Ik heb diabetes en er is mij verteld dat het kan zijn dat daardoor mijn kind met te lage bloedsuikers wordt geboren. Hij moet dan op de een of andere manier suikers binnen krijgen. Ik heb gelezen dat de beste manier om zijn bloedsuikers omhoog te krijgen borstvoeding is, maar veel ziekenhuizen kiezen toch al snel voor andere manieren om glucose toe te dienen. Ik kan nu (30 weken zwanger) redelijk makkelijk al wat melk uit mn borsten krijgen. Heeft het zin om rustig aan wat te gaan kolven, zodat ik een kleine voorraad melk heb om als nodig direct toe te kunnen dienen? En als dit mogelijk is, hoeveel melk zou ik dan moeten hebben en wanneer kan ik dat dan het beste gaan afkolven? Mochten de bloedsuikers van mn kindje veel te laag zijn, dan zal ik uiteraard het advies van het ziekenhuis opvolgen, en het liefst leg ik het kind gewoon aan de borst, maar als dit niet kan, dan zou ik liever zorgen dat mijn kindje moedermelk krijgt dan kunstvoeding.
Allereerst excuses voor de late reactie: ik had je vraag over het hoofd gezien. Kolven in de zwangerschap om de melk op gang te krijgen kan wel maar ik persoonlijk heb er geen ervaring mee. Ik zal de vraag echt even elders moeten posten voor je. Wat je in ieder geval voor na de bevalling kan doen is echt goed verdiepen in het beleid van jouw ziekenhuis: hoevaak gaan ze suikers prikken, welke waarden vinden ze goed. Mag het kindje bij je op de kamer blijven (zodat je het heel vaak kan aanleggen) en als het bijgevoed moet worden hoe doen ze dat dan/
Het ziekenhuis is gelukkig wel bv vriendelijk, zal de genoemde vragen ook zeker aan ze stellen. Maar wat ik zo lees over de meeste ziekenhuizen is dat ze toch snel naar kunstvoeding grijpen in dit soort situaties. Ik hoop dat je ergens anders meer info voor me kan vinden over het nu al kolven!
Beste Yanika, Ik ben de literatuur voor je ingedoken en erg enthousiast geworden. Er is best wat onderzoek naar dit onderwerp gedaan: conclusie. Vanaf 37 wkn 1x dd kolven, bij voorkeur met de hand. (als je via youtube een zoekt op met de hand kolven dan vind je duidelijke instructies het is vrij makkelijk). Alles wat je kolft kan je opvangen in een breder bakje en overgieten (reken op druppels!) en invriezen (ik zou dit echt ook in kleine bakjes doen). Wat er met name wordt gezegd is dat het niet zozeer misschien gaat om de opbrengst al in de zwangerschap als wel dat de voeding na de bevalling echt veel sneller op gang zal zijn. Succes! Ik ga dit zeker aan meer mensen met indicatie aanraden! Annemarie Mocht je het leuk vinden wat literatuur te lezen stuur mij een PB dan stuur ik het je.