden en als het kan graag zo lang als ons meisje wil.

Zijn er meer moeders hier met een kleintje van 8 maand?
    En hoe vaak voeden jullie nog, en hoe veel bij voeding?
    Ik hoop zo een beetje helder te krijgen wat normaal/ gezond is.

Alvast bedankt!

2. Eefie2

Eefie2 Bekend lid

Jul 17, 2012
    804
    0
    0
    Voor zover ik weet is tot een jaar bijvoeding ook echt BIJvoeding en is ander drinken dan mama' s melk ook niet nodig zolang je op verzoek voedt. Dit staat op borstvoeding. com

Als je bv geeft, blijft moedermelk het eerste jaar de belangrijkste voedingsbron. Naast moedermelk heeft je kindje in principe geen ander drinken nodig. Let vooral op als je net begonnen bent met bijvoeden. Als je ander drinken geeft, kan je productie dalen, waardoor je kindje te weinig moedermelk krijgt. En omdat je kindje nog maar net met bijvoeden is begonnen, kan dat heel onhandig zijn. Er is een grote kans dat je productie zoveel afneemt dat je op een gegeven moment 'niets meer hebt'.
    Moedermelk is eten en drinken tegelijk, en ook daarom heeft een kindje geen ander drinken nodig.
    Griet, moeder van Joppe: "Drinken naast borstvoeding is hier geleidelijk aan gegroeid. Het begon met af en toe es een slokje meedrinken van mama's water of kruidenthee. Daarnaast gaf ik Joppe soms ook al wel een vers vruchtensapje."

3. janny

janny Actief lid

May 29, 2010
    335
    47
    28
    Fijn dat het zo goed gaat met de borstvoeding! Maar wat jammer zeg dat ze je op het CB onzeker gemaakt hebben.. En dat met adviezen die echt niet waar zijn.
    Ik gaf mijn oudste toen ze 8 maanden was ook nog zeker 8 voedingen per dag, met ruim een jaar nog steeds ongeveer 7x (nu trouwens nog steeds 4 per dag). Zolang jij en je kindje er tevreden mee zijn gewoon blijven doen. Gaat ze minder vragen ook prima.
    Wanneer je nu af zou bouwen naar alleen 's morgens en 's avonds heb je grote kans dat je productie ver terugloopt of zelfs stopt. Je hebt dus eigenlijk een advies gekregen om af te bouwen. Ik vraag me af waar ze op baseren dat je nu te weinig voedingsstoffen aanmaakt.. Tot een jaar is borstvoeding het belangrijkste en bijvoeding ook echt BIJvoeding. Mijn dochter at met 8 maanden nog bijna niets, maximaal een paar hapjes fruit, paar hapjes groente en een 1/2 boterham. Wanneer je (veel) water gaat geven gaat ze minder borstvoeding drinken, lijkt me toch dat er in borstvoeding meer voedingsstoffen zitten dan in water.
    Ga gewoon door zoals je deed! Laat je kindje het zelf regelen en geniet nog van de borstvoeding zo lang jullie dat willen!
    Hopelijk heb je hier iets aan..

4. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    8,002
    6,753
    113
    zuid-holland zuid
    welnee! Ik heb mijn oudste toen hij 8 maanden was ook nog gewoon lekker 8 voedingen gegeven hoor. BV is echt nog steeds voedzaam hoor. Het blijft echt gewoon BIJvoeding! En thee erbij geven is helemaal een raar advies, daar zit nu juist helemaal niks in verder.
    Is je kindje te weinig gegroeid naar hun maatstaven? Wat was de reden van het advies?

vervelend hoor dat je er zo onzeker van wordt.. ik moet zeggen dat ik op een gegeven moment gewoon ben gaan liegen bij het cb over de aantallen voedingen die ik nog gaf. Ik had geen probleem met de hoeveelheid voedingen, dus ik hoefde er ook geen advies over van ze.

Mijn bejaarde buurvrouw was vorige week op kraamvisite en die vertelde dat ze in de jaren 60 al van het consultatieburo op haar kop kreeg dat ze nog teveel voedingen gaf! ;) Er is al die tijd maar heeel weinig veranderd!

5. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

Jan 12, 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    ohhh die vervelende CB's soms! hier ook een voeding of 7 a 8 toen (5 overdag). En dat verhaal van die mineralen is echt dikke onzin.
    ik heb curves gezien van kindjes die op 15mnd alleen bv met af en toe wat fruit aten, toch mega dik groeide hoor.

6. miiclaire

miiclaire Actief lid

Jun 6, 2012
    223
    16
    18
    NULL
    NULL
    Allemaal bedankt voor de reacties! Het stelt me wel gerust te lezen dat het helemaal niet zo verkeerd is om veel te voeden.
    Ik heb dan ook besloten om zowieZo geen drinken erbij te gaan geven. ( water, thee)
    Cowgirl 80@ ze was zeker niet minder gegroeid. Ze is juist behoorlijk groot en zwaar. Daarom is het advies ook zo tegen strijdig.

Ik ben gisteren nog even een boek gaan halen van Stefan kleintjes. In zijn boek staan gelukkig ook nog veel voedingen rond deze leeftijd.

De volgende afspraak bij het consultatie bureau, ga ik ook maar liegen over de hoeveelheid borstvoedingen die ze dan nog krijgt!

7. Merlijn

Merlijn Actief lid

Mar 16, 2012
    280
    0
    0
    Hoi Miiclaire
    De gemiddelde cb arts en vpk weten heel weinig over bv.
    Kindjes van die leeftijd moet je juist op verzoek voeden, en als dat vaak is, is dat vaak. School ze zelf bij, zou ik zeggen (doe ik ook met mijn cb medewerkers), en leg ze uit dat op verzoek voeden, op verzoek voeden is, en niet met een turfblokje erbij. Of lieg idd. over het aantal voedingen, als je dat niet durft.
    Je doet het juist super, de groeilijn spreekt een duidelijke, eigen taal, lijkt mij....
    Groetjes!

8. fafa

fafa Niet meer actief

nee, doe dat nou niet...

als iedereen die zo 'vaak' voedt erover liegt krijgt het cb nooit een realistisch beeld van borstvoeding. Krijgen moeders over 30 jaar nog steeds te horen dat het niet normaal is om met 8 maanden 8x per dag te voeden.

Ik geef bij het cb juist altijd een ruime schatting van het aantal voedingen, juist om ze te laten weten dat vaak voeden normaal is (of in ieder geval voorkomt). :p

9. Eefie2

Eefie2 Bekend lid

Jul 17, 2012
    804
    0
    0
    Ik lieg er ook niet over, ik zeg gewoon dat ik het niet weet en op verzoek voedt. Als ze na drie keer vragen hoe vaak dat dan is, nog steeds hetzelfde antwoord krikgt namelijk: zo vaak als ze wil, dan wordt er tot nu toe opgegeven.... ;)

10. kuiken1985

kuiken1985 Actief lid

Sep 21, 2012
    179
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kreeg toen zl zo oud was ook een soortgelijk advies. Als ik zo Door ging zou hij nooit omschakelen naar gewoon eten. Dat moest echt wel met een jaar zo zijn. Ik ben de discussie aangegaan maar hielp niet echt. Foldertje mee van de olvarit Hoe het schema moest zijn. Ik heb altijd eerst bv dan eten gegeven. Nu met 14 maanden nog af en toe bv en hij eet verder erg goed. Nooit gelogen over aantal voedingen. De inval verpleegkundige vroeg me later met stagiaire aan haar zijde wat geef je eerst bv of bijvoeding. Toen ik antwoord gaf zei ze goed zo en tegen de stagiaire onthoud dat goed anders help je de bv om zeep.: De

11. ijsje82

ijsje82 Actief lid

Jan 8, 2014
    470
    3
    18
    Mijn dochter is 9 maand en drinkt nog steeds ongeveer om de 3 uur. Ook snachts.

12. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

Feb 16, 2011
    2,448
    1
    38
    Dordrecht
    Voor het jaar geen ander drinken erbij geven. Mijn dochter (16 mnd) krijgt af en toe wat water, maar voornamelijk bv, vier of vijf keer per dag. En de overige bijvoeding kunnen ze heel goed zelf aangeven heb ik gemerkt. Mijn dochter at met 8 maanden nog maar heel weinig vaste voeding en volgens mij zat ik toen ook nog op 7 of 8 voedingen. Zes overdag en 1 of twee 's nachts.

13. dekilene

dekilene Niet meer actief

Je moet? Je moet helemaal niks!
    Gewoon lekker je eigen gevoel volgen.

Share This Page